Flytta akvarium 20 mil

#1 - 26 april 2013 20:34
Om några månader tar vi vårt pick och pack och flyttar från Göteborg till Helsingborg. Ett orosmoment jag har är hur jag ska flytta mitt älskade Juwel Lido kar som rymmer 120 liter.

Jag vet att detta har diskuterats tidigare här på zoopet men det känns som att det är lite från fall till fall som avgör hur man går till väga. Därför fick det bli en ny tråd.

Jag ska alltså flytta karet drygt 20 mil. Resan kommer att ta 2-3 timmar med bil. I karet går ett par Apistogramma viejita ett par L-134, några tetror, räkor och snäckor. Malarna och cikliderna känns som de mest känsliga arterna inför flytten. Karet är välplanterat. Övrig inredning är svart grus och redmorerötter.

Nu lite funderingar och frågor kring flytten.

Jag tänkte fånga upp fiskarna och transportera i påsar. Bör jag lägga i syretabletter i påsarna? Fiskarna kommer ju vara i påsarna ett par timmar. Är det ett bättre alternativ att transportera fiskarna i en större plastback?

Jag tänkte tömma karet på nästan allt (lite kvar till snäckor och räkor) vatten men låta all inredning vara kvar. Därefter lyfta över karet på en träskiva och bära ner det till bilen och bege mig. Kan man göra såhär? Vågar man låta grusen vara kvar eller blir det för tungt?

Jag har juwels interna filter och ett ytterfilter. Hur bör jag göra med filtersvamparna under flytten.

Finns det någon mening med att plocka med sig dunkar med akvarievatten och fylla upp med detta när jag kommer fram? Det är ju lite andra vattenförhållanden i Helsingborg jämfört med Göteborg. Kan jag fylla upp hela karet med kranvatten förutsatt att jag tillsätter vattenberedningsmedel?

Jaha, detta var lite tankar inför flytten. Jag tar gärna emot tips och idéer från er!
#2 - 26 april 2013 20:45
bättre om du fraktar fisken i plastlådor. med lock. finns på jula/biltema/ikea etc.

hade jag varit du hade jag gjort total omstart.

spara filter i en spann/låda med akvarievatten.
#3 - 27 april 2013 05:50
hannesc skrev:

hade jag varit du hade jag gjort total omstart.

Jo jag är lite inne på det också. Problemet är ju att jag behöver i med fiskarna i akvariet så fort som möjligt när jag kommer ner. Finns inte riktigt tid för att inreda och köra in akvariet. Fiskarna klarar sig väl ingen längre tid i plastbackar?
#4 - 27 april 2013 10:14
Jo jag är lite inne på det också. Problemet är ju att jag behöver i med fiskarna i akvariet så fort som möjligt när jag kommer ner. Finns inte riktigt tid för att inreda och köra in akvariet. Fiskarna klarar sig väl ingen längre tid i plastbackar?

Sätt i ett innerfilter i plastbacken så har du ju ett akvarium ;)

Då har du lite mer tid att göra rent, inreda etc.
#5 - 27 april 2013 11:43
Känner lite likadant.. köp 70L lådor och batteridrvna pumpar.. då har du samma vattenvolym som i karet.. släng dessutom ner allt filtermateriel i ett par strumpbyxor eller nåt så har du kvar bakteriekulturen när du kommerr fram.. inga konstigheter..
#6 - 27 april 2013 11:44
Filtermaterialet ska ju självklart också ner i lådorna..
#7 - 27 april 2013 15:31
Ok, så stora backar och filter i dem så bör det gå bra. Finns det batteridrivna doppvärmare? Visserligen ska jag flytta på sommaren men det är ju knappast någon garanti att det är 25 grader i juli i det här landet.

Tror ni att det går att flytta akvariet med inredning inkl grus fast utan vatten? Eller ska man göra som hannesc säger, tömma allt och göra en omstart när jag flyttat ner?
#8 - 27 april 2013 16:04
Eftersom det är så litet hade jag inte haft några problem med det.. gör du på det sätt jag föreslog och får det att funka har du ju exakt samma akvarium när du kommer fram bara att du under 5 timmar bytt behållare..
#9 - 27 april 2013 16:04
Sv: Flytta akvarium 20 mil

De klarar sig i backarna. Risken är att du kokar dom om du kör med doppvärmare.

Finns risk att du pajar karet om du flyttar med inredning.

Lättare att häva ur allt o inreda om.

Eftersom du har filter som är inkört så är det inte så farligt att starta med alla fiskar sen. Var försiktig med matningen i början sen bara

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#10 - 15 juli 2013 07:02
Igår flyttades hela akvariepaketet! Akvariet tömdes på all inredning, växterna åkte i en plastback och fiskarna åkte i en annan mörk plastback som installerats med en batteridriven lyftpump och skumfilter. Grusen tvättades lite lätt.

Väl i Helsingborg sattes karet på plats, inreddes och vattenfylldes. Några timmar senare släppte jag i fiskarna och samtliga verkade ha klarat resan bra. Återse står att se om alla har överlevt natten efter omställningen.

Vad gäller filtret så vet jag inre riktigt i vilket skick mina filterbakterier är i. Filterpatronerna låg i vatten hela tiden men utan någon direkt syresättning via pump. Jag tillsatte nitrivec som en liten extra åtgärd.

Nu till en fråga. Under normala omständigheter göder jag med PMDD och trycksatt CO2. Nu är ju växterna omplanterade. Jag klippte av en del långa rötter innan de åkte ner i grusen. Kan jag köra på med PMDD i full dos som vanligt eller bör jag ligga lite lågt i början? CO2 får bubbla på direkt tänkte jag.
#11 - 15 juli 2013 07:39
Finns det batteridrivna doppvärmare? Visserligen ska jag flytta på sommaren men det är ju knappast någon garanti att det är 25 grader i juli i det här landet.

Fiskar generellt är vana vid temperatursvängningar, både under året och under dygnet, och mår troligen mycket bättre av att man har eventuell doppvärmare kopplad till timer, och kanske att man stänger av/ställer om termostaten under några månader varje år.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 15 juli 2013 07:52
Nåväl lite sent att svara men det gick ju bra ändå . Att flytta fiskarna i plastbackar är betydligt sämre än i plastpåsar - det minst stessande är i plastpåsar som står mörkt - dvs i en stängd låda.

Här en zoopetartikel om transport av akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=508
#13 - 15 juli 2013 09:59
Nåväl lite sent att svara men det gick ju bra ändå . Att flytta fiskarna i plastbackar är betydligt sämre än i plastpåsar - det minst stessande är i plastpåsar som står mörkt - dvs i en stängd låda.

Här en zoopetartikel om transport av akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=508

Jag vet att plastpåsar är att föredra. Dock var jag osäker på syretillförseln. Valde jag plastback kunde jag ha en luftpump kopplad till den, det hade inte gått med plastpåsar. Från det att de blev uppfiskade tills de blev insläppta på nytt tog nog 8 timmar. Jag hade en mörk plastback med mörkt lock så jag gjorde mitt bästa för att hålla dom lugna. Och alla fiskar ser ur att må bra idag!
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 15 juli 2013 11:00
8 timmar är lugnt om man inte lägger en jäkla massa fisk i en påsen.
Oftast funkar det flera dagar även utan syrgas - självklart ännu längre med syrgas
#15 - 15 juli 2013 13:40
8 timmar är lugnt om man inte lägger en jäkla massa fisk i en påsen.

Oftast funkar det flera dagar även utan syrgas - självklart ännu längre med syrgas

Ok, det trodde inte jag. Bra att veta till en annan gång!
#16 - 15 juli 2013 13:41
Ingen som vet hur jag ska göra med PMDD-doseringen nu i början?

Annons