Om några månader tar vi vårt pick och pack och flyttar från Göteborg till Helsingborg. Ett orosmoment jag har är hur jag ska flytta mitt älskade Juwel Lido kar som rymmer 120 liter.
Jag vet att detta har diskuterats tidigare här på zoopet men det känns som att det är lite från fall till fall som avgör hur man går till väga. Därför fick det bli en ny tråd.
Jag ska alltså flytta karet drygt 20 mil. Resan kommer att ta 2-3 timmar med bil. I karet går ett par Apistogramma viejita ett par L-134, några tetror, räkor och snäckor. Malarna och cikliderna känns som de mest känsliga arterna inför flytten. Karet är välplanterat. Övrig inredning är svart grus och redmorerötter.
Nu lite funderingar och frågor kring flytten.
Jag tänkte fånga upp fiskarna och transportera i påsar. Bör jag lägga i syretabletter i påsarna? Fiskarna kommer ju vara i påsarna ett par timmar. Är det ett bättre alternativ att transportera fiskarna i en större plastback?
Jag tänkte tömma karet på nästan allt (lite kvar till snäckor och räkor) vatten men låta all inredning vara kvar. Därefter lyfta över karet på en träskiva och bära ner det till bilen och bege mig. Kan man göra såhär? Vågar man låta grusen vara kvar eller blir det för tungt?
Jag har juwels interna filter och ett ytterfilter. Hur bör jag göra med filtersvamparna under flytten.
Finns det någon mening med att plocka med sig dunkar med akvarievatten och fylla upp med detta när jag kommer fram? Det är ju lite andra vattenförhållanden i Helsingborg jämfört med Göteborg. Kan jag fylla upp hela karet med kranvatten förutsatt att jag tillsätter vattenberedningsmedel?
Jaha, detta var lite tankar inför flytten. Jag tar gärna emot tips och idéer från er!