Flytta akvarium

#1 - 19 juli 2010 10:08
Hejsan, jag ska börja plugga ca 70 mil bort, därför flytta och vill gärna ta med mig mitt 60 liters med 5 platy, 1 kampfisk och 4 dvärgklogrodor.

Är det möjligt?

Hur flyttar jag dem säkrast?

Hur kan jag undvika att de stressar ihjäl sig?

Tacksam för all möjlig hjälp!
#2 - 19 juli 2010 10:28
Beror kanske lite på hur du åker dit, tåg eller bil? Om du har bil med AC skulle det nog bli enklast då du kan kontrollera tempen själv iaf.
#3 - 19 juli 2010 10:41
phettra skrev:
Hejsan, jag ska börja plugga ca 70 mil bort, därför flytta och vill gärna ta med mig mitt 60 liters med 5 platy, 1 kampfisk och 4 dvärgklogrodor.

Är det möjligt?

Hur flyttar jag dem säkrast?

Hur kan jag undvika att de stressar ihjäl sig?

Tacksam för all möjlig hjälp!

Ja... du får stänga ner akvariet, packa in fiskarna i påsar
(fråga i djuraffären om dom inte kan spruta i lite syre också, då överlever dom i 3 dagar om tempen är rätt)
Sen gör du din resa Och startar om akvariet när du kommer fram.
Har du fiskarna paketerat i plastpåsar och sedan plastpåsarna i en frigolitlåda (som håller tempen) så blir dom inte särskilt stressade.

Men personligen hade jag sålt akvariet med fisk, för att sedan köpa nytt när jag kommer fram.
Alternativt tagit med mej fiskarna och sålt akvariet (slippa släpa på det liksom.) Och sedan köpt nytt akvarium där.
Men det beror ju helt på hur resan ser ut, Om du åker tåg eller bil
#4 - 20 juli 2010 08:19
tack för svaren!

Jag kör dit så det underlättar väl då.
Är lite inne på att sälja akvariet också, men jag är så attans fäst vid min grodor nu. :)
#5 - 20 juli 2010 10:09
Om du fixar en 12-230 konverter till bilen, en sån man brukar driva laptops med, så kan du ha litet innefilter igång i en balja ihop med fisken.
Då borde dom klara 70 mil utan problem.
Om du även får tillgång till att efter typ halva resan byta nån liter vatten i hinken så borde dom även få det riktigt bra i hinken.
Platy och kampfisk är rätt tåliga, helst kampfisk, som ju andas luft. Tänk bara på att har du kampfisken i en påse , så måste det även finnas syre i den då dom om sagt var är en labyrintfisk (andas luft)
#6 - 20 juli 2010 11:03
Mata inte på några dagar innan oxå och kör som i inlägg #3. Fiskarna blir bara stressade om du öppnar och byter vatten istället för att gå mörkt under resan. Tänk på att inte ställa dom i solen eller att blir varmt rätt snabbt i bilen om lämnar den ett tag.
#7 - 21 juli 2010 12:02
Tack så mycket för alla svar.

Om jag ser till att det inte blir för varmt och att de har syre, tror ni att det går med vilken mörk-möjlighet som helst?
Har ingen frigolitlåda, men kanske kan lägga dem i en platslåda med skynke över eller något...
#8 - 21 juli 2010 13:27
Ta en kylväska!
#9 - 21 juli 2010 13:47
Mumin skrev:
Ta en kylväska!

Den var klyftigt tycker jag ^^
#10 - 21 juli 2010 14:00
Den var klyftigt tycker jag ^^

Underskatta inte en kylväska :D
#11 - 21 juli 2010 22:13
Underskatta inte Mumin
Bilagor:
#12 - 22 juli 2010 01:00
Kylväska har jag alltid med när jag är och handlar i akvarieäffärer utifall jag köper fisk, helt oslagbart! :D

Annons