Flytta akvariet - Snabba svar

#1 - 13 januari 2007 14:17
Jag har nu bott i min lägenhet i 5 månader och känner att akvariet inte står på sin rätta plats
jag håller nu på att flytta detta, vad bör jag tänka på ?
Jag har sparat så mycket vatten som möjilgt i badkaret och hinkar.
Dock har mina fiskar vart sjuka för ett tag sedan och dött ingen vet vad orsaken är
antagligen en kombination av lite små sjukdomar, lite växter, mycket fiskar, och inga regelbundna vatten byten,
I alla fall så ska jag införskaffa mer växter när lönen kommer. så då hoppas jag kunna sätta in mycket växter.
i alla fall vad bör jag tänka på nu när jag flyttar akvariet, ska jag ta bort så mycket vatyten som möjilgt eller ska jag spara som jag gjort
ska jag ta bort smuts vatten och grumla upp botten, ska jag göra rent filtret ?
Tack sam för snabba svar
#2 - 13 januari 2007 14:18
Edit: tror ni jag kan flytta det själv
Måste jag ta ut all grus, har tagit bort allt annat
det står på en bänk och är ett 220liters akvarie
#3 - 13 januari 2007 14:46
Flyttar du den på akvariebänken behöver du nog inte ta bort gruset men jag skulle iaf tagit någon till hjälp.

Fyll akvariumet med hälten gammal och hälften nytt vatten. Låt filtret gå hela tiden. Mata lite dagarna innan flytten (inget samma dag) och dagarna efter flytten.
#4 - 13 januari 2007 15:28
Oki nu är de flyttat, hehe tog ur all grus och la dit de igen, sparade nästan allt vatten, några hinkar som jag tyckte var väldigt smutsiga hälde jag i toan, de som jag hade i badkaret blandade jag med lite kran vatten så håller på att fylla på med det vattnet nu.
Japp har matat med väldigt sparsam de sista dagarna, ska inte mata idag.
Så hoppas att mina fiskar trvis.
#5 - 13 januari 2007 15:38
spolade du badkaret riktigt noga innan?

fiskar gillar inte rester av diskmedel/tvål mm
#6 - 13 januari 2007 19:04
Pumba skrev:
spolade du badkaret riktigt noga innan?

fiskar gillar inte rester av diskmedel/tvål mm

Ingen som sagt något om diskmedel eller tvål?

Räcker gott och väl med varmt vatten och en disksvamp....en sådan som har den vita skrovliga delen.....vill man ha ännu mer rent så kan man skrapa rutorna med rakblad, men se upp för att skrapa långt ut i silikonfogen

//Peter
#7 - 13 januari 2007 21:53
Redbullen skrev:
Ingen som sagt något om diskmedel eller tvål?

Räcker gott och väl med varmt vatten och en disksvamp....en sådan som har den vita skrovliga delen.....vill man ha ännu mer rent så kan man skrapa rutorna med rakblad, men se upp för att skrapa långt ut i silikonfogen

//Peter

hej... läs hela tråden innan du svarar.....

de står att personen HÄLLT akvarievattnet i badkaret.... vad brukar man göra i ett badkar?
jo tvätta sig, jag vet inte hur du gör men tvål shampo mm är ju rätt vanligt när de gäller tvätt...

därav att jag frågade som jag gjorde, de är ju inte så smart att hälla akvarievattnet i badkaret om de är tvålrester där i vilket då kommer i karet, om man återanvänder vattnet som de va frågan om...

jag pratade inte om rengöring av akvariumet

Annons