Jag avråder bestämt från att bära akvariet med grus och vatten kvar i! Tänk på att enbart gruset väger ca. 2 kg/L, glasrutorna skulle knäckas av den tyngden! OK om man bär hela akvariet ståendes på en stabil platta (tex. en dörr), det går nog om man är tyngdlyftare till vardags, men risken att skada akvariet är enligt mitt tycke för stor för att det är värt det. Tänk om glaset knäcks och alla dina fina dyra fiskar rinner ut på flyttbilsflaket. Men visst, det är ditt akvarium. Dock håller jag med om att det är väldigt viktigt att åtminstone behålla en del av det gamla vattnet för att undvika att chocka fiskarna ytterligare, då en flytt ju är en mycket påfrestande grej för dom. Frågan är hur man bäst hanterar filtrena? Visserligen bör man ha dom i det gamla vattnet för att hindra alla nyttiga bakterier från att dö, men så vitt jag vet käkas dom upp av skadliga bakterier om vattencirkulationen stoppas i mer än ett par timmar, vilket resulterar i att det produceras giftiga ämnen som sedan sprids i akvariet då man stoppar ner filtret efter flytten. Så det bästa vore nog ändå att rengöra alla filter och pumpar noga, och sedan ha tålamod med att få en ny bra bakteriekultur i filtrena och karet. Om du stoppar ner en av pumparna i hinken/karet du transporterar fiskarna i, och ansluter denna till tex. ett bilbatteri kan problemet med syresättning lösas, men ett annat problem är att hålla värmen på en stabil nivå. Då jag inte är så händig på el och teknik kanske någon annan har ett förslag? Lycka till med flytten!!!