Flytta akvariet!!!

#1 - 7 oktober 2003 21:20
Jag ska flytta mitt akvarium och hur mycket vatten ska man ha spara?

Vill helst tappa ur allt vatten så det ej blir för tungt.
Karet är på 180 liter.

Behöver man tillsätta bakterie kultur?
Det är ett alukar (med ram runt om)
Hur länge klarar sig fiskar utan pump?

Ge gärna era tips med mer....

Mvh Robert
#2 - 7 oktober 2003 23:14
Hur långt skall du flytta? Jag skulle åtminstone tömma tills det återstår ca 5 cm över gruset. Och ta bort alla stenar som kan skada glaset. Fiskar och växter kan få vara kvar (om de inte är för stora).

Har för mig att någon tipsade om att man skulle göra vattenbyte någon dag innan man gör en längre flytt, för att vänja fiskarna med nytt vatten. Då blir det en sak mindre för dem att vänja sig vid (dvs istf både från gammalt till nytt vatten och en ny typ av vatten, får de bara my typ av vatten). Och då bör man ta med ca 50% av vattnet, och fylla på med nytt när man kommer fram. Lite vattenberedninsämnen skulle nog inte heller skada vid första bytet när man kommer fram.

Jag flyttade ett akvarium 6 mil på detta sätt, men då stog akvariumet på en STABIL bordsskiva, med stålram under för att fästa benen, i bilen, som inte kunde skjuva sig (dvs skeva). Utan den skivan hade jag nog tömt hela akvariumet vid flytten.
#3 - 8 oktober 2003 17:47
Ett 180L med grus, växt o lite vatten i lär väga rätt mycket. Hoppas att du inte hade tänkt bära själv. :)
#4 - 8 oktober 2003 20:21
Det lär inte vara något problem för två personer. Se till att bära i ramen.

Men det är inte något större jobb att tömma ett kar, det är värre med uppsättningen igen. [:)] Ha gruset i en eller flera hinkar med lite vatten från akvariet, likaså pumpen eller filtermaterialet.
#5 - 8 oktober 2003 21:40
Jag avråder bestämt från att bära akvariet med grus och vatten kvar i! Tänk på att enbart gruset väger ca. 2 kg/L, glasrutorna skulle knäckas av den tyngden! OK om man bär hela akvariet ståendes på en stabil platta (tex. en dörr), det går nog om man är tyngdlyftare till vardags, men risken att skada akvariet är enligt mitt tycke för stor för att det är värt det. Tänk om glaset knäcks och alla dina fina dyra fiskar rinner ut på flyttbilsflaket. Men visst, det är ditt akvarium. Dock håller jag med om att det är väldigt viktigt att åtminstone behålla en del av det gamla vattnet för att undvika att chocka fiskarna ytterligare, då en flytt ju är en mycket påfrestande grej för dom. Frågan är hur man bäst hanterar filtrena? Visserligen bör man ha dom i det gamla vattnet för att hindra alla nyttiga bakterier från att dö, men så vitt jag vet käkas dom upp av skadliga bakterier om vattencirkulationen stoppas i mer än ett par timmar, vilket resulterar i att det produceras giftiga ämnen som sedan sprids i akvariet då man stoppar ner filtret efter flytten. Så det bästa vore nog ändå att rengöra alla filter och pumpar noga, och sedan ha tålamod med att få en ny bra bakteriekultur i filtrena och karet. Om du stoppar ner en av pumparna i hinken/karet du transporterar fiskarna i, och ansluter denna till tex. ett bilbatteri kan problemet med syresättning lösas, men ett annat problem är att hålla värmen på en stabil nivå. Då jag inte är så händig på el och teknik kanske någon annan har ett förslag? Lycka till med flytten!!!
#6 - 8 oktober 2003 21:43
Ett ramakvarium har aldrig stöd mot glaset ens när det står på en skiva.
#7 - 9 oktober 2003 18:28
Jag säger bara en sak! Flytta mitt akvarium på 600L (väger ca 800kg med grus vatten osv) =)))))))) INTE QL Blir nog att sälja vid eventuell flytt :(

Annons