Flytta

#1 - 3 augusti 2006 07:54
Hej,

Jag och min sambo ska flytta söder ut i Sverige och akvariet vårat ska självklart med. Det är på 120 liter. Själva flytten kommer ta ca 8 timmar så jag undrar lite vad jag ska göra med fiskarna, vattnet, växterna och filtret under tiden?
Jag har tänkt köpa en sån dära dunk som man kan frakta ca 30 liter vatten i om inte mera?
Men hur ska jag göra med fiskarna? Kan de förvaras tillsammans på nå vis?
Syre?

Jag behöver all hjälp jag kan få,
tack på förhand.
/Helena
#2 - 11 augusti 2006 09:14
Dunk låter ju klokt, men se till att inte fylla dunken med för mycket vatten - Där finns enkla batteridrivna luftpumpar att köpa. Dom funkar bra vid flytt. Se till att inte "dunken" eller hinken skvalpar för mycket under transporten det kan skada fiskarna - Växter kan man frakta i plastpåsar med lite vatten i, men se hellre till att bladen är nedsänkta i vatten under flytten - dom kanske går ner i dunken.

Där finns annars fina plasthinkar med tätslutande lock...

Lycka till med flytten...
#3 - 11 augusti 2006 10:42
[quote=Helena008]Hej,

Jag och min sambo ska flytta söder ut i Sverige och akvariet vårat ska självklart med. Det är på 120 liter. Själva flytten kommer ta ca 8 timmar så jag undrar lite vad jag ska göra med fiskarna, vattnet, växterna och filtret under tiden?
Jag har tänkt köpa en sån dära dunk som man kan frakta ca 30 liter vatten i om inte mera?
Men hur ska jag göra med fiskarna? Kan de förvaras tillsammans på nå vis?
Syre?

Jag behöver all hjälp jag kan få,
tack på förhand.
/Helena[/quote]köp en 55L plastlåda med tätslutande lock på tex. clas ohlsson för ca:39kr fyll den med akvarievatten och placera alla fiskar och växter i den. när ni kommer fram stoppar du i ett innerfilter och sen klarar dem sig i flera dagar där till ni ställt i ordning akvariet igen:D :D :D

Annons