Flytta??

#1 - 17 augusti 2004 12:15
Om ca 2 månadet bär det av till eget hus... Jättekul... Det som är mindre kul är att jag äntligen tycks fått ordning på karet som varit igång i ca 3mån... Nått speciellt man bör tänka på?? Kommer nog inte kunna spara mer än 10-20 liter.. Flyttar inom samma kommun, så det är samma vatten som där vi bor nu.. Tänkte att det är lika bra att fråga i god tid.. Hoppas på massor av svar...[:-15]
#2 - 17 augusti 2004 12:22
Tja. Låter kul =) antar att källaren snart är full med kar :P
10-20 liter? De är väl bara att åka till närmaste bygghandel och köpa några 20 liters hinkar med lock!
Spara gammalt vatten är viktigt! Annars är det lätt för firrarna att få vitaprick då du lägger ner dem i de "nya vattnet".
#3 - 17 augusti 2004 12:37
Hur mycket vatten behöver man spara som MINST... Karet är på 250-275 liter... Det kommer bli jättetungt att bära ner från 4 vån utan hiss..(tur att man har en stark bilmekare till pojkvän) [:-64] Kommer behöva ösa ur en del sand.. Är det värt att skölja igenom den, den är vit och lite skitig kommer den nog vara vid det laget.. Nu menar jag inte koka, utan bara skölja igenom..
#4 - 17 augusti 2004 13:05
Ska du flytta innom samma kommun och få kranvatten från samma vattenverk är det inte så viktigt att spara akvarievattnet. Det viktigaste är att inte skölja sanden och tvätta helst inte filtret. Det är i geggan som de nyttiga bakterierna finns och som du skall spara.

//Annika
#5 - 17 augusti 2004 13:12
De två gånger vi har flyttat med våra kar (första gången endast ett på 60 liter, andra gången ett på 175 liter, 60 liter och 25 liter) så har vi gjort ungefär som följande.

* Köpte plastbackar med lock (3 st) för vatten, inredning och fisk (hade också ett par spann sedan innan.

* Vi sparade och tog med ca 1/4 vatten från varje kar. Det behövs nog inte så mkt, särskilt eftersom du flyttar inom samma kommun men lite mer än 10 liter skulle jag nog ta ändå. Det viktiga är filtrena. rengör inte dem, eller sanden, så försvinner inte viktiga bakterier.

* Vi plockade ut ALLT ur karen, först tömde vi det mesta av vattnet, plockade upp inredning, sen fiskar, som vi tog i plastpåsar med akvarievattnet och sist allt grus. Vi tyckte att det var enklast att bära karen helt tomma (4 trappor och ingen hiss :-o )
#6 - 17 augusti 2004 13:55
Så bra.. Ungefär som jag tänkt att det skall gå till.. Tur att man flyttar inom samma kommun, huset har komunalt vatten och avlopp så ingen egen brunn.. Ja, såna plastbackar är ju inte speciellt dyra.. Vad rekommenderar ni, all lägga fiskarna i påsar, har just nu 9 malawi, 3 ancistrusar och 2 bottenbusare.. Alla i en eller "parvis"??
#7 - 17 augusti 2004 14:10
Det där med att flytta filtren och sanden utan att rengöra är ju bra... men tänk då på att bakterierna behöver syre... Sanden i en plastback, där man kan skopa i och ur lite vatten om den blir stående ett tag... och filtren i hinkar med vatten... gärna i gång under all tid som man inte flyttar dem så att säga... I dessa hinkar kan man ju lämpligen lägga fiskarna under transporten också... då får du ju igång en pump till dem i hinken så att de har lite vattenrörelse tills det är dags att koppa i dem...
#8 - 17 augusti 2004 14:16
Jag sparade inget vatten när jag flyttade mitt akvarium(begköp) och gjorde rent allting innan jag körde igång det igen. Köpte nån bakterievariant som jag hällde i när jag startade upp igen. Fiskarna(7st olika 10-15cm) fraktades i en 25L plastlåda med lock där dom fick bo i drygt ett dygn med filter och värme igång. Det gick alldeles utmärkt och jag tycker detta kånkande med vatten verkar lite överdrivet.

Annons