Flytt Umeå till Stockholm.

#1 - 29 oktober 2007 15:19
Det börjar dra ihop sig för en flytt på 65 mil med släpvagn och jag har lite funderingar kring hur jag ska göra med fiskarna.
Min tanke är att använda alla påsar jag har fått fisk i, lägga en fisk i varje påse (med vatten och luft så klart) och sen lägga påsarna i en plastbalja. Baljan placerar jag i bagaget på bilen och mitt akvarium i baksätet...

Någon som har bättre förslag? Klarar fiskarna 12-15 timmar i bagaget på bilen med någar liter vatten var?
#2 - 29 oktober 2007 15:21
Tror nog att du ska byta plats på karet och fisken då det blir ganska kallt i bagaget på en bil, om det nu inte är en kombi;)?
#3 - 29 oktober 2007 15:34
saab 9-3 halv kombi...
#4 - 29 oktober 2007 15:41
Nja, baksätet som sagt tror jag mer på...
#5 - 29 oktober 2007 17:20
Jag hade nog försökt att få tag i nåt ställe att packa fisken med syrgas i påse, du är inne på rätt spår men med syrgas så blir där inte syrebrist i påsen.
#6 - 29 oktober 2007 18:00
Jag kommer att flytta om en vecka och det blir mer än dubbla sträckan för mig. (Göteborg--> Gällivare)
Jag har hämtat frigolitlådor (fisktransport) från min handlare, köpt luftpump som går att koppla till cigarrettuttaget, luftslang och kopplingar från Biltema. Jag kommer att ha fiskarna simmandes i friggolådorna med en slang som pumpar i luft. Du kommer undan med ca. 300:- om jag inte minns helt fel.
#7 - 29 oktober 2007 18:27
drd skrev:
Jag hade nog försökt att få tag i nåt ställe att packa fisken med syrgas i påse, du är inne på rätt spår men med syrgas så blir där inte syrebrist i påsen.

vart får man tag på syrgas? och vad kostar det??

hur länge skulle en fisk klara sig i en påse med luft och vatten? en fisk i en påse dvs!!!
#8 - 29 oktober 2007 18:28
Herne skrev:
Jag kommer att flytta om en vecka och det blir mer än dubbla sträckan för mig. (Göteborg--> Gällivare)

Jag har hämtat frigolitlådor (fisktransport) från min handlare, köpt luftpump som går att koppla till cigarrettuttaget, luftslang och kopplingar från Biltema. Jag kommer att ha fiskarna simmandes i friggolådorna med en slang som pumpar i luft. Du kommer undan med ca. 300:- om jag inte minns helt fel.

det finns tyvärr ingen biltema i umeå + att det verkar lite för stort projekt det där med pump, för mig!!!!
#9 - 29 oktober 2007 20:02
Det finns syretabletter ,det har jag ifall det blir något längre strömavbrott.:)
#10 - 30 oktober 2007 03:42
wlappis skrev:
Det finns syretabletter ,det har jag ifall det blir något längre strömavbrott.:)

NEJ NEJ OCH NEJ!... dessa é bara helt skit, bluff och båg.

försämrar vattenkvaliten(bla) så använd INTE dessa.
#11 - 30 oktober 2007 08:32
kan man inte tänka sig att man stannar med jämna mellanrum på vägen, öppnar påsarna och släpper in ny frisk luft ??

Nu sitter jag i skrivandes stund på en flygplats i Korea med världens jetlag och en dundrande hangover....så mitt huvud är kanske inte helt inkopplat.
#12 - 30 oktober 2007 08:39
Ring till en butik i närheten och fråga om du får packa om dina fiskar där. Självklart mot att du betalar en bra slant för ny påse och syrgas.
#13 - 3 november 2007 14:14
Ring till en butik i närheten och fråga om du får packa om dina fiskar där. Självklart mot att du betalar en bra slant för ny påse och syrgas.

det känns inte som om att jag har tid med att krongla med att åka till fiskbutiken för att packa om fiskarna!

ställer om frågan: Klarar en fisk sig i 12 timmar i en påse med 1/3 vatten och resten luft ?????
#14 - 3 november 2007 14:52
Det borde dom klara av men man kan ju aldrig garantera. Packar du som du sa 1 och 1 så förstörs inte vattnet heller om någon dör för övriga om man har flera i påsen. Låt bli att mata några dagar i förväg oxå. Sen kan du stoppa ner petflaskor med lagom varmt vatten i bland påsarna för att hålla värmen bättre. När du blåser i luft så håll munnen en bit ifrån påsen så ny luft kommer in i påsen oxå.
#15 - 3 november 2007 14:56
eriahl skrev:
Det borde dom klara av men man kan ju aldrig garantera. Packar du som du sa 1 och 1 så förstörs inte vattnet heller om någon dör för övriga om man har flera i påsen. Låt bli att mata några dagar i förväg oxå. Sen kan du stoppa ner petflaskor med lagom varmt vatten i bland påsarna för att hålla värmen bättre. När du blåser i luft så håll munnen en bit ifrån påsen så ny luft kommer in i påsen oxå.

nej absolut inga garantier :) det är mycket möligt att allt skiter sig!!!!
men det känns som om att de brode fixa det!

tack för mat och flasktipset!
#16 - 3 november 2007 15:49
Ujuj...tur att man inte ska flytta på ett bra tag och dessutom så långt.
Jag använde mig av en variant av transport.
Öppen balja, halvfull med vatten, massa växter, 20fiskar.
Baljan rymde 30liter.
Inga fiskar dog...
Vattenytan skakades om av vägens ojämnheter.
Inga fiskar dog...
En annan variant är att köpa tre blomkrukor...låta dem stå torrt tills de ska användas.
Som man ser när man stoppar i en ny blomkruka i akvariet så av ger den syrebubblor i nästan 4-6timmar.
Ofast så räcker en mellan stor blomkruka till att ge syre till cirka 6 vuxna fiskar i ungefär 6-8cm storlek i ungefär 6-7timmar...förrutsatt att komplettering sker med vattenytsrörelser och att transportbehållaren är öppen.
#17 - 11 november 2007 18:24
firefox75 skrev:
Ujuj...tur att man inte ska flytta på ett bra tag och dessutom så långt.

Jag använde mig av en variant av transport.

Öppen balja, halvfull med vatten, massa växter, 20fiskar.

Baljan rymde 30liter.

Inga fiskar dog...

Vattenytan skakades om av vägens ojämnheter.

Inga fiskar dog...

En annan variant är att köpa tre blomkrukor...låta dem stå torrt tills de ska användas.

Som man ser när man stoppar i en ny blomkruka i akvariet så av ger den syrebubblor i nästan 4-6timmar.

Ofast så räcker en mellan stor blomkruka till att ge syre till cirka 6 vuxna fiskar i ungefär 6-8cm storlek i ungefär 6-7timmar...förrutsatt att komplettering sker med vattenytsrörelser och att transportbehållaren är öppen.

det lutar åt att det blir något i likehet med det! jag var på Clasoholsson och köpte mig en balja på 55L
tänkte lägga i ungefär 35 liter vatten i den och sen köra! det bör väl funka de med?
#18 - 12 november 2007 10:47
nike83 skrev:
det lutar åt att det blir något i likehet med det! jag var på Clasoholsson och köpte mig en balja på 55L

tänkte lägga i ungefär 35 liter vatten i den och sen köra! det bör väl funka de med?

Så gjorde jag när jag flyttade, vill du va på säkra sidan så kolla om din lokala handlare har nån billig batteridriven luftpump typ den här

http://www.pwss.nu/product.php?productid=1862&cat=553&page=1

men annars ha baljan i närheten så du kan stoppa ner handen och röra runt vattnet lite med jämna mellanrum, sen beroende på hur pass bra vägen är så brukar det ju kunna skvalpa runt rätt bra på egen hand, annars kan man hjälpa til med att rycka lite i ratten ;)

Annons