Flytt - Tips

#1 - 3 juni 2006 12:32
Ska flytta i början av Juli, och behöver lite tips på hur jag ska göra. Har lite planer på att göra om i akvariet på samma gång. Införskaffa lite mer växter och kolla över vad jag har för fiskar igentligen, de har ynglat av sig och dött med mera så nu har jag knappt nån koll alls.
har ca 10 yngel som ja inte vte om de är sv B eller Guppy. Har även ett tio tal yngel till som är lite av varje både guppy och SV B. Som jag inte har nån koll på fördelningen där.

Men hur tycker ni ja ska gå till väga.
Kan inte spara så värst mycket vatten.
Hur mycket vatten måste jag spara ?
Det är alltså ett 250 Liters kar, med inte alls så mycket växter och ett 40tal fiskar.
Sötvatten.
Har tänkt att ta en stor spann och lägga alla växter och fiskar där i, tänkte nån slags stor hink med lock antagligen.
Måste det då vara hål i locket så de kommer in luft ?
Hur länge kan fiskarna vistas i hinken ?

Hur ska jag göra med pumpen och värmaren kan jag ha dem i hinken tills ja kommit i ordning lite i lägenheten typ ett dygn eller två?

Ska jag då strunta i att göra rent pumpen innan flytten, och ska ja inte göra rent den när de flyttat in i akvariet igen, utan vänta några veckor?

Ska jag göra rent sanden ?

Om jag sätter in lite fler växter är de något mer jag bör tänka på ?

Ska jag tillsätta något TMG direkt efter flytten ?, eller isättningen av nya växter ?

Ja de blev lite frågpr hoppas någon kan svara på dem.

Tack
#2 - 3 juni 2006 13:13
Hur långt ska du flytta? Det största problemet är ju att bakterierna i filtret antagligen inte kommer att överleva flytten och då kan akvariet räknas som nystartat med allt vad det innebär.

Om du har runt 40 fiskar räcker det nog inte med bara en hink, utan du bör dela upp dem så att du har dem i 3 hinkar. Lägg lite växter i varje hink. Fyll inte på med vatten ända upp till kanten, utan låt det vara en del luft i hinkarna. Då behöver du nog inte göra hål i locket. Men i fall du ska flytta långt kan du öppna locket ibland för att släppa in lite frisk luft. Låt bli att mata fiskarna dagen innan flytten så det blir mindre föroreningar i hinkarna. Fast ynglen måste förstås få mat oftare. Har du möjlighet att mata dem utan att de vuxna får nånting?

Du ska nog inte ha doppvärmaren på i nån hink för då riskerar du att koka ihjäl fiskarna. Det är ju sommar nu, så tempen borde det inte vara något problem med. Låt bli att ha öppna fönster och sånt så rumstemperaturen håller sig relativt hög.

Sen tycker jag att det första du bör göra när du kommit till ditt nya hem är att göra iordning akvariet och starta upp det. Varför ska du vänta ett dygn eller två? Det skulle jag verkligen inte rekommendera.

Är det ett inner-eller ytterfilter du har. Om det är ett innerfilter kan du låta det ligga i en hink med akvarievatten. I fall det är ett ytterfilter kan du lägga filtermaterialet i hinken istället. Jag skulle nog inte rengöra filtret förrän efter flytten.

Sanden kan du skölja lite försiktigt i akvariumtempererat vatten, men var inte så noga, utan låt lite skit vara kvar.

Det är bra om du sparar så mycket vatten som du kan. Se till att ladda upp med en flaska bakteriekultur innan flytten. Bäst att börja tillsätta bakteriekultur som i ett helt nystartat akvarium.

Vad gäller växterna skulle jag nog tillsätta TMG och även KNO3 och KH2PO4 (PMDD) från början.
#3 - 3 juni 2006 15:50
Bakteri kultur på flaska vart köper man de
kan man löpa de på pmdd eller ?
#4 - 3 juni 2006 16:11
Nej PMDD är växtnäring och har ingenting med bakterierna att göra. Bakteriekultur säljs i akvariebutiker. JBL:s bakteriekultur heter Denitrol och är en av de bästa på marknaden. Men det finns även andra märken: Nutrafin's Cycle och Sera Nitrivec är två av dem.

PMDD kan du beställa på: www.pmdd.se
#5 - 10 juni 2006 16:52
Okej har tänkt så här.
Flyttar över fiskar,växter och rötter till hinkar.
Sparar så mycket vatten som möjligt.
Resterande vatten åker ut i avloppet. Gruset åker i en spann så länge.
Flyttar akvariet till lägenheten, ställer det på plats på den nya ställningen (LEca Block). Häller i den nya sanden.
Hur gör jag sen?
Tänkte köpa sån här BakteriKultur.
Sen tänkte jag så här

Alt 1
Häll i lite av vattnet, plantera växterna, sen resten av vattnet och fiskarna. Och sist det nya vattnet. sen bakterikultur och sen filtret och värmare

Alt 2
Allt på samma gång plantera växterna när fiskar och allt det gamla vattnet är i och sen nytt vatten, sen bakterikultur. och sen filtret och värmare,

Vilket är att föredra eller ska ja göra på nåt annat sätt.
Det är alltså fluval 4plus filter (inne).

Skall jag göra rent filtret innan jag åker hemmifrån med akvariet eller ska jag vänta ett tag (hur länge i så fall, tills det ska bytas enligt den gula pluppen).

Hur läne ska jag vänta tills jag kan mata igen.

Ska jag ha i något annat än denna bakteri kultur.
Tänkte jags kulle börja med sån där pmdd istället för min TMG som jag har när kan jag börja med detta.
med en gång eller

Något annat jag skall tänka på vid flytten, tex andra ljustider eller något sådant.

Har även tänkt köpa nya fiskar och växter, kan ja plantera ya växter med en gång, fiskarna hur gör ja med dem, väntar ett tag eller, hur länge bör jag vänta tills jag kan introducera lite fler fiskar.
#6 - 10 juni 2006 17:06
OK först things first flyta karet in med sanden växter gammla vaten sen nya vaten sen bakterier och 4 allt i värden tväta inte!!! filtret de de de bakterier som behövs lever i den so tväta inte den. sen när allt har lagt sig 1-2 veckor skafa nya växter och fiskar
#7 - 10 juni 2006 17:20
Ehh fattade inte riktigt ditt inlägg.
men kommer att byta från grus till sand. Så gruset måste ur akvariet och då även växter och fiskar.
Men jag skall alltså ta ut gruset och sånt sen efter att jag flyttat.
I och för sig kan jag ju göra så att jag tar ut typ två tredje delar av vattnet och sparar så mycket som möjligt av det och flyttar akvariet med grus, växter och fiskar i. Sen att jag flyttar ut fiskarna när jag kommer hem till nya lägenheten och tar då ut grus och lägger i sanden då istället.
Då slipper ju fiskarna vara i hinkarna så länge.
#8 - 10 juni 2006 17:21
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur låter det här (liten manual för att jag inte ska glömma)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvariet vid flytten.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvariet skall flyttas över på Leca Block.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fiskar, Vatten (ca 1tredjedel), växter och grus skall vara kvar i akvariet. Spara så mycket resterande vatten som möjilgt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]När jag kommer till lägenheten, flytta ut fiskar i hinkar, även växter. Vattnet ska vara kvar.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gruset tas ut[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sanden läggs i.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Växter planteras och resterande vatten och fiskar flyttar in.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Rötter sätts i [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sätt i Filtret och värmare (tvätta ej filtret).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter 1vecka sätt i nya växter[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter 2veckor sätt i nya fiskarna[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tre frågor:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Bakteri Kultur Kan jag sätta i med en gång när akvariet är fullt eller ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Växtnäring skall jag börja med det här med en gång också eller, hur mycket skall jag då tillsätta, kommer köra med PMDD antagligen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur länge ska jag vänta tills jag kan mata igen.[/SIZE][/FONT]
#9 - 11 juni 2006 09:47
Jag tycker absolut inte du ska flytta akvariet med grus, vatten och fiskarna i. Det är stor risk att det kan gå sönder!!!!

Här kommer mina förslag:

1. Låt filtret ligga i en hink med akvarievatten under flytten. Eftersom det är ett innerfilter borde en del av bakterierna ha en chans att överleva flytten. Och då behöver du nog inte tvätta det.

2. när du kommit till den nya lägenheten ställ akvariet där det ska stå och fyll på med den nya sanden och annan inredning (om du tvätter sanden innan du flyttar slipper du lägga ner tid på det när fiskarna väntar i hinkarna). Installera doppvärmaren men sätt inte på den förrän senare när den ligger helt under vattnet.

2. Fyll på med lite nytt vatten och plantera växterna. Fyll sen på med så mycket av det gamla vattnet som möjligt och flytta över fiskarna till akvariet. Fyll sedan på med mer nytt vatten, installera filtret och sätt på det och doppvärmaren. Tillsätt första dosen bakteriekultur.

Du behöver inte vänta 1 vecka med de nya växterna, utan kan plantera dem så snart du kan.

Däremot ska du vänta MINST 1 MÅNAD innan du skaffar nya fiskar.

Du kan börja mata redan dan efter flytten men ge dem VÄLDIGT SMÅ portioner en gång varannan dag typ.

Vad gäller PMDD så får du börja tillsätta det redan från början.

Sen tycker jag att du även bör tillsätta vattenberedningsmedel när du fyller på med så mycket nytt vatten.

Lycka till!
#10 - 11 juni 2006 10:43
Jag håller delvis med Batski om innerfiltret, men jag hade skjöljt av filtret den grövsta skiten, (med akvarievatten) och sen låtit det ligga löst i en hink med akvarievatten, istället för i innerfiltret, så att säga.

B!
#11 - 11 juni 2006 22:16
[QUOTE=Mr B]Jag håller delvis med Batski om innerfiltret, men jag hade skjöljt av filtret den grövsta skiten, (med akvarievatten) och sen låtit det ligga löst i en hink med akvarievatten, istället för i innerfiltret, så att säga.

B![/QUOTE]

Det har du nog rätt i. Låter du filtermaterialet ligga löst i en hink med akvarievatten blir det säkert fler bakterier som överlever.

Bra tips!
#12 - 12 juni 2006 12:48
tycker inte du ska ha doppvärmaren i hinken, har du normaltemp inne klarar dig sig bra ändå.

när jag flyttade mitt 450l satte jag igång akvariet direkt. Måste du ta alla grejer på en gång?

jag är ganska skeptisk till att dina fiskar klarar sig i hinkar.. jag delade alla mina fiskar i 2 kanske 10-15 l hinkar (6 praktbotia, 4 siamenis, 40 sebrafiskar, 10 ålar och lite till). Efter bara nån timme låg en siamensis och flöt omkring.. den klarade sig men det var nog inte långt ifrån att den dog.
#13 - 12 juni 2006 16:12
Vad menar du med alla grejjer på en gång ?

Först skriver du:
tycker inte du ska ha doppvärmaren i hinken, har du normaltemp inne klarar dig sig bra ändå.

Sen skriver du:
jag är ganska skeptisk till att dina fiskar klarar sig i hinkar

Förstår inte riktigt hur du menar ?

I alla fall som någon sa så är de ju stor risk att akvariet går sönder, bättre köpa några nya fiskar som kostar 20-25kronor styck än ett nytt akvarie för 10 tusen.

I alla fall kommer jag nog göra så att jag flyttar akvariet först med så mycket gammalt material som möjilgt både grus och vatten, sätter i ett par nya växter och sen under tiden som de står uppe och bygger upp en ny bakterikultur (hur länge bör man vänta).
sen börjar jag med de nya projektet med leca block och sand.
Bättre kanske för då blir kanske inte omställningen så stor kanske.
Det är ju en viss bakterikultur i gruset också väl ?
Och i filtret och i a allt.
#14 - 12 juni 2006 23:03
[QUOTE=ribby_girl]I alla fall som någon sa så är de ju stor risk att akvariet går sönder, bättre köpa några nya fiskar som kostar 20-25kronor styck än ett nytt akvarie för 10 tusen.[/QUOTE]

Säg det till fiskarna... Nej men självklart ska du se till att fiskarna klarar flytten. Det var därför jag tyckte att du borde dela upp dem i flera hinkar. Ju fler desto bättre. Sen ska du inte mata dem de sista 2 dagarna innan flytten. Då bajsar de mindre i hinkarna och vattnet blir inte dåligt lika fort.

[QUOTE=ribby_girl]I alla fall kommer jag nog göra så att jag flyttar akvariet först med så mycket gammalt material som möjilgt både grus och vatten, sätter i ett par nya växter och sen under tiden som de står uppe och bygger upp en ny bakterikultur (hur länge bör man vänta).[/QUOTE]

Nu fattar jag inte vad du menar. Vad är det du tänker vänta med?

[QUOTE=ribby_girl]sen börjar jag med de nya projektet med leca block och sand.
Bättre kanske för då blir kanske inte omställningen så stor kanske.
Det är ju en viss bakterikultur i gruset också väl ?
Och i filtret och i a allt.[/QUOTE]

De flesta bakterier finns i filtret. Det finns även lite bakterier på all inredning, men det är tveksamt om dessa överlever resan.
#15 - 13 juni 2006 18:11
Vart lite snabb där men vänta med att göra om nästa totalt i akvariet byta botten material och sånt.
#16 - 13 juni 2006 21:55
Jag tycker faktiskt det blir lättare om du gör om i samband med flytten. De flesta bakterier finns ju i filtret ändå.

Annons