Flytt och sen jordbotten?

#1 - 9 februari 2008 15:16
Om 2 veckor ska jag flytta och då ta med mig ett 42-liters-akvarium som huserar 5 små pansarmalar i storleken 3 cm. (Från Växjö till Stockholm).

Fråga 1.
Jag ska flytta cirka 55 mil, en bilresa på 6 timmar. Jag hade tänkt lägga varje fisk i en egen plastpåse från akvariebutik, 1/3 vatten taget från akvariet, resten luft, och packa ner dessa i en frysväska och ha inne i bilen. Filtret tänkte jag ha skalpandes i en hink med 1/3 akvarievatten, dock med lock så det inte skvalpar ut. Bör man ta ut filter-delarna ur innerfiltret och låta dessa skvalpa "fritt" eller ska de sitta kvar i filtret? Kan ju inte ha lock om jag ska ha filtret i hinken med elsladd och allt. Jag tar med så mycket akvarievatten jag kan i en stor dunk. Funkar detta, med fiskförpackning + filterförpackning, 6 timmar?

När jag kommer fram ska jag byta sand i akvariet till ännu finkornigare sand än vad jag redan har. Detta ska inte vara några problem tror jag, så länge filtret har bakterier kvar, och jag tar gammalt akvarievatten. Akvariet är ju inte överbefolkat heller...

MEN! jag är så sugen på att börja med jordbotten under sanden...

Frågor om jordbotten
GÅR det att anlägga jordbotten när jag kommer fram efter 6 timmars bilfärd?
Om ja, GÅR det att ha finkornig sand över denna, eller blir det risk för gaser under sanden då? (Jag har massor av malaysiska sandsnäckor...)

Det är alltså ett 42-liters-akvarium med ett 15w lysrör, Aquastar. Fluval 2 Plus-filter.
Är det för litet för jordbotten?
Om nej, är det i så fall sådan vanlig enkel såjord utan mycket näring som man ska ta?
Ska den sköljas på något sätt innan?
Är det bättre att bara lägga lite jord just där plantorna ska vara, så det inte blir överskott på näring?

Problemet är ju att fiskarna bör komma i akvariet så fort som möjligt. Jag har fått för mig att jordbotten kan bli mycket grumligt, och det kanske borde stå några dagar utan fiskar... I så fall går det ju inte alls att göra när jag flyttar upp.

Samtidigt vore det så härligt att kunna ha ett frodigt akvarium även utan PMDD, då jag ska resa bort mycket under våren och inte vill behöva byta vatten och göda med PMDD varje vecka som jag gjort hittills.. Just nu har jag 2 svärdsplantor, en stor anubias och tre små anubias i akvariet. Kan skaffa mer växter om det behövs.

Sista frågan:
OM jag kan anlägga jordbotten, kan det påverka pH på något sätt? Jag ska ju ta mycket gammalt akvarievatten men vill ju inte att fiskarna ska få en chock i det nya vattnet om jorden kommer till..

Jag vet varken ut eller in... Kanske är akvariet för litet för att ens ha jord, men jag vet ej som sagt... Jobbigt att först lägga i sand och göra fint, och sen senare fixa jorden?

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för svar!
#2 - 9 februari 2008 15:33
Hm, efter mer läsning på forumet verkar det som om finkornig sand uppepå jord inte är att föredra :( Men mitt akvarium kommer må dåligt och bli fullt av alger när jag inte kan göra regelbundna vattenbyten och ge PMDD regelbundet. Samtidigt vill jag att det ska vara lummigt och fint med mycket växter...

Frågan är bara hur jag ska göra om 2 veckor när jag har flyttat och kommer med fiskarna och nya sanden... Kommer väl få algexplosion då ingen näring finns i den nya sanden. Vi får se....

Ändå tacksam för kommenter kring detta! :D
#3 - 9 februari 2008 15:38
lowtech funkar fint även om jorden delvis hamnar ovanpå gruset, det borde väl funka för gynnarna att gräva i?

Sen behöver du fler snabbväxande växter.

Jag har haft ett väl fungerande lowtech på 20l och ett ofungerande på 100...
#4 - 9 februari 2008 15:50
Fast varför skulle den hamna ovanpå gruset? Jag tänkte plantera växterna en gång och sen i princip aldrig flytta dem igen. Eller menar du att jag borde ha grövre grus?

Jag vill inte det för jag har hela tiden haft problem med att deras skäggtömmar fräts ned. Tror att det har att göra med för höga nitrat-värden eller bakterier på botten, och inte just gruset. Men vill ändå att de ska kunna få böka i sanden som det är tänkt, och "sila" sanden i munnen.

Jo jag har förstått det där med växterna, älskar anubias men de är kanske inte att föredra. Jag har även en siamensis av något slag i ett annat akvarium, kan ju flytta med den för den har för lite ljus i det akvariet. Problemet är väl att det blir så lite bottenyta för pansarmalarna att vara på om jag vräker i växter. Men kan ju gruppera dem tätt i en del av akvariet.

Egentligen återstår då bara några frågor...
> Blir det för tätt med jord + finkornig sand, hur mycket ska jag ha av varje?
> Vilka risker finns om jag anlägger jorden direkt efter 6 timmars bilresa då fiskarna egentligen borde komma i vattnet? Kan det skapa problem för fiskarna att komma i så pass annorlunda vatten? Grumligt?
> Hur påverkar jorden pH och andra vattenvärden?

Ahh, så många frågor.. Men jag tror nog att min sand blir för finkornig tyvärr, efter att ha läst en massa trådar om jord och lowtech här på zoopet.
#5 - 9 februari 2008 15:51
Jag testade en lite okonventionell metod... jag blandade jord och grus...

Så här disigt var det tio minuter efter att jag hade planterat färdigt...

http://skunk.cowmob.com/~dahla/akvaristik/bilder/walstad/00163.jpg

Ett par dagar senare såg det ut så här...

http://skunk.cowmob.com/~dahla/akvaristik/bilder/walstad/080127.jpg

Nu nån vecka senare ser det ut så här...

http://skunk.cowmob.com/~dahla/akvaristik/bilder/walstad/080203-5.jpg

Jag tycker då INTE att jord gör karet grumligt men så har jag endast åtta amanoräkor i karet.

Jag skulle nog dock råda dig att redan nu hälla jorden i en hink och fylla på med vatten.... rör runt ordentligt och finfördela jorden så det inte finns några kännbara klumpar... allt som du inte vill ha i karet kommer nu flyta upp på ytan i hinken. Ta en sil elller ett durkslag och lyft bort skiten som flyter. Töm ur merparten av vattnet och fyll på med nytt och rör om ordentligt så kommer det flyta upp mer partiklar... ta bort dessa och gör om en tredje gång ifall det behövs.

När du anser att det inte flyter omkring en massa bös i form av små träbitar eller andra ickebrunna partiklar kan du hälla av vattnet och ställa undna hinken med en handduk över tills du ska flytta. Lägg sen två till tre centimeter jord i botten och fyll på med nån centimeter av ditt gamla grus och sen några centimeter av det nya gruset. Med växter som har ordentliga rotsystem kommer du få ner syre till jorden så det ska inte behöva bildas några konstiga gaser... Filtret duger nog gott och väl... det är inte filterytan du vill åt utan cirkulationen. Det är växterna som ska stå för reningen av vattnet.
#6 - 9 februari 2008 15:56
Tack för ditt svar. Givetvis kan jag börja skölja jorden redan nu!

Men mitt problem är alltså att även det gamla gruset jag har är finkornig (cirka 1-2 mm) sand, men nu vill jag alltså byta till ÄNNU finkornigare sand... (kanske 0,5 mm). Lägger jag den nya uppepå den gamla kommer den nya åka ner under den gamla till slut..

Men om du tror att det inte blir problem med gaser om jag har mycket växter, så har du säkert rätt. Jag kan ju ha kanske 2-3 cm jord och endast 2 cm sand? Har som sagt många grävande snäckor också.

Men hur påverkar jordbotten pH och annat? Vill inte att fiskarna får en chock om de direkt måste släppas i det grumliga vattnet..... Cirka 80% av vattnet kommer vara gammalt akvarievatten från Växjö då. Resten stockholmsvatten... Båda är mjukt vatten med ganska högt pH (7,5) vad jag vet. Växjös vatten är dåligt, har haft problem med att de tillsätter ammoniumsulfat.

Kommer jag kunna sluta göda med pmdd om jag har jordbotten? Det verkar inte så, enligt en massa trådar jag har hittat... Men vi får väl se om jag vågar fixa lite jord nu då.
#7 - 9 februari 2008 16:05
Du behöver ha grus snarare än sand till din jordbotten och man kan ofta strunta i pmdd vid lowtech. Iaf som regelbunden gödning.
#8 - 9 februari 2008 16:06
pH lär väl sjunka om man har torv eller jord... eller mycket rötter/trävirke. Jag tror inte det kommer vara några större problem för dig... du är ju inte direkt färsk när det gäller akvaristik så det där kommer gå toppenbra för dig :)

Gruset... jag tycker att du ska stoppa i en del av det gamla för att du har trevliga bakterier där... även om du har vattnet med dig så kommer du i alla fall få än mer "nyttobakter" med hjälp av det gruset du har nu. Blanda det gruset med jorden och lägg sen det nya över då...

Riktigt fint grus/sand har jag lite dåliga erfarenheter av men jag har aldrig testat det med jordbotten och då hade jag inte heller speciellt mycket växter.
#9 - 9 februari 2008 16:33
Så enligt Lena är det inte bra med sand, och du Patrik är inte säker...
Du skriver hela tiden "gruset" men jag har alltså inget grus utan endast sand redan nu.

Hmmmm... Svårt läge. Att ha finkornig sand är för mig viktigare än jordbotten just nu, men då kommer algerna komma som ett brev på posten, eftersom jag vet att jag inte kommer kunna byta vatten och göda så regelbundet.

Men samtidigt VILL jag byta vatten varje vecka till mina små malar egentligen, på grund av deras skäggtömmar som verkligen FRÄTS ned och inte nöts ned... Måste bero på något i vattnet, om det så är bakterier eller nitrat. Har inga övriga problem med vattnet. Så ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag nog att det kanske är dumt att fixa jordbotten just nu. :(

Men vad tror ni om mina flytt-tankar då, funkar transporten så som jag beskrev?
#10 - 9 februari 2008 17:00
Jag tycker helt klart att du ska testa med jordbotten även om det är "sand" vi pratar om... oavsett vilket så tycker jag att du ska blanda ner lite av den sanden du använder nu i den kommande botten för att få med mer "nyttobakter". Det kommer säkert att bubbla lite från botten då och då... det gör det i mina kar med jordbotten men det doftar ungefär som vanligt dricksvatten så jag är inte alls orolig... jag tror helt enkelt att det är ett överskott av syre som bubblar upp lite då och då... jag tror inte att det är någon större nackdel med fin sand tillsammans med jordbotten... så länge rötterna når ner till jorden och tillför syre till bakteriefloran som är där. Det kommer givetvis ta några dagar för rötterna att nå ner dit men en vecka till fjorton dagar är inga problem. Jag har aldrig haft några alger i mina jordbottenkar men då har jag ju ganska mycket växter från början. Jag har endast ljus från lysrör då akvarierna står för långt ifrån fönster men det tycks inte vara några problem för det växer uppenbarligen och grönt är det... helt utan gödningsmedel... :) Jag tror det skulle växa snabbare om jag tillsatte PMDD men för stunden vill jag att det ska växa långsamt.

Du kan utan problem frakta fiskarna i påsar i ett dygn och vad gäller pumpen/filtret så tror jag inte alls att det är några problem att lägga ner den i en bytta med vatten under transporten.

Att byta tio procent vatten i ett 40-literskar tar ju ingen tid och den tiden tycker jag att du kan kosta på dig under några veckor i början även om du kör med jordbotten.
#11 - 9 februari 2008 18:08
Hm ja det kanske är värt att testa då! Jag kan ju köpa någon mer snabbväxande växt extra och plantera direkt i samband med att jag startar upp med jorden efter flytten. Bör jag klippa av lite av rötterna? De två svärdsplantorna har långa trådiga vita rötter, vissa är 10-20 cm långa. Kanske bäst att klippa av dem lite. Men gör det något om man planterar så att rötterna är i jorden från början? Kan bli svårt att inte göra så, eftersom jag planerar att ha ett ganska tunt täcke sand.

Hur lång tid tar det att få bra balans i jordakvarium? Om ett år ska vi flytta igen.
Vi har ett 110-liters också som ska vara kvar där det är för tillfället.. Tanken är att i framtiden ha endast ett akvarium, ett 300-liters kanske, med jordbotten och mycket växter. Men jag ville alltså gärna prova på detta med jord innan :)

Att jag inte vill byta vatten är bara för att jag kommer vara bortrest på våren 5 veckor och då kan jag högst få någon som byter lite vatten en gång, plus matar någon/några gånger i veckan. Sen på sommaren är jag bortrest 5 veckor igen. Så då vill jag inte skapa någon känslig balans med PMDD, som kräver exakta regelbundna vattenbyten...

Självklart kan jag byta lite vatten de första veckorna iallafall :)

Tack för ditt svar, jag ska fundera på detta ordentligt.
Till saken hör ju att mina pansarmalar inte har mått så bra här i Växjö. De 2 nya pansarmalar jag köpte för bara 4 veckor sedan har redan fått nedfrätta skäggtömmar, trots finkornig sand och bra cirkulation. Troligen är det något med kranvattnet, eller kanske nitrat-värden då jag nog har överskott på näring i akvariet, som sagt.

Jag vill att de ska må bra, så därför är jag lite rädd för allt för stora förändringar i samband med flytten. Men de kommer nog trivas bättre i stockholms vatten hoppas jag.

Tack :)
#12 - 9 februari 2008 18:38
Tar du god tid på dig med planteringen och använder skedar och andra bra köksredskap vid planteringen så är det ju inga problem med att få ner rötterna i jorden... du bör nog klippa ner rötterna till en tredjedel i alla fall. Plantera dom lika djupt som dom sitter nu så ska det nog gå bra.

Lite cabomba och lite flytväxter kan nog vara bra att ha i början. Jag tycker att det verkar vara god balans i mina walstad redan från första veckan... det blir ju disigt första dygnet men det blir det ju hur man än gör... jag tycker att plantorna kommer igång snabbare än i mina andra kar utan jordbotten.

Enda nackdelen jag skulle kunna tänka mig med jordbotten är om man har fiskar som brukar gräva fasligt mycket... i mitt senast uppsatta walstad/lowtech har jag nu runt 7 cm tjockt lager grus/sand och ungefär 5 cm tjockt lager jord under gruset... Det anses ju av många vara på tok för tjocka lager men än så länge fungerar det utmärkt... jag valde att ha 7 cm sand/grus på grund av fiskvalet som nu är 4 Apistogramma cacatuoides varav en är en hane... honorna gräver ju gärna lite vid ingången till grottorna så för att undvika att dom gräver ner till jorden fick det bli mer sand.
#13 - 9 februari 2008 20:11
Men mina corydoras gräver väldigt lite, de bara bökar i det övre skiktet. Sandsnäckorna gräver mer! Men de gräver så långsamt att jag inte tror det ska vara någon fara. Jag är dock lite rädd för (om jag fixar jordbotten) att dessa kommer föröka sig tusenfalt. De är redan extremt extremt många eftersom jag har ganska mycket alger... Jag rensar babysnäckor varje vecka, brukar spara de vars skal har nått mer än 6-7 millimeter. Har de lyckats gömma sig för mig så länge så kan de få leva, resonerar jag ;)

Okej, jag provar nog med jord ändå... Väl sköljd och luftad i vatten i hink ett tag innan. Går det åt helvete får jag väl fixa nytt grus :P
#14 - 9 februari 2008 20:16
Jag planterade mina akvarieväxter precis som jag brukar göra med krukväxter. Klippte inga rötter och planterade i torr jord. La på gruset och sen på med vatten försiktigt. Det gick jättebra och jag bytte knappt aldrig vatten utan matade bara fiskarna och fyllde på vatten då och då.
#15 - 9 februari 2008 20:36
kanonbra tråd med bra tips nu när jag själv ska göra om 2 st mindre kar med jord och grus. Vilken jord rekommenderar ni att använda? finns speciell jord som man använder tex till dammar, är det nån som testat det?
#16 - 9 februari 2008 20:53
Jag kör med näringsfattig planteringsjord från företaget Plantagen. Det finns ju dock substrat från ADA som man kan köpa och använda ifall man tycker det är svårt att finna bra jord.
#17 - 9 februari 2008 21:04
Lena: Det låter jättebra! Skillnaden för mig är då att jag kommer försöka med finkornig sand överst... Jag hoppas det kommer fungera ändå, testa vill jag iallafall. Ska försöka inte ha så tjockt lager med sand..

Surinam Det sägs att man bör använda jord som inte innehåller så mycket näring. Därför är så kallad "såjord" den bästa, som är tänkt att så frön i. Jag kommer köpa En förpackning som heter "så/kaktusjord" från Plantagen, högst troligen. Och skölja den ordentligt som sagt, så att lösa små partiklar tillåts flyta till ytan och sköljas bort.

Nu till något helt annat: Jag tycker det är svårt att ha bra cirkulation (mycket sprutt på pumpen) och samtidigt få växterna att stå snyggt... Mina rör sig mycket i flödet från pumpen, och jag är rädd att om jag planterar fler snabbväxande växter så kommer det bli ett himla fladdrande i akvariet. Samtidigt så VILL man ju ha de högre växterna längst bak, där flödet är störst... Blir ofta svårt tycker jag.

I mina tidigare trådar om problemet med Corydoras skäggtömmar så rådde de mig att ha stark cirkulation i akvariet för att få bra syresättning vid sanden på botten. Jag har riktat utflödet från pumpen diagonalt över långsidan, annars blir vattenhastigheten längs långsidan lite för stark. Vi får väl se hur det går med växter....... *orolig*

Tack för alla tips, detta ska testas. Om det är någon annan som undrar över jordbotten, så gå in på Sök här uppe i forum-menyn, men välj Avancerad sökning. Välj sedan i i själva sökformuläret "sök endast i rubriker" och sök på ordet jord så finns där all info som behövs när det gäller jordbotten. :)

Mitt problem var ju alltså att jag skulle starta upp jordbotten direkt efter en flytt av fiskarna... Var orolig för grumligheten främst, men undrade också om det funkade med finkornig sand... Men det får väl vara lite grumligt då... Jag ska testa!
#18 - 9 februari 2008 21:40
toccata skrev:
Nu till något helt annat: Jag tycker det är svårt att ha bra cirkulation (mycket sprutt på pumpen) och samtidigt få växterna att stå snyggt... Mina rör sig mycket i flödet från pumpen, och jag är rädd att om jag planterar fler snabbväxande växter så kommer det bli ett himla fladdrande i akvariet. Samtidigt så VILL man ju ha de högre växterna längst bak, där flödet är störst... Blir ofta svårt tycker jag.

I mina tidigare trådar om problemet med Corydoras skäggtömmar så rådde de mig att ha stark cirkulation i akvariet för att få bra syresättning vid sanden på botten. Jag har riktat utflödet från pumpen diagonalt över långsidan, annars blir vattenhastigheten längs långsidan lite för stark. Vi får väl se hur det går med växter....... *orolig*

Rikta utflödet mot framrutan istället så får du mindre "fart" på vattnet vid bakrutan... gör aldrig rent filtret :)
#19 - 9 februari 2008 21:45
Det är ju JAG som alltid skriver till alla att man inte ska göra rent filtret. ;) :)

Jag gör inte rent det, men tycker dock att Fluval 2 plus har extremt liten filteryta, även om det verkar räcka för mitt 42-liters... Men konstruktionen är konstig, det är ju typ 90% plast och 10% filteryta... Ibland har jag kramat ur det värsta klägget i gammalt akvarievatten, men det har jag inte gjort på 2 månader nu.

Men om jag riktar flödet mot framrutan blir det ju inte alls samma cirkel-flöde runt runt i akvariet, om du förstår hur jag menar? Jag vill ju att det ska vara mycket vattenflöde längs hela botten.... Men jag ska försöka fixa lite kraftiga växter som inte bryr sig om flöde. Svärdsplantan är en bra planta hittills, den verkar tåla det mesta.
#20 - 9 februari 2008 21:46
Jag körde med vanlig så-/kaktusjord som inte innehöll lekakulor eller annat fluff, jag sköljde den inte.

Jag tror ett strilrör är lösningen för ditt filter det sprider syresättningen bra.
#21 - 9 februari 2008 22:02
Finns det strilrör till sådana fluvalfilter? Fast mitt problem nu är ju inte att vattnet inte syresätts - det gör det. Och jag VILL som sagt ha ett starkt flöde för att malarna trivs med det.. Men mitt problem var bara att jag då kanske tvingas kompromissa med vilka växter jag kan välja.

Du kanske menade att ett starkt flöde med strilrör kan syresätta botten lika bra som starkt flöde utan strilrör? Jag får nog testa olika metoder när jag märker hur mycket växterna "flyger runt" då :)
#22 - 9 februari 2008 22:05
Jag tror strilrör finns till de flesta, om inte annat går det att modda/skarva.

Jag tycker de borde syresätta lika bra, det är ju samma vattenvolym bara mer fördelad över vattenytan. Våra pansarmalar hade inga problem med det så länge vi skötte våra vattenbyten ordentligt. Detta var dock i ett hightechkar med allt vad det innebär...
#23 - 9 februari 2008 22:13
Ja det finns strilrör att köpa till alla fluvalfilter, både ytter och innerfilter.
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20127.0678

Jag har tänkt på om jag skulle ha det till mitt 240L, där jag har ett fluval 4+, och då sätta röret en bit över vattenytan. Mycket pga att räkor gillar bubblor. Men då har jag även en cirkulationspump med filterpatron som extra för både cirkulation och filtrering.
#24 - 9 februari 2008 23:21
Jag vet som sagt inte vad som är fel i mitt akvarium när det gäller deras skäggtömmar.. Har skrivit en tidigare tråd om detta. Det har ingen nitrit, är inte smutsigt, jag matar sparsamt, det är rejäl sprutt på filtret, har skött alla vattenbyten, osv. Tror mest på nitrat eller bakterier på botten. Men nu hoppas jag få ordning på detta.. Ska byta till finkornig äkta sjösand.. Får också fixa jääääättemycket växter då. Plus att stockholmsvattnet är bättre än Växjövattnet.

Bra att veta att det finns strilrör, jag ska kolla upp mer om det sen om det blir aktuellt. :)
#25 - 18 mars 2008 06:13
Hur har det gått med karet och malarna?
#26 - 18 mars 2008 21:49
Växterna växer bra, men akvariet har ett näringsöverskott som heter duga, jag har bytt en hink vatten (cirka 30% av totalvolymen) några gånger, kanske totalt 5-6 gånger. Har även köpt lite fler snabbväxande växter, men behöver nog ännu mer tror jag! Har för lite växter med bra rotsystem...

Dum som jag var så lade jag också jord under sanden där grottan ska vara, och således ligger det jord på flera ställen där ingen växt kommer i kontakt med den på ett tag! Försöker avhjälpa detta med fler växter lite överallt...

Mina anubias började ruttna, trots att de trivts bra med finkornig sand i förra akvariet. Men denna sand var ju ännu mer finkornig, så de gillade den inte. Byter ut mot mer snabbväxande växter.

Malarnas skäggtömmar har börjat växa ut och jag hoppas att det beror på den förändrade kranvattensammansättningen.. Bara tiden kan utvisa det. För samma sak hände ju i Växjö förut, sen frättes skäggtömmarna ned igen. :( Vill försöka hålla en relativt "fräsch" vattenkvalitet men samtidigt vill jag ju att akvariet ska vara low-tech i princip, så det blir svårt detta. Jag tror att pansarmalarna påverkas negativt av höga nitratnivåer, det verkar så. Ska börja mäta nivåerna....

I övrigt gick flytten bra och malarna simmade upp och ned längs glaset endast i 2-3 dagar innan de lugnade ner sig och började böka. De gillar den här sanden mycket mer, nu kan de sila den mellan gälarna!

Jag tog med cirka 10 stora malaysiska sandsnäckor, men jag ser redan en massa bebisar överallt. Däremot kommer de nog trivas sämre rent skalmässigt för i Växjö är det mer kalk i vattnet.

Bara tiden kan utvisa om det blir för tätt med sanden, och om jag kommer få mer algproblem... Vi får se! :)
#27 - 18 mars 2008 22:02
Mmm... det där med att byta vatten kommer nog ställa till det mer för dig... härda ut och låt vattnet vara istället... eller byt endast 5% vatten per vecka så alla bakterierna stannar i karet och kan göra nytta. Har du några flytväxter i karet?

Annons