Om 2 veckor ska jag flytta och då ta med mig ett 42-liters-akvarium som huserar 5 små pansarmalar i storleken 3 cm. (Från Växjö till Stockholm).
Fråga 1.
Jag ska flytta cirka 55 mil, en bilresa på 6 timmar. Jag hade tänkt lägga varje fisk i en egen plastpåse från akvariebutik, 1/3 vatten taget från akvariet, resten luft, och packa ner dessa i en frysväska och ha inne i bilen. Filtret tänkte jag ha skalpandes i en hink med 1/3 akvarievatten, dock med lock så det inte skvalpar ut. Bör man ta ut filter-delarna ur innerfiltret och låta dessa skvalpa "fritt" eller ska de sitta kvar i filtret? Kan ju inte ha lock om jag ska ha filtret i hinken med elsladd och allt. Jag tar med så mycket akvarievatten jag kan i en stor dunk. Funkar detta, med fiskförpackning + filterförpackning, 6 timmar?
När jag kommer fram ska jag byta sand i akvariet till ännu finkornigare sand än vad jag redan har. Detta ska inte vara några problem tror jag, så länge filtret har bakterier kvar, och jag tar gammalt akvarievatten. Akvariet är ju inte överbefolkat heller...
MEN! jag är så sugen på att börja med jordbotten under sanden...
Frågor om jordbotten
GÅR det att anlägga jordbotten när jag kommer fram efter 6 timmars bilfärd?
Om ja, GÅR det att ha finkornig sand över denna, eller blir det risk för gaser under sanden då? (Jag har massor av malaysiska sandsnäckor...)
Det är alltså ett 42-liters-akvarium med ett 15w lysrör, Aquastar. Fluval 2 Plus-filter.
Är det för litet för jordbotten?
Om nej, är det i så fall sådan vanlig enkel såjord utan mycket näring som man ska ta?
Ska den sköljas på något sätt innan?
Är det bättre att bara lägga lite jord just där plantorna ska vara, så det inte blir överskott på näring?
Problemet är ju att fiskarna bör komma i akvariet så fort som möjligt. Jag har fått för mig att jordbotten kan bli mycket grumligt, och det kanske borde stå några dagar utan fiskar... I så fall går det ju inte alls att göra när jag flyttar upp.
Samtidigt vore det så härligt att kunna ha ett frodigt akvarium även utan PMDD, då jag ska resa bort mycket under våren och inte vill behöva byta vatten och göda med PMDD varje vecka som jag gjort hittills.. Just nu har jag 2 svärdsplantor, en stor anubias och tre små anubias i akvariet. Kan skaffa mer växter om det behövs.
Sista frågan:
OM jag kan anlägga jordbotten, kan det påverka pH på något sätt? Jag ska ju ta mycket gammalt akvarievatten men vill ju inte att fiskarna ska få en chock i det nya vattnet om jorden kommer till..
Jag vet varken ut eller in... Kanske är akvariet för litet för att ens ha jord, men jag vet ej som sagt... Jobbigt att först lägga i sand och göra fint, och sen senare fixa jorden?
Hur skulle ni ha gjort?
Tacksam för svar!