Flytt, hur göra?

#1 - 9 mars 2006 11:52
Jag har precis fått, eller blivit "fodervärd" för, ett 160L. Ägaren vill gärna att fiskarna som hon har ska få bo kvar. Jag har aldrig flyttat ett kar förut och tänkte höra vad jag bör tänka på? Jag har tänkt tömma det helt men försöka hållla bakterier på bottengrus vid liv i en hink och kanske ta med en 25L vatten eller så.

Fiskarna i karet är: Praktbotior, dvärggurami, vanliga scalarer, diverse småtetror och en FET ansistrus(som matvägrar med undantag för gröna ärtor). Är någon av dessa extra känsliga för flytt? Jag kan dela upp dem på flera kar ifall någon skulle vara extra känslig för vitaprick eller så.
#2 - 9 mars 2006 12:00
Humm jag flyttade ganska nyligen mitt 200L från gamla lyan till nya. jag flyttade med ca 30 liter vatten. 30% av den gamla grusen och gjorde inget åt filtret eller slangarna. för o bevara bakterierna. flyttade dock alla fiskarna i samma kärl. men kanske rekomenderas o flytta dom i separata kärl. kanske blir bråk annars. mitt funkade bra men var lite på chans då jag har 7 malar. som en del av dom kan vara ganska griniga. sen la jag en 1.5L petflaska med varmt vatten i kärlet med firrarna för o hålla värmen nu i smällkalla vintern.

finns säkert nån på forumet som har bättre ideer till dig men var iaf så jag gjorde o den enda firren jag loosade var en skäggmal ca 3 dar efter flytten (kan ha varit av andra orsaker dock)
#3 - 18 mars 2006 17:24
Så, nu var flytten genomförd. Packade alla fiskar separat och la dem i en kylväska(varmväska i detta fall) tillsammans med ett par PET-flaskor 30 gradigt vatten. Allt grus fick följa med och c:a 20-30 liter vatten. Fiskarna var ur karet i max 25minuter. Två fiskar verkar dock har fått allvarliga problem.

Den första är en gurami vars påse gick sönder, den bodde i 2ggr sin egenkroppsvolym med vatten och ingen luft när vi kom fram. Den verkar simma lite "taggigt" och ser inte pigg ut. Syrebrist tro? Har den nånn chans eller ska jag avliva den på en gång?

Den andra är en scalar. Vi packade dem i 5L påsar och byggde in dem i ett hörn med PET flaskor och andra påsar så att de skulle ha c:a 25cm vattenhöjd. Den ena verkar dock ha skada en av de långa spröten fram. Har alldrig haft scalarer så jag undrar om detta kan vara ett naturigt beteende. Den har vikt in ena sprötet backåt längst med kroppen och det andra 45grader ifrån kroppen bakåt. Är det en skada så avlivar jag den med på en gång. SK ta kort på han och lägga upp så fort vattnet klarnat lite.

Annars gick det bra. En argsint ålderstigen pleco-mal höll på att hoppa ur karet både på väger i och på vägen ur. Morrade och fräste som en ilsken katt gjorde han med. När min 3åriga dotter fick reda på att han bitit den tidigare ägaren i fingret vågade hon inte gå närmare än en meter från både kylväskan och karet. (Vilket inte var någon större nackdel)
#4 - 19 mars 2006 09:39
Bägge fiskara verkar ha klarat sig. Guramin blev på bättre humör efter en stund och scalarerna fällde fram sina spröt. Det var nog någon form av natuligt beteende ändå. Fiskar ser dock ganska risiga ut överlag. Men det får jag se till att göra något åt.
#5 - 19 mars 2006 15:07
lite omtanke och skötsel och god näringsrik mat så blir dom nog gladare ska du se ;)
#6 - 20 mars 2006 15:01
Det är alltid jobbigt att flytta fiskar, särskilt när man har fiskar som hoppar som när jag skulle flytta mina silverhajar, när jag skulle fånga in de med hoven hoppade en rakt upp i täckglaset, tur jag inte tog bort hela glaset för då hade jag haft fisk på govet...
#7 - 20 mars 2006 15:07
ja dom där silverhajarna är inte o leka med.. jag har haft 5st 15cm silverhajar.. och varje gång ja skulle byta vatten eller göra rent i karet eller nåt så hoppade de alltid ut en och landade på golvet.. som tur var så tog dom aldrig någon skaa av det (som ja vet i alla fall) inga synliga men eller skador.

Annons