Ska flytta ett stort kar mellan 2 städer (1h mellan städerna)
Undrar hur jag ska göra. Själva transporten blir ju inte så svårt kanske, lite grovgöra men men.
Det jag måste göra är att starta igång karet direkt då det är hemma hos mig eftersom det tillkommer fiskar med karet.
Hur ska jag då göra för att behålla bakteriekulturen som fanns i karet från början?
Vad jag vet är att jag ska ta sanden och lägga det i hinkar. Måste dessa hinkar täckas för så att funkten håller sig? dör bakterierna annars? Lite tips och råd på hur ja ska hantera sanden vore riktigt fint.
Därefter så är ytterfiltret en annan fråga. Den ska ju tömmas och rengöras innan jag tar hem den antar jag. Frågan är dock om ja ska fylla den med karets vatten och köra hem den full med vatten eller om detta inte kommer ha någon effekt på att behålla en del av bakterierna i pumpen. Hur ska jag göra? vad ska jag tänka på vid uppstart av filtret mm ? Jätteviktigt att jag får svar på problem som dyker upp vid uppstarten, sånt jag som aldrig haft ytterfilter kan få problem med.
Vatten från akvariet kan jag inte ta med mig, det blir för mycket att bära o så.
Det jag efter uppstarten tänkte göra är att hälla över vattnet från mitt 200L till det nya karet. Är detta rätt? kan jag då kasta in de nya och mina gamla fiskar i det direkt eller? kommer givetvis också ladda karet med en stor dos bakteriekultur. Ska jag hälla detta i vattnet eller i ytterfiltret för att få maximal effekt?
Blir snurrig av allt i huvudet, finns säkert mycket mer jag behöver veta för att få detta att gå smidigt. Jag hoppas verkligen att ni kan ge mig all information jag behöver, även små detaljer som är bra att veta.
Mvh Amaro