Flytt av kar

#1 - 2 mars 2007 11:10
Ska hämta ett kar på 250 l nu i helgen. Det är igång med fisk (red zebra 5 st)och allt, och ska följdaktligen bara flyttas några mil.

1. Hur flyttar jag fiskarna på bästa vis? Funkar hink/påse i hink med tidningspappersisolering emellan?
2. Behöver jag hälla något i vattnet efter att jag fyllt upp det igen, innan jag släpper i fiskarna? Kan jag rengöra filtret och tvätta gruset när allt ändå är isärplockat eller är det bättre att vänta med det?
3. Hur länge bör jag vänta innan jag köper mer fisk? (Tycker det är lite klent med 5.)
4. Funderar på att sätta i en BTN Malawibakgrund, hur lång tid behöver silikonet torka? Behöver karet torka ut innan man sätter in den (för att silikonet ska fästa)?

Något annat jag bör tänka på?

Tack!!!
#2 - 2 mars 2007 11:23
Mata inte fiskarna på ett par dagar innan. Packa dem en och en i påsar (om de är stora) och packa dem i en kyllåda om ni har en sådan.

Ta med så mycket som möjligt av vatten. SKölj inte ur filtret ha det vattenfyllt/i vatten hela tiden. Skölj inte gruset bakterierna hinner inte dö på den korta tiden.

Vänta 2-4 veckor och mata sparsamt under den perioden.

Bakgrundsfastsättning har jag inte så mycket koll på.

Om du vill ha tid att greja lite med akvariumet utan att fiskarna far illa köp en stor plastbalja tex på IKEA och lägg i alla fiskar däri när du kommer fram och sätt igång filtret däri. Då klarar de sig iaf en dag.
#3 - 2 mars 2007 11:47
Tack!

Väntar nog till nästa helg, så jag hinner ta reda på lite mer och planera för hur jag ska göra.
#4 - 2 mars 2007 12:01
DevilDoll skrev:
Ska hämta ett kar på 250 l nu i helgen. Det är igång med fisk (red zebra 5 st)och allt, och ska följdaktligen bara flyttas några mil.

1. Hur flyttar jag fiskarna på bästa vis? Funkar hink/påse i hink med tidningspappersisolering emellan?

2. Behöver jag hälla något i vattnet efter att jag fyllt upp det igen, innan jag släpper i fiskarna? Kan jag rengöra filtret och tvätta gruset när allt ändå är isärplockat eller är det bättre att vänta med det?

3. Hur länge bör jag vänta innan jag köper mer fisk? (Tycker det är lite klent med 5.)

4. Funderar på att sätta i en BTN Malawibakgrund, hur lång tid behöver silikonet torka? Behöver karet torka ut innan man sätter in den (för att silikonet ska fästa)?

Något annat jag bör tänka på?

Tack!!!

ska du köra i en BTN så tar det 1-3dagar innan silikonet har torkat.
och kom och hämta plantorna när du vill ha dem
#5 - 2 mars 2007 12:28
bena skrev:
ska du köra i en BTN så tar det 1-3dagar innan silikonet har torkat.

och kom och hämta plantorna när du vill ha dem

Nån idé om var firrarna ska vara under tiden... Balja är en idé, men så länge som 3 dagar, klarar de det?

Tack! ;)
#6 - 2 mars 2007 15:21
Är baljan hygglist stor och med ett bra filter klarar de det.

Annons