Flytt av filtermaterial

#1 - 23 juli 2007 09:28
Jag står i begrepp att flytta till ny bostad och kommer naturligtvis ta mitt 375liters kar med mig. Tanken är att jag skall starta upp nästa projekt med ett bottenfilter (redan övertygad om dess förträfflinghet). Jag kommer att använda samma grus som jag har i karet just nu. Gruset hinner troligen att torka under flytten ca 1 veckas tid, så jag tänker använda det gamla fluval 403-filtret för att få igång bakterielivet. Så till frågan; kan jag tömma karet nu och arrangera en cirkulationssystem till pumpen i form av en större spann eller back. Det är en månad kvar till flytt och jag vill inte stå med känsliga akvariesysslor mitt i paniken. Finns det några risker för att det kan bildas "fel" bakterier eller störningar i filtret vid så små cirkulationssystem??

Kommer att dokumentera mitt kommande projekt på forumet.

MVH Mattias
#2 - 23 juli 2007 14:54
står den och pumpar rent vatten dvs utan fiskskit och växtrester så kommer filterbakterierna svälta och försvinna!
#3 - 23 juli 2007 16:07
Tack för svaret.
Du har naturligtvis rätt. Så till en följdfråga; tar jag en risk om jag stannar och svälter filtret en vecka med cirkulerande vatten? Eller är riskerna mindre ifall jag gör en helt "ny start" i det nya karet??
#4 - 23 juli 2007 16:39
Flytta över grus till en balja modell lite större. Gör det med en håv utan att skölja av gruset och kör pumpen med någon/några fiskar om du tar en lite större balja.

Annons