Flytt av akvarium och fiskar

#1 - 11 april 2008 13:18
Ska om drygt en månad försöka mig på att flytta ett akvarium och mina fiskar. Akvariumet i sig är inget problem, är bara ett 54 liters. Men jag funderar på allt runt om kring.

Fiskarna har jag planer på att frakta i påsar med sådana där värmepåsar runt, men hur många fiskar bör man ha i en påse? Jag har ett x antal guppysar och två malar.

Jag har inget mer akvarium att starta upp innan och det är väl där mitt bekymmer är, hur gör jag när jag väl är på plats med akvariumet igen?

Vatten och så vidare, får ju med mig gammalt vatten i påsarna med fiskarna men det räcker ju knappast för att det ska bli en någorlunda stabil nivå relativt fort antar jag. Känns som att jag borde få med mig hälften av vattnet i alla fall, men hur sjutton då?

Jag ska flytta 10 mil och vägen är inte den bästa, guppig och krokig som sjutton.
#2 - 11 april 2008 14:10
Försök och håll filtret blött under hela resan så ska nog de goda bakterierna överleva. Antingen om du plockar ut filtret och lägger i en plastpåse med vatten det med eller om du sätter ner hela pumpen i en spann med vatten (obs. lock på).

Antal fisk beror ju på hur stora påsarna är.

När du kommer fram ska du ju såklart försöka få igång akvariet så fort som möjligt, för ju längre filtret ligger i stillastående vatten ju större är risken att de goda bakterierna dör.

Spannar med lock är bra om man ska flytta fisk annars, men tänk på att göra någon form av ventilering om det inte redan är det.
#3 - 14 april 2008 05:48
Nina82 skrev:
Försök och håll filtret blött under hela resan så ska nog de goda bakterierna överleva. Antingen om du plockar ut filtret och lägger i en plastpåse med vatten det med eller om du sätter ner hela pumpen i en spann med vatten (obs. lock på).

Antal fisk beror ju på hur stora påsarna är.

När du kommer fram ska du ju såklart försöka få igång akvariet så fort som möjligt, för ju längre filtret ligger i stillastående vatten ju större är risken att de goda bakterierna dör.

Spannar med lock är bra om man ska flytta fisk annars, men tänk på att göra någon form av ventilering om det inte redan är det.

Jag hade tänkt mig vanliga 3-liters påsar, svårt att få ner de i de skyddande påsarna annars.

Jag får nog lov att sätta filtret i en påse med vatten, har nämligen ett juwel-akvarium.

Får försökta få igång de så fort som möjligt när vi är framme med det. Tänkte göra rent de ordentligt innan vi åker iväg med de, göra rent grus och sånt.

Det går säkert bra när man väl är igång me de, mest nervös nu innan.
#4 - 14 april 2008 08:28
Ta bort vassa inredningsdetaljer som rötter odyl, töm akvarievattnet med 2/3 delar och det sista du gör är att sätta det i knät på den som sitter på passagerarsidan innan ni åker, fortsätt delvattenbytet när ni är framme..
#5 - 14 april 2008 08:33
Ta malarna i en egen påse och ca. 4 Guppy i varje påse lite beroende på hur många du har. Guppy kan trängas lite en kort stund, men malarna som sagt hade jag fraktat separat.
#6 - 14 april 2008 08:39
Är vägen gropig så skulle jag inte ha kvar så mycket vatten i karet, ha kvar gruset bara.

Prio ett är filtret, låt det sista ni gör innan ni åker vara att stänga av det, och kör sedan igång det så fort som möjligt när ni kommer fram.
En hel del bakterier finns också i gruset, men vill du vara på säkra sidan så kan du köpa dunkar att frakta en del av vattnet i (finns billiga 5, 10 och 25L-dunkar på ÖB)

Fiskarna behöver du inte oroa dig jättemycket för, de klarar sig ett bra tag i påsarna och heatpacks är nog inte nödvändigt, transportmedel (om ni inte ska gå? ;p) brukar ju hålla en ganska trevlig temperatur och med heatpacks är risken att det faktiskt blir för varmt istället.
#7 - 14 april 2008 08:56
Kolla med din djuraffär om de har någon av de frigolitkartonger som de får fisk i från grossisten. Här får man köpa dem för en liten summa (29:-/st). Det är en ganska rejäl kartong med innanmäte av frigolit..
I den sätter du två svarta sopsäckar (för att undvika läckage) i varandra. I sopsäcken får du plats med både sand/grus och vatten samt fiskarna. Snurra ihop sopsäckarna som man gör med fiskpåsar, dvs med luft i.
Du har nu en värmehållande fraktmetod för det mesta i ditt kar utan att fylla bilen med vatten. Packa filtermassan i vatten på liknande sätt, så att det kan skvalpa omkring (och syresättas).
#8 - 14 april 2008 15:49
Tack för alla svar, det hjälper och ger en lite fler tankar om hur man ska gå till vägen.
Öronräv skrev om att det finns nyttiga bakterier i gruset, vilket även jag förstår men min tanke var från början att göra rent de. För idagsläget tycker jag inte att de ser särskilt skoj ut, gröna alger på de och så vidare. Det är visserligen naturligt, men det ser ju inte snyggt ut när det är längst fram i akvariumet, lika så den rand som blir överst och en bit ner på glaset. Någon som har ett bra knep för att få bort de utan att röra om "skiten" allt för mycket i så att vattnet blir skitigt?
#9 - 15 april 2008 14:07
Så här gorde jag när jag fraktade mitt 160 literskar med fiskar och allt i 40 min:

Jag hade plastbackar med lock på (hål i locken) där jag förvarade vatten,växter, pump, rötter och lite fiskar. Dessa satte jag fast ordentligt i bilen med en extra filt om för att hålla temperaturen. Gruset tog jag i en murarhink.

Sedan när vi kommit hem till mig la vi i allt grus (TVÄTTA EJ!!) Och började fylla på med vatten från tidigare och nytt+ massor av goda bakterier (nitrevec osv), växter, pumpen, m.m. Och så i med fiskarna. Jag Lät det vara släck och matade inte på några dagar innan jag började mata försiktigt, 1 gång varannan dag. Jag mätte nitrit och ph minst en gång om dan.

Detta gick super! Inga fiskar dog eller skadades under eller efter transporten (bl.a var en 5 årig guldbarb med:)), fick ingen nitrit elr liknande.
#10 - 15 april 2008 15:03
Uddaveka skrev:
Så här gorde jag när jag fraktade mitt 160 literskar med fiskar och allt i 40 min:

Jag hade plastbackar med lock på (hål i locken) där jag förvarade vatten,växter, pump, rötter och lite fiskar. Dessa satte jag fast ordentligt i bilen med en extra filt om för att hålla temperaturen. Gruset tog jag i en murarhink.

Sedan när vi kommit hem till mig la vi i allt grus (TVÄTTA EJ!!) Och började fylla på med vatten från tidigare och nytt+ massor av goda bakterier (nitrevec osv), växter, pumpen, m.m. Och så i med fiskarna. Jag Lät det vara släck och matade inte på några dagar innan jag började mata försiktigt, 1 gång varannan dag. Jag mätte nitrit och ph minst en gång om dan.

Detta gick super! Inga fiskar dog eller skadades under eller efter transporten (bl.a var en 5 årig guldbarb med:)), fick ingen nitrit elr liknande.

Men om jag inte tvättar gruset, hur ska jag då få bort de gröna algerna och skiten som lagt sig en bit ner i gruset?

Annons