Flytt av akvarium, hjälp!

#1 - 12 oktober 2006 07:00
Min syster ska ta över mitt 250L akvarium med 13 Malawiciklider och 2 Ancistrus, vilket innebär en flytt på 2km. Har sökt på ämnet i forumet och hittat mycket bra info om hur man ska göra, men några saker är jag fortfarande osäker på.

1: Tanken var att flytta fiskarna, ca. 100 liter av befintligt akvarievatten och filtret(eheim2028)till badkaret hos syrran för att på så vis i lugn och ro kunna flytta akvariet.
Men frågan är om vattendjupet räcker till, blir väl antagligen inte så djupt med 100L i ett stort badkar?

2: Jag skulle gärna göra rent bottengruset (Engelsk sjösten) från alger och dyl. men frågan är då om det räcker med 100L befintligt akvarievatten och ett filter med alla godsaker kvar för att upprätthålla vattenkvaliteten när jag startar upp akvariet? Eller bör jag flytta gruset som det är för att få med alla bra bakterier som finns däri?

3: Hur gör man rent bottengruset?

/Tomas
#2 - 12 oktober 2006 07:13
1 Fyll på med kranvatten till lagom vattendjupp uppstår (ta det lite lugnt so du inte stressar fiskarna onödigt mycket bara) alternativt låt fiskarna gå i hinkar istället.

2 Rengöring, och rengöring. Om du nöjer dig med att "spola bort" löst snafs, kan du göra det när du tömmer akvariet. Veva runt ordentligt i gruset, och låt filtret ta hand om allt snafs som virvlar upp, och upprepa tills vattnet är rimligt rent. Du får istället spola ur filtret det värsta men var försiktigt så är det inget problem. (alternativt använda ett andra filter?)

3 På bästa sätt. Nä, jag skojar. Om du ska bli av med alger som växer på gruset blir du tvungen att låta gruset torka, och sen sätta det i kraftig rörelse så att algerna slits av. Sen spola rent alltihopa. Skiter du i det som eventuellt växer på gruset, så spolar man vanligtvis av gruset i en hink tex i badkaret, och rör runt lite i det undertiden. När vattnet ser rent ut är man nöjd.

Alger och annat som växer på gruset försvinner även om du inte tvättar gruset. Synliga alger, kanske man ska tillägga. De lever huvudsakligen i ytlagret, så när sanden blandas förlorar de sina levnadsmöjligheter. Blir grusen grön i akvariet är det bara till att vända ner ytlagret.

Jag önskar dig, och din syster mycket nöje.
B!
#3 - 12 oktober 2006 08:00
samot skrev:
1: Tanken var att flytta fiskarna, ca. 100 liter av befintligt akvarievatten och filtret(eheim2028)till badkaret hos syrran för att på så vis i lugn och ro kunna flytta akvariet.

Men frågan är om vattendjupet räcker till, blir väl antagligen inte så djupt med 100L i ett stort badkar?

Eller, så kan du strunta i badkaret och köpa plastbackar från IKEA för 19:- att ha fisken i så länge. Då kan syrran duscha också, om hon blir svettig av allt bärande... :p
#4 - 12 oktober 2006 13:53
Ok.
Jag har ju tänkt att lyfta ur allt grus vid flytten och då kan jag ju spola rent det i badkaret hemma och om det bara är det översta lagret av gruset som blir algbelaggt så kan jag ju ta en liten spade och lyfta ur det gruset för sig och efter rengöring så lägger jag det i botten på akvariet när det ska i igen. På så vis borde jag ju få fint och rent grus överst.
Men ni tror inte det gör något då att spola rent gruset från slamm o.dyl, och även de bra bakterierna som sitter däri?

En stor plastback vor ju bra men vet inte om jag hinner få tag på någon så stor, vill ju gärna att hela mängden vatten ska kunna köras runt med filtret.
För det är väl inte så bra om jag tex. har en balja på 50L som fiskarna och filtret går i och de resterande 50 litrarna står stilla i dunkar några timmar?

Om jag kör med badkaret, hur djupt vattenbehöver det vara? Fiskarna är fullvuxna Rödzebra och Saulosi.
#5 - 12 oktober 2006 18:23
coop har hinkar för 9,90 det funkade för mig när ja flyttade mitt 222
#6 - 12 oktober 2006 20:49
samot skrev:

Men ni tror inte det gör något då att spola rent gruset från slamm o.dyl, och även de bra bakterierna som sitter däri?

Spolar du gruset i en hink, i badkaret, kommer du spola bort en del, sanolikt det mesta av den goda bakteriefloran. Vevar du bort slammet från grusen, i akvariet, blir du av med en stor del, men eftersom "sköljvattnet" inte är kranvatten, kommer du ha mycket bättre bakterie flora som slutresultat av rengöringen.

samot skrev:

har en balja på 50L som fiskarna och filtret går i och de resterande 50 litrarna står stilla i dunkar några timmar?

Två tredjedelar vatten, så kanske, eventuellt du kan ha det i dunkar, men jag hade föredragit mer öppna förvaringskärl för mellantiden.

samot skrev:

Om jag kör med badkaret, hur djupt vattenbehöver det vara? Fiskarna är fullvuxna Rödzebra och Saulosi.

Så att de kan simma utan slagsida? För en kortare tids förvaring, borde så pass mycket vatten att de kan simma utan att behöva dra i botten vara nog, men det kommer stressa dem onödigt mycket (vilket iofs antagligen även badkarets färg kommer göra)

B!
#7 - 20 oktober 2006 16:13
Det blev en snabbflytt i Lördags och allt verkar ha gått bra. Hittade en stor grå plastback som vi hade fiskarna i och resten av vattnet tog vi i dunkar och kylväska.
Hade tänkt att göra rent gruset i akvarievattnet som Mr B föreslog men det slutade med att vi sköljde rent det med trädgårdsslangen, så jag var lite nervös för hur det skulle gå men det verkar ju ha gått bra, i alla fall denna gång:)

Ni ska ha tack för all hjälp, detta forum är ovärdeligt!

Medans jag ändå håller på så här kommer två frågor till.

När bör det första vattenbytet ske? Syrran började mata fiskarna i måndags.

Jag skulle gärna vilja visa hur man gör rent pumpen men frågan är hur länge man bör vänta med det?

/Tomas

Annons