Flytt!

#1 - 8 januari 2008 18:05
Hejsan, Jag vill först börja med att säga att jag är Marcus.N på sidan, Har dock glömt av min lösen till den användaren så jag skaffade en ny :).

Jag har inte vart aktiv på zoopet på snart ett år, Men det ska bli ändring på det. Anyway tillbaka till flytten...
Det är så att jag ska flytta från Göteborg till en mindre stad, Och jag har 4 akvarium två av dom är det vanliga fiskar i så jag vet hur jag ska ta hand om dom under flytten, Men dom två sista akvariumerna består av amfibrer i den ena så lever det två dvärgklogroder en tjock och en lite mindre båda är över ett år och mår bra, Sen i det fjärde akvariumet så har jag två Eldbukssalamandrar som jag inskaffade islutet av maj förra året, Dom mår också bra och har vuxit till sig.

Men nu till frågan! Hur ska jag bära mig åt när jag flyttar dom? Ska jag ha dom i varsin box? Och lägga i lite mygglarver och oxhjärta så dom kan äta och lugna sig. Jag ska inte flytta så långt endast två timmar tror ni dom klarar sig den biten?

Kram/ Marcus ;)
#2 - 8 januari 2008 18:15
hur stora är karen? kanske kan ha dom i en större bil med fiskar och allt i???

Välkommen tebax :D
#3 - 8 januari 2008 18:21
Så tänkte jag med först men efter lite tänkande kom jag på att det inte funkar, Annars skulle det ju vara det bästa och enklaste sättet.
Men det är därför jag funderar på att köpa två små plastkar som jag kan inreda och mata dom precis innan bilresan sen ha dom i mörker så dom kanske lugnar ner sig och somnar, Tror du det funkar? :)

Tackar :D
#4 - 8 januari 2008 18:28
Jag hade nog försökt ta spannar som du säger, har för mig att det finns en hel del trådar om det här, du kan ju söka och se =)

Men spara så mycket vatten du kan från ditt kar så att du har med dig alla bra bakterier... sand/grus också.. Vart ska du flytta om man får fråga?
#5 - 8 januari 2008 18:31
Jaha, Okej ska söka och kolla runt på dom trådarna då :)
Tack för tipsen!

Jag ska flytta från Göteborg till Trollhättan och om jag förstått det rätt så är det ungefär två timmar mellan dom städerna?
#6 - 8 januari 2008 18:40
tar ca 25 från mig till gbg och ca 35-40 till trollhättan,, antar att du tar E45an... :) Kan du svänga in på Nols ciklid på vägen med ;)
#7 - 8 januari 2008 18:48
Okej :), Jag har faktist vart inne i Nols Ciklid fast det var ett rätt längesen nu ;)

Du fråga tidigare i tråden hur stora kar jag hade till mina amfibrer, Till mina dvärgklogroder har jag 54 L och till mina eldbukssalamandrar har jag över 100 - 120 L är inte säker på den sista :)
#8 - 8 januari 2008 18:50
jag flyttade ett 50L kar för inte så länge sen, hade sand och en del växter i och ca 10cm vatten.. Många räkor och en del guppys och platy var i karet då med... bör ju gå att flytta ett 100L med??? Dock flyttade jag bara typ 3km
#9 - 8 januari 2008 18:57
Jo men jag är rädd att inte akvariumet ska stå stadigt , och att jag inte ska ha nån kontroll över det och om det skakar för mycket kan la dom små grodorna bli livrädda? Oj gud va nojig jag är :S , Men ahh vill ju inte skada dom smådjuren.. ;)
Men jag har två katter också att tänka på, Men dom får vara i varsin kattbur så dom inte rör akvariumerna.
Har märkt att jag gör en väldigt stor sak över det hela, Men första gången jag flyttar så långt med så mycket djur..
#10 - 8 januari 2008 18:58
Förstår det, ta det lugnt bara och läs på innan så lovar jag att det går bra!!!
Lycka till
#11 - 8 januari 2008 19:00
Japp, Hade tänkt att läsa igenom äldre trådar nu :)
Tack!
#12 - 8 januari 2008 19:08
#13 - 9 januari 2008 10:50
Du gör med grodorna som med fiskarna, fast med mindre vatten. Inte mer än en fjärdedel vatten i påsen. Absolut ingen mat under, före eller direkt efter flytten. Håll gärna påsen mörkt. Var försiktig med temperaturväxlingar.

De klarar 3-4 timmar i påse utan problem. Tänk bara på att vattnet mest är till för att hålla fukten, de andas luft.

Tips är att diska ur petflaskor och förvara vatten i.
#14 - 9 januari 2008 12:42
Kan köra med bara pyttelite vatten så dom håller sig fuktiga. Sen kan du ha tex blött hushållspapper om det är sånt som håller ihop trots att det blir blött så dom får lite fotfäste
#15 - 9 januari 2008 15:42
Okej, Tack för tipsen :)
Men Lottiz varför bör man inte mata dom innan resan?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 januari 2008 16:04
eriahl skrev:
Kan köra med bara pyttelite vatten så dom håller sig fuktiga. Sen kan du ha tex blött hushållspapper om det är sånt som håller ihop trots att det blir blött så dom får lite fotfäste

Ja man skall inte lägga dom i vatten, utan istället i en plastpåse eller godisburk (gör hål i locket). Lägg sedan ner lite fuktig mossa, fuktig svamp eller fuktigt hushållspapper
#17 - 9 januari 2008 16:09
Okej, Ska man göra så med endast grodorna? Eller även Eldbukssalamandrarna?
#18 - 10 januari 2008 01:40
Likadant med dom
#19 - 10 januari 2008 05:17
Jag skulle skippa att lägga i mat med dem, det kan snabbt bli ganska äckligt i så lite vatten/utrymme och de klarar sig garanterat ett par timmar utan mat :)
#20 - 10 januari 2008 11:34
Grodorna drabbas så ofta av magomvridning och liknande. Alla tillfällen man kan undvika att blanda mat och stress minskar risken för sånt. De överlever utan problem utan mat den tiden.
#21 - 10 januari 2008 20:24
Okej, tack för alla tips!! :D

Annons