Flytt!

#1 - 10 november 2006 09:13
Jag ska flytta om 2 veckor. Flytten är dock bara över innergården i vår bostadsrättsförening, men det är till trots från vån 4 över gården(100m) till vån 5. Hiss finns. Finns det något jag bör tänka på när jag ska genomföra denna flytt av mitt akvarium. Karet är på 220liter och i botten ligger 40kg sand. Hur kallt vatten klarar bakterierna i mitt ytterfilter?
#2 - 10 november 2006 11:20
Det ska också sägas att en kakaduahona har yngel på gång. De är inte frisimmande än, men säkerligen om någon dag eller två. Ska jag lämna henne och yngeln i lite vatten i karet? Det är ju svårt att fånga så små yngel.
#3 - 10 november 2006 15:54
man ska ju inte gärna lyfta ett kar när det fortfarande är saker i, bottnen kan spricka. Så jag skulle säga, lassa över allting i hinkar eller nått och flytta sedan det tomma karet.
#4 - 11 november 2006 11:05
ojdå! Jisses va jobbigt. Men är det så det ska gå till så...
#5 - 11 november 2006 12:30
Köp ett par 50L plastdunkar och häll över vatten där, bakterierna klarar sig i rumstemperatur åtminstone 12 timmar om inte mer. Om du får ut det mesta av vattnet så kan du ha sanden kvar utan att det finns någon överhängande risk för att det spricker, men ta ut stenar om du har några då dessa kan rulla omkring och spräcka glaset.

Smidigast skulle nog vara om du flyttar akvariet sist av alla möbler så du kan köra igång det så fort som möjligt när du får in det i den andra lägenheten. Med 100L av orginalvattnet så kommer effekten endast att bli som om du gör ett stort vatten byte och balansen kommer bli ok efter ett par dagar förhoppningsvis.

Lycka Till!

Annons