Jag tror personligen inte att det skulle vara någon stor panik att du kokade gruset men behöll filtret i en hink med gammalt vatten så att bakterierna där höll sig krya och levande, Ett altenativ skulle ju kunna vara om du körde igång ett akvarium och försökte få till det biologiska där, kanske om du kan kasta i en fisk så att bakterierna kan föröka sig och bilda ett försvar, det beror lite på hur lång tid det är tills du ska flytta.
Jag har själv som nybliven akvarieägare för ett antal år sen gjort totalrengöringar var tredje månad, kokat allt som fanns i akvariet och slängt filtermatrialet men trots det kunde jag aldrig koppla någon fiskdöd till en sådan rengöring så jag tror att fiskarna tål betydligt mycket mer än vad man får en känsla av när man läser om dom i forum.
Jag tror inte det är något problem om du kör igång akvariet och sen tar du paletterna i en påse med gammalt vatten och lägga i dom i det nya akvariet, det är ju så det går till när man köper fiskarna från butiken? Se bara till att ha rätt vattenvärden för att stressa så lite som möjligt.
Ett altenativ skulle kanske vara att du startar igång akvarium och får igång en balans och lägger i fiskarna där (kanske tom utan gammalt vatten?) och sen gör du en totalrengöring för att bli av med cyano bakterierna innan du börjar inreda det gamla karet igen?
Jag skulle nog kört på det sista om tiden funnits, bara man ser till att det är ordentligt inkört och inte belastningen blir för stor på de bakterier som hunnit bildas.
Jag spånar bara på hur jag skulle gjort, allt handlar naturligtvis om hur mycket tid du har, vilken akvariekapacitet du har på dom nya etc.