Flytande rot?

#1 - 30 juli 2007 21:36
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Hej![/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jag har just köpt ett nytt 540L kar begagnat. Med det följde lite inredning bla. en stor rot. Problemet är att den flyter. Den står lodrätt mitt i karet. Är det någon som har tips på hur jag kan få den att ligga fint på botten?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#2 - 30 juli 2007 21:43
Släng den i en hink vid sidan om som är fylld med vatten. Och låt den sluka i sig. Eller så låter du den flyta i karet tills den sjunker.
#3 - 30 juli 2007 22:19
Jag har hört att man kan koka rötter så tar dom in vatten snabbare och sjunker därmed snabbare, men med stora rötter så blir det ju svårt att koka dom.. :)
#4 - 30 juli 2007 23:14
Lägg den i en stor hink och häll i kokande vatten :)
#5 - 31 juli 2007 19:30
Lägg en sten på den så den ligger kvar, efter ett tag vill den inte flyta mer då kan du ta bort stenen om du inte vill ha den.
#6 - 31 juli 2007 21:52
morrhoppa skrev:
Lägg en sten på den så den ligger kvar, efter ett tag vill den inte flyta mer då kan du ta bort stenen om du inte vill ha den.

Jag sökte lite här på zoopet och såg att:
Man bör vara försiktig med att lägga tyngder på dem, för att på så sätt få dem att ligga kvar på botten. Helt torra rötter har en enorm lyftkraft och ramlar tyngderna av, kan de slå sönder mycket när de flyter upp.
#7 - 31 juli 2007 21:56
Men din rot verkar vara på väg att sjunka så det är nog ingen större fara. Annars kan du trycka ner den i sanden så den stannar på plats och det kommer inte att ta lång tid innan den blir där av egen tyngd.
#8 - 31 juli 2007 22:11
Loelle skrev:
Jag sökte lite här på zoopet och såg att:

Det gäller ju givetvis att lägga stenen så den ligger stadigt och inte bara släppa och tro att det ska fungera på en gång, det kan hända att man behöver en tyngre sten eller lägga på ett annat ställe på roten. Det fungerar i alla fall för mig, tre gånger om :)
#9 - 31 juli 2007 22:30
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]
morrhoppa skrev:
Det gäller ju givetvis att lägga stenen så den ligger stadigt och inte bara släppa och tro att det ska fungera på en gång, det kan hända att man behöver en tyngre sten eller lägga på ett annat ställe på roten. Det fungerar i alla fall för mig, tre gånger om :)
[/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Ok, Jag får stöka runt och se vad jag kan hitta att trycka ner den med [:-94][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#10 - 1 augusti 2007 07:46
Sätt fast stenen/tyngden med gummisnoddar eller liknande?
Men flyter roten som en kork och det går åt massor av vikter så får du nog ha den utanför karet i en hink några dagar. Eller låta den flyta runt i akvariet tills den sjunker

Annons