flytande rot

#1 - 2 november 2006 18:32
hej alla

köte en rot idag (tror det är en mongrove rot)......men nu är det så att den vill inte sjunka, den vill bara flyta.......tycker det är lite jobbigt.......men jag har lagt roten i en spann, hur lång tid tar det för den att sjunka??

MVH Macke_fisk
#2 - 2 november 2006 18:43
De beror på hur fort den suger in vatten2-4 sagar något sånnt tippar jag på
#3 - 2 november 2006 19:13
Det är hysteriskt olika. Jag har köpt 2 rötter till mitt kar och de sjönk som stenar så fort de kom i karet, andra kan flytta i ett par veckor. Så det är bara att vänta och se.
#4 - 2 november 2006 19:21
Jajemen!:D
#5 - 2 november 2006 19:44
min rot flöt... länge
skruvade fast en sten i min. efter att ha haft den i en hink 2 veckor.
Hade den sen i akavarumet och en dag ramlade stenen av och roten föt inte!
Men de ä bra ära att den ska flyta fotfarande...
De är bara att vänta, eller fixa de själv ;)
#6 - 2 november 2006 19:46
Jag köpte en rot sommaren -05 som fortfarande flyter... :p Fast jag har skruvat fast blomfat i plast på "fötterna" och öst på en massa grus så den står stadigt och tryggt. Varför jag vet att den fortfarande flyter efter mer än ett år är att ganska nyligen flyttade jag runt lite i akvariet och när jag "lossade" roten så flöt den fortfarande som en kork..suck... Fast den är VÄLDIGT kompakt, så den suger väl inte åt sig något vatten knappt. [B)]
(Bild finns på min zoon, för den som är nyfiken...)
#7 - 2 november 2006 19:59
jag ska titta:D
#8 - 2 november 2006 20:02
den var fin!:)
#9 - 2 november 2006 21:24
ok jag tackar så mkt för svaren......nisvarade väldigt snabbt:p

MVH Macke_fisk
#10 - 5 november 2006 19:07
Jag sitter nu med samma problem. Men om man kokar roten då? Drar den åt sig det lättare då och slutar flyta?
Min mamma som hade akvarium som yngre sa att då kokte dom rötterna.
#11 - 5 november 2006 20:05
jag vet faktiskt inte om det blir om man kokar den....men testa koka den och se vad som händer......min rot börjar sjunka sakta men säkert nu nere i mitt 160 liter......
#12 - 5 november 2006 20:19
Bättre att tynga ner rötterna med stenar eller andra inredningsdetaljer än att koka dem. Tid och tålamod är det som behövs.....
#13 - 5 november 2006 20:56
Jag testade att koka trots allt innan jag sett era svar. Kokade den stora delen av roten (mer fick inte plats). Och den delen sjönk och den andra flyter lite men den får sjunka efter hand nu. Nu är iaf inte hela roten vid ytan.
#14 - 5 november 2006 21:18
Tänk på att förankra roten väl om ni ska tynga ner den i akvariet. Släpper förtöjningen eller tråden så far den snabbt upp och kan orsaka stor skada.
#15 - 6 november 2006 08:05
Du kan ju alltid koka andra delen av roten också (bara till att vända på den efter ett tag, så har jag gjort när jag har fixat med mina). Ett tips till är att blötlägga i ett annat kar (kanske ett plastkar t.ex. till fotbad) när du kokat roten så suger den åt sig än mer vatten. Lycka till!
#16 - 6 november 2006 10:49
Det har hänt att nån rot och till och med en lavasten har flutit och då lämnar jag tillbaks dem eftersom man betalar dyrt just för att de ska sjunka...
#17 - 11 november 2006 20:57
åheim skrev:
Det har hänt att nån rot och till och med en lavasten har flutit och då lämnar jag tillbaks dem eftersom man betalar dyrt just för att de ska sjunka...

Klockrent!
#18 - 11 november 2006 21:12
Det går även att borra ett par hål underifrån i roten så att den tar in vatten där.
Att lägga stenar på rötterna för att hålla dem nere kan vara lite vanskligt eftersom roten kan få för sig att flyta upp, varpå stenen trillar av och kan skada glaset.

Håller själv på att koka en rot just nu, är ganska säker på att den kommer flyta ändå.

Men till skillnad från Åheim så tycker jag att när man väl har hittat den där roten som man har letat efter länge, så väntar jag hellre en vecka eller fem på att den skall sjunka än att jag skall bli tvungen att leta upp en ny som är lika bra men oxo kanske flyter.
#19 - 12 november 2006 01:03
min rot har iaf sjunkit nu efter 2 veckor:)

Annons