Flytande rot

#1 - 4 juli 2006 17:50
Jag köpte två rötter av samma sort, men i olika akvariebutiker. Den ena sjönk som en sten, men den andra flyter som en kork:confused: . Har stenar på den för tillfället för att den inte ska flyta, men jag vill gärna ta bort dem därifrån. Jag har haft den under vatten i två dagar, så jag undrar om den slutar flyta om den står under vatten lite längre så att luften ur den försvinner, eller ska ja börja hitta på kreativa lösningar?[:-27]
#2 - 4 juli 2006 17:51
Vänta en vecka prova sen att plocka bort stenarna försiktigt..
Allt beror ju på hur stora dom är men en vecka borde räcka..
#3 - 4 juli 2006 19:00
så du är säker på att det hjälper att vänta?
I värsta fall får jag väl binda fast stenar på den hehe...
#4 - 4 juli 2006 20:31
Jag fick vänta tre veckor för att en rot skulle sjunka. Till slut gick det och nu ligger den tungt på botten.
#5 - 4 juli 2006 21:11
Oj, tre veckor. Finns det inga "hemliga" trick för snabbare lösning?
#6 - 4 juli 2006 22:06
Hur stor e den?? Är den mycket grenig??
#7 - 5 juli 2006 07:22
[QUOTE=potatisscalare]Oj, tre veckor. Finns det inga "hemliga" trick för snabbare lösning?[/QUOTE]

Klart att det finns hemliga trick...men de är ju hemliga ;) ...om jag berättar dem så måste jag ju ha ihjäl dig efteråt! :D

Ta upp roten ur akvariet och dränk den med kokande vatten någon timma. En liten rot lägger man i sin största pastakastrull och kokar.
En större rot lägger man i en balja eller i badkaret och häller kokande vatten över, tryck ner den i vattnet med något tungt. Får inte hela roten plats så rotera och vänd den med jämna mellanrum och häll på mera kokande vatten.
Låt den ligga kvar tills vattnet svalnat så du inte bränner dig ;) och lägg tillbaka i akvariet.

Vad skall så allt detta vara bra för!? :confused:

Värmen tvingar ut gaserna (luften) inuti roten och vatten går in i porerna där luften tidigare varit. Beroende på vilken typ av rot det är (trädslag, storlek, ytskick mm) så kommer den antingen att sjunka direkt efteråt om inte så har du åtminstone snabbat på processes betydligt! :)

Lycka till!
#8 - 5 juli 2006 09:00
Jag testade att hälla kokande vatten på den. Och köra den i mikron. Men det enda som hjälpte var att trycka ner den i en spann med vatten och vänta. Tre veckor tog det.

Det verkar som om det tog längre tid när någon del av roten var ovanför vattnet så tryck ner den. Bind en sten på den och lägg i akvariet.
#9 - 5 juli 2006 09:35
Jag har en rot som flyter utmärkt efter ca 2 månader. Tror jag får vara nöjd om den sjunker inom ett år eller så, men den är rätt stor.
#10 - 5 juli 2006 10:36
Olika erfarenheter således... Har sänkt 15-20 rötter (varav två rejält stora) med hjälp av kokande vatten.
Bara en av de stora som fortfarande flöt efter det men den hade tappat all flytkraft efter en kortare tid nedsänkt med sten i karet.

Vet inte vilken effekt man försöker uppnå genam att köra en rot i micron? Är det inte så att endast vätskan i roten upphettas då? :confused:
#11 - 8 juli 2006 15:36
Hmm, delade meningar alltså... Men jag ska försöka ha tålamod och vänta ut det. Annars blir det kokning!
Har dock fått ett annat problem med roten - en slemmig vit hinna!!! Det är kanske en bra anledning till att koka den med detsamma?
#12 - 8 juli 2006 17:37
Hejsan , jag köpte en rot i tordags, iofs en ganska liten men tvätta "skrubba" rent den sen lät jag den ligga i blöt i 3 timmar sen sjönk den, så jag har inte haft några problem ...

Annons