Flytande rot..

#1 - 11 april 2005 08:36
Hej..jag köpte en stor mangrove rot den 1-a april,den har luggit i blöt sedan dess men fortfarande så flyter den som en kork.. någon som har tips om vad man gör? Eller ska jag lämna tillbaka den..har nämligen aldrig varit med om samma sak,andra rötter sjunker ju med en gång...
#2 - 11 april 2005 09:04
Jag tog hårdplast och skruva fast den i roten och massa sjösten på funkar allderes utmärkt.
#3 - 11 april 2005 09:22
Ett visst mått av tålamod funkar oxå, den sjunker förr eller senare!!;)
#4 - 11 april 2005 15:57
Testa

jag tog 2 stenar och la dom på rotten det funkade (med fiskar och allt)
testa:cool:
#5 - 11 april 2005 15:59
se till att vända lite på den då och då, är en del av roten hela tiden ovan ytan tar det längre tid, vänder man på den så har jag en känsla av att det går snabbare.
Men har man så dåligt tålamod som ovanstående kan man ju faktiskt på något vis knyta en sten vid den så den sjunker.
Det blir bara onödigt att gå tillbaka till butiken, det är väldigt vanligt att dem flyter ett tag efter första blötläggning

Mvh Vidar
#6 - 11 april 2005 16:19
Har du kokat den?
Brukar efter 2-3 tim kokning helt under vatten sjunka lättare.

Lycka till
Mojjan
#7 - 11 april 2005 18:15
Hej

Jag har tipsat om det här förut men vet inte om någon provat.Borra hål i roten i den sidan som ska vara nedåt.Djupa och många små hål borde funka.Logiskt sett så borde vattnet tränga in fortare
Fredrik
#8 - 17 april 2005 10:00
koka den det är det snabbaste sättet gjorde det själv den sjönk nästan på en gång.
#9 - 21 april 2005 14:37
HÄÄ...Hur ska jag kunna koka en rot på metern?? Har tyvärr ingen så stor kastrull ;)
#10 - 21 april 2005 15:34
badkaret och varmvatten, det kokar iofs inte roten, men värmen för lugften att utvidga sig, när den sen svalnar sugs vatten in i trät. Det borde fungera lika bra som kokning, då det gör samma sak.
Lycka till.
B!
#11 - 22 april 2005 09:01
Okej...ska testa..men funkar de inte så åker jag o byter in den i affären..dom kan väl sälja den som terrarierot eller nått!!?? Synd o ha en så stor fin dyr rot liggandes i badkaret hur länge som hellst..Tack för alla tips :)
#12 - 22 april 2005 09:40
Hmm, om du nu byter in din rot så får du förmodligen en rot tillbaka som oxå kommer att flyta. Själva flytförmågan har ju att göra med att den har torkat under en längre tid. Om du nu tycker om din rot, ha tålamod!! Lovar att den nån gång kommer att sjunka... Har du ett bad kar eller en stor balja, så lägg ner den i varmt vatten och byt detta varje dag. Återigen, ha tålamod, roten kommer inte att springa ifrån dig och är du förtjust i roten så är det värt att vänta på att den sjunker.

Lycka till!!

Annons