Flytande reed more, jag blir gråhårig!

#1 - 3 juni 2012 18:49
Köpte en reed more rot för ca 1 år sedan, i 6 månaders tid hade jag den i en balja med vatten och nedtyngd. Sedan hade jag ingen ro att vänta längre för den sjunker aldrig!

Nu idag så hittade jag denna i förrådet, där den legat torr runt 6 månader. Har ikväll borrat en massa hål i den "fula" delen och hoppas nu på att den ska ge med sig och sjunka. Åter igen ligger den nedtyngd i en balja, jag ger den en vecka innan den blir brasved.

Har ett par andra reed more rötter men de har sjunkit efter 2-3 dagar, varför inte denna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 juni 2012 19:05
Dessa rötter kan vara svåra att få att sjunka.

Jag hade tidigare några stora Red More rötter i mitt akvarium och jag antingen skruvade fast dom under vattnet eller så kilade jag fast dom för att få dom att "frivilligt" sjunka.
#3 - 3 juni 2012 19:15
Törs inte lägga den i karet, skulle den fara upp så förstör den nog mycket. Får hoppas på att borrhålen pressar ur lite luft iaf.
#4 - 3 juni 2012 19:25
Jag tycker deras flytkraft aldrig ställt till några större problem, använd några större snygga stenar och lägg runt roten och kila fast den, eller låt den flyta under täckglasen.
#5 - 3 juni 2012 19:36
Den här är såpass spretig så den skulle kunna ställa till med en massa otyg vilket jag är livrädd för. Får fortsätta hålla den dränkt i baljan.
#6 - 4 juni 2012 20:00
gickan_87 skrev:
Den här är såpass spretig så den skulle kunna ställa till med en massa otyg vilket jag är livrädd för. Får fortsätta hålla den dränkt i baljan.

Hej gör annars som så här att du tar skruvar (som tål vatten) och en bit plexiglas som du sedan skruvar fast den i sedan gräver du ner plattan med roten på i sanden så håller den sig kvar :)

Annons