Flytande och "stick" gödning

#1 - 1 juni 2010 05:41
Hej alla glada.

Räcker det med att göda med flytande då knappt hälften av växterna är Vallisneria och allt annat är växter med luft/vatten rötter?

Tycker inte att vallisnerian växer nått nämnvärt och tänkte därför punkt göda den med stickgödning.
Allt sitter i mitt Vision 450 med 4*54w T5 rör 2 växt och 2 daylight rör.

Kan man punktgöda oxå eller är det risk att det blir övergödning????

/Bosse
#2 - 1 juni 2010 09:23
Undervattensväxter tar alltid upp näring med bladen. Rötterna är mest förankring.

Är det någon växt som växer dåligt jämfört med de andra växterna beror det antingen på att du kör "på fisens mosse" vad gäller flytande näring, dvs i underkant generellt - eller så är dom skuggade av växterna som växer bra.

Att ha näring i bottnen är dock inte bortkastat, speciellt om man är en lat jävel som glömmer att dosera vattengödningen (som jag själv tex). Men då förespråkar jag något mer stabilt som en tunn lerbotten istället för labila stickor som kan skjutsa upp algtriggande ammonium i vattenkolumnen.
#3 - 1 juni 2010 10:11
Ok, jag tackar för snabbt svar.....
#4 - 1 juni 2010 10:29
Min erfarenhet är att Vallisneria behöver en viss tid på sig innan de "startar". Hornsärv och Vattenpest brukar börja växa direkt i ett nyuppstartat akvarium, men Vallisnerian står helt still, och sätter igång på allvar efter ett halvår. (Halvslarvar med PMDD och har för låg belysning med Aquarelle, men har haft samma intryck av de tre senaste uppstarterna av akvarier.)
#5 - 1 juni 2010 10:33
Karet har varit igång ca 3,5 - 4 månader nu så det kommer kanske? Vi får se
#6 - 1 juni 2010 10:48
Svetsaren skrev:
Min erfarenhet är att Vallisneria behöver en viss tid på sig innan de "startar". Hornsärv och Vattenpest brukar börja växa direkt i ett nyuppstartat akvarium, men Vallisnerian står helt still, och sätter igång på allvar efter ett halvår. (Halvslarvar med PMDD och har för låg belysning med Aquarelle, men har haft samma intryck av de tre senaste uppstarterna av akvarier.)


Samma erfarenhet här. Vallisarna har alltid för mig snarare bakåt i utvecklingen till en början för att sedan slå om och börja växa.
#7 - 1 juni 2010 13:13
Svetsaren skrev:
Min erfarenhet är att Vallisneria behöver en viss tid på sig innan de "startar". Hornsärv och Vattenpest brukar börja växa direkt i ett nyuppstartat akvarium, men Vallisnerian står helt still, och sätter igång på allvar efter ett halvår. (Halvslarvar med PMDD och har för låg belysning med Aquarelle, men har haft samma intryck av de tre senaste uppstarterna av akvarier.)


Och jag är ytterligare en som har samma erfarenhet. Plantorna står still några månader och sen smäller det till och de växer som sjutton:D
#8 - 1 juni 2010 13:17
jubbe063 skrev:
Och jag är ytterligare en som har samma erfarenhet. Plantorna står still några månader och sen smäller det till och de växer som sjutton:D


Exakt så, mina praktiskt taget ruttnade bort i en månad medans de nu t o m tar över utrymmet BAKOM bakgrunden. :p
#9 - 1 juni 2010 13:20
Låter bra "trägen vinner"
Jag tackar för svaren.
/Bosse
#10 - 1 juni 2010 13:39
jubbe063 skrev:
Och jag är ytterligare en som har samma erfarenhet. Plantorna står still några månader och sen smäller det till och de växer som sjutton:D


+1 ;)

Blev så glad när jag såg en första liten liten stickling på mina vallisar efter många månader. Nu ser jag nya mest hela tiden. Plötsligt en dag bara är de där, redan flera cm höga.

Har ingen erfarenhet av stickgödning, göder bara i vattnet. Vet inte om det gör någon större skillnad då jag inte hållt på så jättelänge, men växer gör det ju en hel del :)
#11 - 2 juni 2010 06:17
För att växter ska kunna "smälla till" i tillväxt måste dom stå och ladda batterierna ett tag. Det kan dom inte under näringsfattiga förhållanden.

Tar det så lång tid som ett halvår innan det "smäller till" med tillväxten så är det ett bevis för att man kör väldigt näringsfattigt. Det kan även tyda på att man kör lite för lite ljus. Det som händer är att plantan måste sprida sig med sticklingar och transportera ljusenergin från de blad som står i ljus till de blad som är skuggade.

Andra växter där man kan se samma fenomen är t ex Bolbitis och Javaormbunke. När dom väl kommit upp i en kritisk massa så kommer vår linjära hjärna bli fascinerad av den exponentiella tillväxten.
#12 - 2 juni 2010 06:27
Då de andra verkar växa bra och jag göder fulldos vid varje vecka vid vattenbyte och ger en halv dos en gång emellan så kanske det är en viloperiod.....
#13 - 2 juni 2010 06:35
Viloperioder är bara perioder då växten är, eller har varit, näringsbegränsad så den måste ladda batterierna igen.
#14 - 2 juni 2010 11:00
defdac skrev:
För att växter ska kunna "smälla till" i tillväxt måste dom stå och ladda batterierna ett tag. Det kan dom inte under näringsfattiga förhållanden.



Tar det så lång tid som ett halvår innan det "smäller till" med tillväxten så är det ett bevis för att man kör väldigt näringsfattigt. Det kan även tyda på att man kör lite för lite ljus. Det som händer är att plantan måste sprida sig med sticklingar och transportera ljusenergin från de blad som står i ljus till de blad som är skuggade.



Andra växter där man kan se samma fenomen är t ex Bolbitis och Javaormbunke. När dom väl kommit upp i en kritisk massa så kommer vår linjära hjärna bli fascinerad av den exponentiella tillväxten.


En sanning med modifikation. Vissa plantor behöver vara förankrade med rötterna innan de börjar växa ordentligt, all deras energi går åt till rottillväxt fram till de nått önskad förankring och sen sätter energi på blad och skottillväxt.
Nu kan jag inte allt om de olika akvastiska arterna. Men kan mycket om vissa växtfamiljer på land. Och det är så att en del växter är mer eller mindre beroende av vilket substrat de växer i, mängden syre som når rötterna, ljuset, fuktigheten, förankringsgrad mm mm.

Ta bara en växt som Pleione, är inte rötterna förankrade i underlaget så kommer de inte att växa som de ska, är till och med så att en planta med få rötter men som sitter väl förankrade växer bättre än en planta med enormt rotsystem men som inte är tillräckligt förankrade på underlaget.

Men nu talade vi ju bland annat om Vallisneria, jag kan säga att det har inte varit brist på vare sig ljus eller näring hos mig. Två Vallisneria-plantor med exakt samma förutsättningar på ljus värme och näring betedde sig helt olika hos mig. Den ena som var nyplanterad stod still och en välförankrad planta som växte med raketfart. Det var alltså bara rotsystemet som skilde sig åt.
#15 - 2 juni 2010 11:08
defdac skrev:
Viloperioder är bara perioder då växten är, eller har varit, näringsbegränsad så den måste ladda batterierna igen.


Återigen en förenkling från din sida. En del akvarieväxter går i vila oavsett vad du försöker göra med dem. En del vill gå i vila men är beroende på vissa förutsättningar,saknar rätt förutsättningar och dör då så sakterliga bort och klarar man att ge rätt förutsättningar så kommer den att vakna från vilan. Exempel på dessa är bland annat Aponogeton-arter och rätt många Nymphaea-arter.
#16 - 2 juni 2010 11:23
Vi pratar om inte krukväxter här utan växter som hela tiden är omgivna av näringslösning..
#17 - 2 juni 2010 11:24
(det går utmärkt att få Aponogeton- och Nymphea-arterna att växa kontinuerligt utan viloperioder med Esitmative index. BTDT.)
#18 - 2 juni 2010 11:31
defdac skrev:
Vi pratar om inte krukväxter här utan växter som hela tiden är omgivna av näringslösning..


Det vet jag väl, tog bara exempel från växtsläkten jag känner till bra. Är inte så stor skillnad på fyiologin mellan växterna. Tro mig, jag vet.:D
#19 - 2 juni 2010 11:36
defdac skrev:
(det går utmärkt att få Aponogeton- och Nymphea-arterna att växa kontinuerligt utan viloperioder med Esitmative index. BTDT.)


Visst det går, men inte hur länge som helst och inte med perfekt resultat. Gör experimentet själv och sköt om dem enligt hur de är skapta med violoperioder och temperaturvariationer, sen en annan i konstant temp och utan viloperiod... Sen när du kört så ett tag så ser du att växterna trivs bättre, växer bättre och så vidare om de sköts som naturen skapat dem. Efter ytterligare ett tag så kommer dina växter i konstant tillväxt att sakta tyna bort och dö, och de andra som får viloperioder mm att frodas lika fint som tidigare.

Men det är ju klart, vill man bara ha växterna som dekoration och kan byta ut dem lite då och då så spelar det inte så stor roll, vill man däremot får växterna att utveckals så bra som möjligt så får man nog lägga ner mer energi på att efterlikna de förhållanden de vill ha. Men det är ju upp till var och en att besluta själv om växterna ska vara det viktiga eller sekundära.:d
#20 - 2 juni 2010 11:39


Det vet jag väl, tog bara exempel från växtsläkten jag känner till bra. Är inte så stor skillnad på fyiologin mellan växterna. Tro mig, jag vet.


Ja och vi delar 96% av genomet med chimpanser..

(De som säger "Tro mig, jag vet" är dom som jag litar absolut minst på ;) )



Visst det går, men inte hur länge som helst och inte med perfekt resultat. Gör experimentet själv och sköt om dem enligt hur de är skapta med violoperioder och temperaturvariationer, sen en annan i konstant temp och utan viloperiod...


Ja det är det jag gjort. Tro mig. Jag vet ;)

Skillnaden över tid är ingen. Du får kanske initialt snabbare tillväxt om du tillåter viloperiod, men du kommer få ut mer torrviktsmassa om du istället håller igång växten hela tiden. Tro mig. Jag vet ;)
#21 - 2 juni 2010 11:58
defdac så roligt att du oxå vet, kanske du med är växtfysiolog som mig. Vore kul att träffas i så fall och diskutera ämnet mer ingående.

Men som du säger, du har testat och inte sett skillnad. Då kan jag nog säga att du inte ser så värst bra eller så har du inte testat tillräckligt länge. ;-)

Nåväl, skit det samma. Som jag sa tidigare.... Är man bara ute efter att växterna ska vara dekoration i akvariet så spelar saken inte så stor roll. Dör plantan skaffar man en ny och så vidare. Men vill man ha ut mer från växterna än dekoration så får man göra lite annorlunda.... Och här handlar ju nästan allt om fiskarna och då kanske växterna får stryka på foten lite.

Det som gjorde att jag "pickade" lite på dig var att du så TVÄRSÄKERT påstår att bara näring och ljus spelar roll när en planta inte kommer igång att växa och att påstå att viloperioder inte spelar roll alls. hade varit lätt att säga att i de flesta fall spelar inte viloperioder roll eller att säga att ljus och näring kan vara orsaken.
Men du får säga vad du vill, rotförankring och rotutveckling spelar stor roll. Oavestt huyr mycket näring och ljus du ger vissa arter så kommer de inte att reagera positivt om inte deras rötter förankrats och utvecklats normalt. Lika tvärt om, finns inte ljus och näring så spelar det inte någon roll hur bra rotsystem som finns.

Men nu ska jag inte tjafsa mer i den här tråden, jag har sagt vad jag vill och sen får var och en avgöra själv hur de vill gå tillväga. Tror de flesta redan nu fattar att rötter och planta hör ihop och att alla delar av plantan måste må bra för att helheten ska bli det bästa, så näring, temp, ljus, substrat, rotutveckling, sjukdommar, alger, skadedjur och så vidare spelar avgörande roll för växternas utveckling.
#22 - 2 juni 2010 12:06


Vore kul att träffas i så fall och diskutera ämnet mer ingående.


Nej, jag är en ganska trist person så det vill du garanterat inte.



Men som du säger, du har testat och inte sett skillnad. Då kan jag nog säga att du inte ser så värst bra eller så har du inte testat tillräckligt länge.


Som jag skrev så har jag testat och sett skillnaden. Det växer initialt snabbare, men det hämtar en kontinuerligt växande växt hem speciellt om man lägger in exponentiell tillväxt som faktor. Dubblar växten sin massa varje vecka och växten måste ladda i viloperiod i flera månader så blir det genast intressant.

Jag tror du gör tankevurpan och jämför övervattensväxter som helt måste förlita sig på sin rot/rotknöl för näringssamling.

Undervattensblad med konstant inflöde av näring behöver aldrig bygga upp några depåer.



Oavestt huyr mycket näring och ljus du ger vissa arter så kommer de inte att reagera positivt om inte deras rötter förankrats och utvecklats normalt.


Jag har testat att odla Cryptocoryne och Nymphea med rötterna ovanför gruset. Dom växte bättre än de jag grävde ner.

Återigen tror jag du lutar dig tillbaks på växter som inte är omgivna av lättillgänglig näringslösning.
#23 - 2 juni 2010 16:23
Om jag då får vara med lite på min tråd här [:o)] så kanske det kan vara så enkelt att jag har tryckt ner plantorna för långt i gruset så själva "rotknölen" är under gruset? Har för mig att jag läst om nått sådant nån gång, ska ta en titt på detta
#24 - 2 juni 2010 17:12
Anubias, Nymphea, Javaormbunke och Bolbitis vet jag på rak arm inte mår jätteprima med sina Rhizom under gruset. Ett trick är att trycka ner hela rubbet under gruset och sedan dra upp plantan tills att hela rhizomet syns.
#25 - 2 juni 2010 17:21
Ett trick med javaormbunke är att binda rötterna mot lavasten, rötter o dyl då rötterna precis som defdac skriver 'inte mår jätteprima' under bottensubstratet.
#26 - 3 juni 2010 04:45
Ska prova att dra upp plantorna lite sen ikväll, de är gröna och fina annars så de håller ju inte på att dö iallafall.......











Annons