Flytande golv?

#1 - 16 juli 2004 09:28
Hej!

Någon som vet om det är några speciella problem med sk "flytande golv" som man ställer akvariet på? I detta fallet så är det ett 400L akvarie som ev skall ställas på ett flytande golv (betong - frigolit och överst en spånskiva).
Tror inte det ska vara några problem?
Nån som har erfarenhet?

Mvh Fredrik
#2 - 16 juli 2004 09:34
Hoppas jag inte för vi ska lägga in 150 m2 sådant, och jag hade inte tänkt sluta med fiskarna.
Snarare tvärtom, eftersom golvet har större "stöd" än om det ligger på reglar.
#3 - 4 augusti 2004 22:46
Problemet med flytande golv i stora ytor är att det kan dela sig, då menar jag parkettgolv.

Lägger man parkett på 250, utan att ha skarvat det, kan jag garantera att det kommer bli delningar i parketten även om du inte har ett akvarium på det, men har du ett flytande golv i ett enskilt rum och har ett eller två akvarium på detta behöver du inte oroa dig.
#4 - 5 augusti 2004 05:34
Håller med Fogelberg. Har sk flytande laminatgolv i hallen där mitt 250L Malawikar står. Inga som helst bekymmer. Lycka till! :-)
#5 - 5 augusti 2004 08:37
Hejsan.

det kommer inte bli något problem alls.

Har själv ett 350L + ett 960L i mitt vardagsarum och det är lagt flytande.

Anledningen till att man lägger golv flytande är att det skall kunna
röra på sig, utan att det skall bli spänningar i golvet.

MVH Jimmy
#6 - 5 augusti 2004 08:57
Ursprungligen skickat av Kharn

Anledningen till att man lägger golv flytande är att det skall kunna

röra på sig, utan att det skall bli spänningar i golvet.

Korrekt, men när man ställer ett kar på som du då 960Liter, plus lite inredning osv så väger det över 1000 kilo vilket gör att golvet inte längre blir flytande, golvet har inte en chans att röra sig, det är då risken för delningar i parkett eller laminatgolven uppstår, men rör det sig om ett enskilt rum och inte enorma ytor eller flera rum som parketten/laminatgolvet är lagt i utan skarvar så spricker det.

Men det är sällan man lägger parkett/laminat på ett sådant sätt även om det är snyggt att ha ett "heltäckande" golv från t.ex hall till vardagsrum osv.

Annons