Flytande demasoni.

#1 - 20 november 2006 14:29
Jag har en liten demasonihona (tror jag) som verkar ha lite problem. Hennes bakkropp flyter upp när hon slutar simma, och hon "lutar" även lite. Hon kan simma neråt i akvariet, men befinner sig mest upp vid ytan, nästan liggande på sidan.
Inga andra fiskar visar några symptom, vattnet har ph på ungefär 7,5 och jag har bara matat med vegatbiliskt foder för mbunas och algtabletter.
Problemet är ju att mbunas i allmänhet och demasoni i synnerhet inte är världens snällast och lugnaste fiskar, så även om hon inte blir biten eller så, får hon ju inte direkt vara ifred.

Några förslag på vad det kan tänkas vara, och vad man ska göra åt det?
#2 - 20 november 2006 14:48
Jag vet tyvärr inte vad det är, men jag antar att det är simblåsan det är fel på. Jag hade en Rosentetra som hade samma symtom en tid, han dog förra veckan och blev inte bättre.
Han verkade inte lida av det iofs men han blev som sagt inte bättre.
Bilagor:
#3 - 20 november 2006 14:56
Det kan vara simblåsan. Men jag skulle iaf flytta den bort från dom andra fiskarna så den kan vara ifred. Vem vet den kanske återhämtar sig.
#4 - 20 november 2006 15:52
Men om det är fel på simblåsan, har detta orsakats av en infektion eller av kosten?
#5 - 22 november 2006 17:58
Jaja, nu dog hon iaf. Synd, men det är väl sånt som händer. Får väl anta att det var något medfött eller att de gett felaktig kost i butiken, hon dog trots allt mindre än en vecka efter införskaffandet
#6 - 5 juni 2007 09:04
Jag vet att det här är ett väldigt gammalt inlägg, men hur gick det med de andra demasoni sen? Jag har nämligen fått samma problem med en hona att hon ligger på sidan och flyter.

Annons