Hej på dig Ingela!
Hoppas det gick bra för dig med håven ikväll!
Tittade till mitt kar i morse, då såg det lite "dammigt" ut på ytan. Nu ikväll har "dammet" tätnat och man börjar skönja en vacker guld-grön nyans ;) Gissar på att hela ytan är täckt innom 3 dagar. Suck!!
Tog ett pH-test och det verkar som om pH:t stigit något, från att tidigare ha legat konstant på 7.5 låg det nu närmare 8.0. (jag kan missta mig, men tycker att färgen är mörkare blå nu än på tidigare tester).
Jag byter 50 liter vatten/vecka och tillsätter sera aquatan och ektozonsalt efter anvisning på förpackning. Tillsätter också 15ml aquatic super-gro växtgödning.
Väkter i akvariet: Hygrophila polysperma, Hygrophila corymbosa, Vallisneria americana var.biwaensis, Pistia stratiotes och Lysimachia nummularia "Aurea".
Fiskar: Praecox
Foder: Röda mygglarver och Cyklops (frysfoder)
Belysning: 2st 25W rör, 1st Power-glo och 1st (tror jag) aquastar blue sky.
Övrig inredning: 2st rötter av okänd sort, en cocosnötsgrota (som jag la i 3 dagar före algblomningen) och engelsk sjösten blandad med finkornig sand.
Temp:24-25 grader.
Så det var allt, nu kan jag inte komma på något mer som kan vara orsak till problemet.
Om ytan nu blir helt täckt igen skall jag göra ett vattenbyte och försöka med mörkläggning. Om ingen annan här på zoopet har något bra förslag?
Vårat problem verkar ju vara ganska udda!!!
Ha det bra så länge, tills vi "skrivs" igen:)