Flying Fox

#1 - 28 mars 2004 15:30
Jag var idag ute på Hornbach i gbg och fick syn på fisken Flying Fox, de sa att den var mycket ovanlig och att de bara fick in en sändning var femtonde år!!! Stämmer det att den är så ovanlig eller ville de bara sälja den? Den var väldigt dyr men jag lyckades tjata ner priset till en hundring styck (köpte två).
Hade varit kul om någon vet lite mer än vad som står om den här på zoopet.
#2 - 28 mars 2004 15:52
Om det är Epalzeorhynchus kallopterus du köpt så tror jag nog du blivit lurad. Dom är inte alls ovanliga, inte alls så dyra och dessutom elaka mot varann när de blivit vuxna. Sen så ska det, enligt mina akvarieböcker, inte gå att se skillnad på kön på dom. Men kanske det är någon helt annan fisk du köpt som också kallas så?
#3 - 28 mars 2004 16:15
Ursprungligen skickat av wernbo

Jag var idag ute på Hornbach i gbg och fick syn på fisken Flying Fox, de sa att den var mycket ovanlig och att de bara fick in en sändning var femtonde år!!! Stämmer det att den är så ovanlig eller ville de bara sälja den? Den var väldigt dyr men jag lyckades tjata ner priset till en hundring styck (köpte två).

Hade varit kul om någon vet lite mer än vad som står om den här på zoopet.

Håller med Sonja, men kolla på
http://www.fohrman.se/akvarium/1500_fiskar.asp
och sök på
Epalzeorhynchus
och
flying fox
så ser du vad du har köpt.
jag tycker inte någon av dem är en raritet.
Hls
/Jürgen
#4 - 28 mars 2004 16:18
Att du fick ge 100:- styck för flying fox tycker jag är ett riktigt lurendrejeri, de borde ligga på runt halva det priset.
Vad jag vet är den inte det minsta ovanlig.
#5 - 28 mars 2004 16:57
Om du åker ut till Backaplan som ligger ca 1 km därifrån så har de flying fox för ca 35 kr. Dom är ca 5 cm stora. Jag vet att om dom är större så får man betala mer. Hur stora var dina? Fast 100 kr styck lätt ju väl dyrt tycker jag. 100 kr för bägge om de var större lätt bättre...
#6 - 28 mars 2004 17:37
dom har haft nån snygg variant med röda streck längs sidorna som jag tror att de kallade flying fox nånting (ruskigt dyra) var det sånna du köpte?
#7 - 28 mars 2004 18:26
Morellen, det var de med röda sträck på, dessutom hade de gula fläckar på stjärtfenan. Jag har inte sett denna variant vare sig i böcker eller här, har kollat i Forhmans bok: Akvarieguiden och det inte den som visas där.
Den ena var ca 10-11 och den andra lite mindre.
Hoppas att det var den ovanliga varianten, annars har man ju blivit blåst.
#8 - 28 mars 2004 18:36
Den vanliga varianten har inte dom färger som du nämner. Så då har du nog inte blivit blåst.
#9 - 28 mars 2004 18:37
Du skulle kunna gå tillbaks, eller ringa till affären och fråga efter det latinska namnet. Skulle vara kul att få veta vad du köpt.
#10 - 28 mars 2004 18:52
Är det nåt sånt här?

http://www.gen.umn.edu/research/fish/fishes/P_eos3.jpg
#11 - 28 mars 2004 19:07
Inte riktigt, mina har den röda sträcken över den svarta. Ska ringa affären imorgon och ta reda på det latinska namnet så kanske man får lite klarhet i det hela, men om någon vet är det ju alltid kul.
Ursprungslandet är tydligen Indien
#12 - 29 mars 2004 13:59
Fiskens nuvarande latinska namn är Barbus Denisonus eller Denisons Flying fox, har inte hittat en enda bokstav skriven om den varken i böcker eller på internet så om någon har något tips på en sida eller bok hade det varit jävligt nice
#13 - 29 mars 2004 14:30
Sök på Puntius denisonii så kanske det går bättre. Har även sett den till salu som Crossocheilus denisonii. Finns i någon av Aquarium Atlas.

mvh Daniel
#14 - 29 mars 2004 14:49
Här i Ronneby kostar dom ca: 35:-/styck :-)
Uppenbarligen så visste inte den försäljaren vad han/hon pratede om.
Mycket vanlig fisk.
Bra emot alger.
#15 - 29 mars 2004 18:19
Hornbach kallade den för Denisons flying fox när jag tittade på den. Det är i mitt tycke en av de allra vackraste fiskarna. Den finns beskriven på nätet tex på: http://www.tropicalfishfinder.co.uk/news_article.asp?id=39
Den finns även hos Hercules Zoo, jag såg den senast i dag. Priset är en bra bit över hundringen även där. Så wernbo du har inte blivit lurad. Flying fox är en annan art. Jag har också tänkt skaffa ett par stycken när mina akvarier är ordentligt igång. Grattis!
#16 - 29 mars 2004 18:27
Snygg! Äter den alger? Stimfisk?
MVH
Magnus
#17 - 29 mars 2004 19:00
http://www.corydorasworld.com/encyclopedia/puntius.html
Håller med om att den är snygg
#18 - 29 mars 2004 19:17
Tropfrog: Ja den äter alger. Stim och stim? Jag läste på en beskrivning att det bör vara 4 - 6 stycken. Mycket pengar fast en del har ju discusar... Den är fredlig och snabb så den kan hålla sig undan. Den blir c:a 15 cm.
#19 - 30 mars 2004 06:55
hmm synd att du inte skrev att det var en sådan innan :-)

Vanlig Flyingfox är ju vanlig men den sorten har jag aldrig sett innan.
#20 - 30 mars 2004 10:38
Mina tofsalger är i princip borta efter två dagar, den större av mina två fick ett ganska elakt sår på överläppen första natten men det har nästan läkt helt och hållet nu, tjohoo!!!
Gött att man inte blev blåst då alltså.
#21 - 30 mars 2004 15:34
Jag har hittat "din" flygande räv på fishbase:
http://fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Puntius&speciesname=denisonii

#22 - 30 mars 2004 17:26
Tack för hjälpen med länkarna! Nu vet jag lite mer om dem och kan ta hand om dem på bästa sätt
#23 - 30 mars 2004 21:16
Var på akvarie-hobby i Uppsala idag och de hade också orecis fått in dessa vackra fiskar. Var ett tiotal i en tank och försäljaren sa att det var rätt ovanligt att de kom in. 190:- st kostade de, så de 100:- du betalade styck låter billigt.
#24 - 3 juli 2004 23:07
Nu har jag också sett dem på Hornbach. Himla snygga fiskar!

Här är en länk till med info:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=137
#25 - 4 juli 2004 05:50
Åleds Akvarium har också denna art, än så länge i karantän.

Guy
#26 - 4 juli 2004 07:03
Wernbo: Grattis till köpet. En väldigt vacker fisk!
#27 - 7 juli 2004 00:34
149:- på kungsmässans zoo (Kungsbacka).

Fö. en jäkligt mysig affär med stora tankar fulla med treliga växter och fiskar. Klrt värt ett besök bara för att titta.
#28 - 21 september 2004 06:36
Jag köpte 8 stycken av denna underbara fisk till mitt växtakvarium efter att jag läst denna tråden. En snygg fisk som dessutom äter tofsalger, det var jag bara tvungen att ha.

Men besvikelsen har nu infunnit sig, visst är det en mycket snygg och livlig fisk, men inte f-n äter dom tofsalger.

Är det någon mer än wernbo som har denisonbarber som äter tofsalger?
MVH
Magnus

Annons