Flygande matta

#1 - 10 augusti 2003 19:35
Min bottentäckare av tjock, tät Hemianthus callitrichoides gör inte skäl för den betäckningen längre, eftersom dess rötter har släppt från gruset och den numera börjar likna en flygande matta. Jag kan ta och rulla ihop den, som man gör med en vardagsrumsmatta och placera den var som helst om jag vill (men det vill jag naturligtvis inte). För att få den att ligga nere så måste jag lägga massor av rostfritt stål på den. Nu håller jag den nedtryckt med bl a sex matgafflar samt 6 hemmagjorda rostfria prylar specialgjorda för ämdamålet. Inget vidare vackert.

Men på en ynka dm² av mattan där några strån av Eleocharis acicularis, nålgräs, har bosatt sig så ligger den tätt utefter botten.

Nu ser jag som den enda lösningen, för att kunna/vilja ha kvar mattan, att här och där klippa små hål i den där jag kan plantera nålgräs, som kan hålla den nere i fortsättningen. Jag har beställt tio sådana krukor från Hjortgatans Zoo.

Jag har läst att när man planterar nålgräs så ska man klippa ner den tills den släpper ut sina utlöpare, eftersom den annars drabbas av alger. Gäller det förfarandet även när akvariet inte är nystartat och helt algfritt för övrigt?

Jag är även tacksam för de eventuella råd som jag kan få.

#2 - 10 augusti 2003 20:10
Pröva istället att lägga stenar ovanpå växten för att få den att ligga kvar. Annars gör du som du sa själv...plantera nålgräs. Exprimentera, det är så man kommer på lösningar man kan dela med sig till andra [;)]
#3 - 10 augusti 2003 20:24
Tack Morpheus. Jag har prövat med stenar men de orkar inte hålla nere mattan. Det blev dessutom nte snyggt, och så såg det konstigt ut.
#4 - 11 augusti 2003 05:14
En idé till är att tillverka krokar av rostfri tråd (finns bl.a i båttillbehörsaffärer). Dessa kan man göra tillräkligt långa för att sticka en bit ner i sanden. Articifiell rötter helt enkelt.

/Johan
#5 - 11 augusti 2003 09:51
Ursprungligen skickat av JohanP

En idé till är att tillverka krokar av rostfri tråd (finns bl.a i båttillbehörsaffärer). Dessa kan man göra tillräkligt långa för att sticka en bit ner i sanden. Articifiell rötter helt enkelt.

/Johan

Tack, JohanP, det förslaget nappar jag på direkt.[:)]

Annons