Flyga med fisk

#1 - 7 mars 2008 12:29
Ibland läser jag här om folk som reser med fisk och jag undrar hur det funkar på flyg nu för tiden. Man får ju som bekant inte ha med sig så mycket vätskor i flygkabinerna, men kan fiskar överleva i bagageutrymmet?

Eller har jag bara drömt att jag har läst om folk som flyger med fisk? [:I]
Guest
#2 - 7 mars 2008 12:40
Att flyga med fisk i bagageutrymmet. Är nog inte så bra då det är -50 på 10-11000 meters höjd. Bagageutrymmet brukar ligga på -20 till 0+1

Trycket i bagageutrymmet varierar i med hänsyn till flygplans typ.
#3 - 7 mars 2008 12:42
Då finns det alltså två teorier kvar;
1. De som flyger med fisk har dem med in i kabinen
2. Jag har drömt detta

:)
Guest
#4 - 7 mars 2008 12:45
Att ha dom i Kabinen går, men tull killen säger nog ajabaja.

Då man inte får ha vätskor i större mängder på planet. Tror det ät typ 1-2 dl
#5 - 7 mars 2008 12:48
Nu hittade jag en ganska ny diskussion om detta http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107227
#6 - 7 mars 2008 12:50
Har alltid undrat: blir det verkligen minusgrader i bagageutrymmet? Jag tycker schampo, deodorant, hudkrämer mm borde förstöras av frysning.
#7 - 7 mars 2008 12:57
Azur skrev:
Har alltid undrat: blir det verkligen minusgrader i bagageutrymmet? Jag tycker schampo, deodorant, hudkrämer mm borde förstöras av frysning.

Det är ju också en intressant fundering. Jag har aldrig varit med om att något blivit förstört eller varit fruset när jag fått väskan igen.

Enligt detta http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/Sarskilda-behov/Resa-med-djur/Djur-i-kabinen/ så borde man kunna ta fisk med sig i lastrummet som är avpassat för djur under förutsättning att det är väl förpackat. Det ska enligt länken vara samma temp och lufttryck som inne i kabinen. Men det kan ju hända att det är samma restriktioner på vätskor i det utrymmet.
Guest
#8 - 7 mars 2008 13:11
Det behöver inte alltid bli minus, men det är som sagt lite på vilken typ av plan det är .
Men man kan nog säga att genomsnitt -8 till +2. Sen är ju det tiden planet är i luften,
Att Schampo inte fryser beror nog på att det oftast är nerpackat i väskor, och kanske till och med en massa kläder runtom. sen ligger ju väskorna som packade sillar : )
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 mars 2008 13:21
aggehunk skrev:
Det behöver inte alltid bli minus, men det är som sagt lite på vilken typ av plan det är .

Men man kan nog säga att genomsnitt -8 till +2. Sen är ju det tiden planet är i luften,

Att Schampo inte fryser beror nog på att det oftast är nerpackat i väskor, och kanske till och med en massa kläder runtom. sen ligger ju väskorna som packade sillar : )

I stort sett all komersiell import av akvariefisk till Sverige och andra länder fraktas i flygplanens bagageutrymme.
Jag har själv också ett par gången haft fisk i min resväska i incheckat bagage utan att det varit några som helst problem. Temperaturen har inte sjunkit under transporten.
#10 - 7 mars 2008 13:22
Varför skulle det bli minusgrader i bagageutrymmet? *nyfiken*
Bilagor:
#11 - 7 mars 2008 13:27
I stort sett all komersiell import av akvariefisk till Sverige och andra länder fraktas i flygplanens bagageutrymme.

Jag har själv också ett par gången haft fisk i min resväska i incheckat bagage utan att det varit några som helst problem. Temperaturen har inte sjunkit under transporten.

Tack Kjell! Då hade jag inte drömt det iallafall. :D
#12 - 7 mars 2008 13:35
Håller med Kjell, all importerad fisk flygs oftast in och då i bagageutrymmet.
Mina som anlände till arlanda natten till idag kom från USA och de hade tillbringat resan i bagageutrymmet.
#13 - 7 mars 2008 13:52
Eurydike skrev:
Varför skulle det bli minusgrader i bagageutrymmet? *nyfiken*

Temperaturen sjunker ju högre upp man kommer, och temperaturen utanför flygplanet är normalt långt under fryspunkten. I ett ouppvärmt lastutrymme förväntar man sig alltså att det skall bli minusgrader.
#14 - 7 mars 2008 14:02
Azur skrev:
Temperaturen sjunker ju högre upp man kommer, och temperaturen utanför flygplanet är normalt långt under fryspunkten. I ett ouppvärmt lastutrymme förväntar man sig alltså att det skall bli minusgrader.

Tänkte på att man har katter och hundar i lastutrymmet om de nu är ute och flyger. Att det är kallare än i cabinen är ju självklart, men från det till minusgrader är ju steget långt.
Guest
#15 - 7 mars 2008 14:04
OK men om er väska hamnar ytterst i bagageutrymmet då måste där vara kallare än de väskorna som ligger innerst eller?
Generellt sjunker tempen i bagageutrymmet som jag sagt men tempen beror mycket på var den mäts. många väskor i en hög gör att tempen inte blir lika kall i mitten som i utkanten.
Där kan tempen sjunka och bli - grader. Om ni har haft fiskar i bagageutrymmet kan jag säga det att era väskor har inte legat ytterst. Var glada för det.

Sen när det gäller komersiell import av akvariefisk så vet jag inte mycket. Men jag skulle kunna tro att det är speciella flygplan som har samma förållande som vi i passagerare.
Det finns flygplan som har värme i bagageutrymmet och vill man ta hem fisk kan man ju fråga flygbolagen om eran resa har detta.
#16 - 7 mars 2008 14:14
Det kan nog variera på olika flygplanstyper. För ett tag sedan fick min fisk stå över det inbokade flyget då man inte hade värme i detta plans lastrum. Det var minusgrader där sa man. De kom istället med nästa KLM flygning som hade +8 grader i sitt lastrum. KLM bad också om ursäkt för man för att man hade missat när man bokat in dem på ett flyg med icketempererat lastrum.
#17 - 7 mars 2008 14:17
Hittade följande: "Jet plan, som är utrustade med
tryckcabin tempereras och trycksätts oftast av samma system, som
passagerarcabinen. Alltså samma temperatur i lastutrymmet som i cabinen."
#18 - 7 mars 2008 14:18
Kommersiellt transporteras fisk i rätt stora frigolitlådor, ibland med heatpacks för att hålla värmen. Att temperaturen sjunker lite är bara bra, men under sisådär 18-20 bör den inte gå.

Annons