fluval303

#1 - 26 april 2006 07:47
hej! precis kört igång ett 240l kar,köpte ett beg.Pumpen blir jag inte klok på.
ytterpump fluval303,när jag startade pumpen förde den jäkligt mycket oväsen.okej,all luft måste ut.började skaka och slå lite lätt på den,(ju längre tiden gick,en aning våldsammare!:( :mad: [:(!] ).ingen förbättring,plockade isär den.Tydligen hållaren till axeln på propellen(omröraren,kanej facktermerna) hade gått sönder så axeln låg snett.beställa ny, tar par dagar......
fråga/frågor tar karet någon skada av att stå några dagar,bara vatten,grus och växter.
insugningsröret är så pass långt att det tar i bottenglaset, kan ej lyfta upp det mer.tar i armaturen.går det bra att kapa röret?
kan man byta ut vadden? mot vad?
Om jag blir tvungen att köpa nytt,vad skall man gå efter.l/h eller?
Vänliga hälsningar från ett mulet kristianstad:)
P:S all info om fluval303 tas tacksamt imot.:D
#2 - 26 april 2006 09:45
Byt en del vatten bara så går det nog bra. Man bör inte bruka våld med dessa saker ;) då de är rätt känsliga för det. Du kan såga av röret till önsklig längd men slipa av kantera efter sågningen då de kan bli skadliga vassa kanter. Du kan byta ut filtermaterialet mot tex biobollar. Finns en uppsjö av material. L/h är ett bra alternativ och att tänka på filtervolymen. Minns inte om det skall pumpa 100-200l mer än akvariets L och en filtervolym på 4L/200L. OBS! Dessa siffror är inte säkra!

//Camilla
#3 - 27 april 2006 02:05
för mej 303 ska pumpa 680L/H och är inte för mycket för 240liter, sjunker rätt kraftigt när de kommer i filtermaterial.

propellern som du kalla det heter impeller.

om du kapar insuget bör du sätta nåt som stoppar fiskar växter och annat smått å gott från att åka in, lite blå filtermatta över röret funkar bra, funkar även som förfilter vilket sänker underhållet på filtret rätt mycket.
vissa djur gillar även att gå och beta på ett öppet filter då det samlas en del mat där.
#4 - 27 april 2006 08:39
kollat lite,fått lite data angående l/h ca 850l/H.Med filtret sjunker det till
250-300l/H.Ganska lite med andra ord,måste nog kompletera,hmmm.
Men filtermatta över röret ska jag testa.
impeller var de ju...
Mulet idag med!
och jag går hemma och väntar på delar,såååååå tråkigt.Man vill ju komma igång med karet...

Annons