Fluval2

#1 - 25 juli 2003 09:10
Jag har en fluval 2 och jag tycker att den inte rktigt räcker till...
Karet är på knappt 100 liter. Ska den vara tillräcklig?`
M.v.h Marie
#2 - 25 juli 2003 09:27
Det beror på vad du har i akvariet.
Hur mycket pumpar en Fluval 2?
#3 - 25 juli 2003 09:28
Typ 400 l/H, Jag tycker att det är lite lite men jag har malawi och de gillar ju lite "blås" på vattnet.
#4 - 25 juli 2003 09:38
Jag har dvärgciklider. Jag gjorde just en rensning i den och då blev det mer drag. Föresten, Hur stort kräver malawi ciklider?
Finns det någon art som klarar lite mindre?
#5 - 25 juli 2003 10:12
Till Malawi bör man ha ett större akvarie däremot finns det vissa Tanganyika som klarar sig med 100liter.
mgrant; 150liter? Det är mindre än vad jag har hört om Malawi.
#6 - 25 juli 2003 10:21
Malawi ska man väl ha i minst 250 liter? Dvärgcikliderna behöver inte ha kraftig genomströmmning bara filtret är tillräckligt för att rena vattnet.
#7 - 25 juli 2003 10:40
Antar att du menar Fluval 2+ (den nya versionen)?

Har själv Fluval 2+ till ett 75L och tycker är att det är på gränsen till för litet där. Har också för mig att Fluval själva rekomenderar 2:an på akvarier från 45-65L eller något liknande.

Problemet är ju inte egentligen pumpkapaciteten utan att filtret har liten filtervolym. Av någon annledning sitter ju filtermaterialet i Fluval 2+ i två plastkassaetter varför långt ifrån hela kamaren används till filtermaterial. Är det någon som har provat att ta bort dessa och köra med annat filtermaterial? Börjar fundera på det själv nämligen.

Dom flesta anser väl också att Fluvals pumpvolymer är mycket opptimistiska, man har väl typ mätt upp helt utan filtermaterial eller åtminstonde med ett kliniskt rent sådant. Med ett normalskitigt filter i akvariet får man nog vara glad om man uppnår halva flödet.

/Bjorn
#8 - 25 juli 2003 11:02
Buckshot mina malawi (Golden) funkar bra i 150 liter, inget bråk mellan fiskarna så jag tror att de trivs. Jag har i och försig lite planer på ett 300 liters till vintern men jag vet int om det är så uppskattat av min flickvän.

Annons