Fluval ytterfilter nyligen uppstartat och låter.

#1 - 3 juni 2007 12:15
Hej!

Jag startade mitt Fluval 404 ytterfilter igår.
Jag satt dem det en halvtimme och skakade på filtret för att luften skulle komma ut som fanns där inne.
Under hela tiden kom det ut luft men till slut så orkade jag inte mer.

Och sedan idag så är det fortfarande luft i den som kommer ut om jag "skakar" på den.
Så till frågan... kommer det alltid komma luft ur den?

Sedan så är inte mitt Fluval filter så tyst tycker jag, det hörs ganska tydligt när man inte har datorn och tv'n på.
Lite irriterande kan de vara när man ska sova.
Det låter inte direkt som det skulle vara luft där inne som orsakar det men de skulle kanske vara möjligt att det bidrar till med att de blir högre ljudnivå?

Hur låter era Fluval ytterfilter och hur länge tog det innan luften för er kom ur filtret?
#2 - 3 juni 2007 13:48
Min 404 låter mycket, för mycket för att jag ska kunna sova. Har täckt över med täcken och filtar för att få ner ljudnivån lite.
#3 - 3 juni 2007 13:54
Har ett 305 och jag tycker inte alls att det låter mycket. Angående luften så tycker jag att det låter lite konstigt, när vi gjort något med pumpen så brukar vi lufta med hjälp av den lilla gråa pumpen som sitter på och då brukar luften försvinna nästan direkt. Det kan hända när vi gjort rent skumgummifiltret att det kommer lite luft en stund efteråt men det brukar vara väldigt sporadiskt och max i en timme efteråt.
#4 - 3 juni 2007 15:14
Jaha.. låter ju inte så bra för min del då.
För de kommer luft ut genom när jag "skakar" på den fortfarande.
Alltså det enda stället jag kan täka mig då att den får tjuvluft är genom Aqua-stop'en.
Kanske packningarna på den är dålig...

Låter lite anorlunda även om man minskar vattenflödet genom aquastoppen, då hör man ett rinnande ljud vilket kan va lite störande.

För nu har den i alla fall sprutat ut en massa luft med jämna mellanrum.

Men det som stör mig mäst är inte luften som kommer ut utan det är motorljudet som hörs.
Skulle vela göra något åt det.
#5 - 3 juni 2007 15:23
är det luft i filtret så låter det.... du kan prova att dra ur sladden en stund och sedan sätta i den igen upprepade ggr! hjälper det inte tycker jag du ska ta isär filtret och sätta ihop igen noggrant så allt sitter som det ska!
#6 - 3 juni 2007 15:33
åheim skrev:
är det luft i filtret så låter det.... du kan prova att dra ur sladden en stund och sedan sätta i den igen upprepade ggr! hjälper det inte tycker jag du ska ta isär filtret och sätta ihop igen noggrant så allt sitter som det ska!

Ja det verkar ju som det är luft i filtret eftersom det kommer ut en massa när jag skakar på filtret.
Det låter inte hela tiden bara när jag skakar på filtret som de börjar låta då den slår sönder luftbubblarna där inne.

Men jag tycker motorljudet är högt annars för övrigt.

Ska testa med att stänga utav det och sätta på den så får jag väl se om de blir någon skillnad.
#7 - 3 juni 2007 15:46
lunar skrev:

Men jag tycker motorljudet är högt annars för övrigt.

Ska testa med att stänga utav det och sätta på den så får jag väl se om de blir någon skillnad.
Ofta är det så med filter att man kan få dem tystare med hälp av att dra ur och i kontakten tills impellern kommer i ett bra läge och inte skorrar eller vibrerar... förövrigt den enda del som kan ge ljud ifrån sig!
#8 - 3 juni 2007 15:49
åheim skrev:
Ofta är det så med filter att man kan få dem tystare med hälp av att dra ur och i kontakten tills impellern kommer i ett bra läge och inte skorrar eller vibrerar...

Aha.. ok, hur länge ungefär ska jag låta den va avslagen och påslagen när jag slår strömmen på och av?
#9 - 3 juni 2007 15:52
lunar skrev:
Aha.. ok, hur länge ungefär ska jag låta den va avslagen och påslagen när jag slår strömmen på och av?
nää dra bara ur och i kontakten tills den evenuellt går som tystast! Lägg örat mot filtret och lyssna:)
#10 - 3 juni 2007 16:05
åheim skrev:
nää dra bara ur och i kontakten tills den evenuellt går som tystast! Lägg örat mot filtret och lyssna:)

Haha okej.. just nu som de är så har jag inte lust att lägga örat på filtret :(
Men jag ska testa...
#11 - 3 juni 2007 16:37
Hur går det:p!!
#12 - 3 juni 2007 16:39
Jag testade några gånger men det gjorde ingen märkbar skillnad.
Kanske jag inte gjorde tillräckligt många gånger men jag bestämde mig nu för att istället stänga filtret och rengöra samt se till så att imrellen å de sitter på sin plats m.m...
#13 - 3 juni 2007 16:47
skulle du inte få ordning på det så ska du höra av dig till affären du köpt den i och be att få en ny impeller ller eller om dem har nåt förslag på lösning, för ett filter ska inte låta som ett tröskverk!
#14 - 3 juni 2007 18:39
Fluvals ytterfilter är kända för att låta mkt. Mitt 405 är inte heller helt tyst, men det verkar som om alla X- 05 filter är tystare än alla X- 04.
Dock tycker jag det är helt ok ljudnivå och stör mig inte alls på det.
#15 - 3 juni 2007 18:41
åheim skrev:
skulle du inte få ordning på det så ska du höra av dig till affären du köpt den i och be att få en ny impeller ller eller om dem har nåt förslag på lösning, för ett filter ska inte låta som ett tröskverk!

Humm ok, jag har köpt denna av en annan så jag vet inte om garantin gäller något mer men den är köpt 2005-05-01 ifrån Akvariepiraten i Malmö.
De verkar ju iaf vara någon slags garantistämpel på instruktionsboken till den.

Jag har nu kollat inne i impellern men kunde inte se något som var fel där och allt var rent, däremot smorde jag in rotorn så den snurrade mycket lättare.
Så nu återstår det att se vad som händer härnäst.
#16 - 3 juni 2007 18:48
Leonard skrev:
Fluvals ytterfilter är kända för att låta mkt. Mitt 405 är inte heller helt tyst, men det verkar som om alla X- 05 filter är tystare än alla X- 04.

Dock tycker jag det är helt ok ljudnivå och stör mig inte alls på det.

Det är möjligt.. men detta problem måste ju vara känt för Fluval.
En del låter mer än andras och vissa säger att man ska ha tur om man får det rätta exemplet av filtret men det bör ju inte vara acceptabelt att få sälja dem då =)
#17 - 3 juni 2007 19:26
jag kan säga att jag haft ett fluval filter 1 gång och lovat mig själv att aldrig ta i nåt som det står fluval på igen...;)
skall man ha ett tyst o effektivt filter så är aquael unimax ett säkert kort. jag skall även inom kort prova tetratec ex700 som jag hört mycket gott om så får vi se om den är lika bra!
#18 - 3 juni 2007 19:53
åheim skrev:
jag kan säga att jag haft ett fluval filter 1 gång och lovat mig själv att aldrig ta i nåt som det står fluval på igen...;)

skall man ha ett tyst o effektivt filter så är aquael unimax ett säkert kort. jag skall även inom kort prova tetratec ex700 som jag hört mycket gott om så får vi se om den är lika bra!

Mmm jo de är sant.. mina fluval 3+ var inte speciellt super.
Har mycket bra erfarenheter av Am-top även.
#19 - 5 juni 2007 18:47
byt impell dör är inte bra dem som följer med nya filter och samma gäller även gammla filter
#20 - 6 juni 2007 00:09
byt impell dör är inte bra dem som följer med nya filter och samma gäller även gammla filter

Jasså.. tror du det kommer lösa problemen jag beskriver?
Den är nog inte bytt, det är 2'a generationens impreller.

Blir nog och beställa en sådan då. :)
#21 - 6 juni 2007 06:02
Om du skakat filtret både länge och väl och det fortsätter komma luft ur utblåset suger det säkerligen luft någonstans.
Prova med att försäkra dig om att det verkligen inte kan sugas in luft, och då menar jag sätt slangklämmor överallt där det kan sättas (på sugsidan). Förskruvningar som skall hålla fast slangarna och om slangen är trädd på ett rör t.ex. är inte alltid att lita på har jag lärt mig ett par gånger.
#22 - 6 juni 2007 07:50
Jag har haft samma problem. Ljudet försvann när jag bytte ut impellern mot en ny. Om du har ett begagnat filter är säkert impellern sliten och behöver bytas.
#23 - 6 juni 2007 10:19
ja impellen löser felet det kan jag garantera ett bra sätt att se om impellen är slut ta ur den och även axeln och kolla om axeln glappar i hålet på impellen det räcker att den glappar lite för att se ska börja låta hemskt
#24 - 6 juni 2007 10:54
Karon skrev:
Om du skakat filtret både länge och väl och det fortsätter komma luft ur utblåset suger det säkerligen luft någonstans.

Prova med att försäkra dig om att det verkligen inte kan sugas in luft, och då menar jag sätt slangklämmor överallt där det kan sättas (på sugsidan). Förskruvningar som skall hålla fast slangarna och om slangen är trädd på ett rör t.ex. är inte alltid att lita på har jag lärt mig ett par gånger.

Det kommer inte ut luft något mer av sig själv men om jag skakar på den så kommer det lite luft.
Jag får kolla insugningssidan lite extra då om de kommer tjuvluft in därigenom.
#25 - 6 juni 2007 10:57
MattiasJ skrev:
Jag har haft samma problem. Ljudet försvann när jag bytte ut impellern mot en ny. Om du har ett begagnat filter är säkert impellern sliten och behöver bytas.

ja impellen löser felet det kan jag garantera ett bra sätt att se om impellen är slut ta ur den och även axeln och kolla om axeln glappar i hålet på impellen det räcker att den glappar lite för att se ska börja låta hemskt

Okej, låter bra det! :D
Är det då bara Imprellen som behövs bytas ut, inte axeln även?

Har ni någon erfarenhet vad de är för märkbar skillnad mellan 1'a och 2'a generationerna?
#26 - 6 juni 2007 16:59
lunar skrev:
Okej, låter bra det! :D

Är det då bara Imprellen som behövs bytas ut, inte axeln även?

Har ni någon erfarenhet vad de är för märkbar skillnad mellan 1'a och 2'a generationerna?

ja impellen sen om axeln är mycket nersliten byt även den. jag bytte inte axeln sist jag bytte i min, den va nersliten på mitten men bedömde att den håller till nästa byte har gått ett år nu och funkar enu fint..

1gen är det jag har ingen större skilnad på 1a o 2a. Andra gen har en annan typ av behållare och vissa har en hand pump för att fylla med vatten jag själv föredrar första gen men annars ingen skilnad som sakt förutom behållaren
#27 - 6 juni 2007 17:07
en till sak om du är osäker om axeln är sliten mät tjockleken på topparna på axeln och gämför med mitten på axeln axeln slits nämligen bara på mitten är den inte sliten så byt bara impell
#28 - 6 juni 2007 19:28
en till sak om du är osäker om axeln är sliten mät tjockleken på topparna på axeln och gämför med mitten på axeln axeln slits nämligen bara på mitten är den inte sliten så byt bara impell

Okey, jag ska ta och mäta den så får jag se om de skiljer sig något även där.
Tråkigt bara att alla dessa reservdelar är så himmla dyra.
#29 - 7 juni 2007 09:40
lunar skrev:
Okey, jag ska ta och mäta den så får jag se om de skiljer sig något även där.

Tråkigt bara att alla dessa reservdelar är så himmla dyra.

DYRT!!! näääääää en impell kostade för mig bara 49kr på akvariecenter här i luleå och jag har en 1gen fluval 403 som utgått desutom endå va de billiga.
#30 - 7 juni 2007 11:56
DYRT!!! näääääää en impell kostade för mig bara 49kr på akvariecenter här i luleå och jag har en 1gen fluval 403 som utgått desutom endå va de billiga.

De var ju inte så farligt dyrt för dig, men jag som måste beställa från internet så kommer det kosta mycket mer ;)
Guldfisken är det enda stället jag har sett sälja reservdelar och där kostar en impeller 148kr [B)]
Axeln kostar dock bara.... 59kr.
Plus frakten och sådant på det hela så blir det en dyr historia, nästan billigare att ta tåget tur och retur till luleå sedan köpa en impeller och axel från akvariecentret.
#31 - 7 juni 2007 15:34
lunar skrev:
De var ju inte så farligt dyrt för dig, men jag som måste beställa från internet så kommer det kosta mycket mer ;)

Guldfisken är det enda stället jag har sett sälja reservdelar och där kostar en impeller 148kr [B)]

Axeln kostar dock bara.... 59kr.

Plus frakten och sådant på det hela så blir det en dyr historia, nästan billigare att ta tåget tur och retur till luleå sedan köpa en impeller och axel från akvariecentret.

ahh såg inte att du va från kiruna jag bodde i sorsele tidigare intill a-jaur där hadde man typ samma problem som du inga butiker. fins de inga butiker i kiruna alls som säljer akvarie tillbehör?
#32 - 7 juni 2007 18:44
ahh såg inte att du va från kiruna jag bodde i sorsele tidigare intill a-jaur där hadde man typ samma problem som du inga butiker. fins de inga butiker i kiruna alls som säljer akvarie tillbehör?

Nope.. ingen butik här som säljer tillbehör :(
Den som fanns stängdes för ett tag sedan.

Du får gärna besöka akvariecentret då när du har vägarna förbi där och sedan skicka dem :)
#33 - 7 juni 2007 20:40
lunar skrev:
Nope.. ingen butik här som säljer tillbehör :(

Den som fanns stängdes för ett tag sedan.

Du får gärna besöka akvariecentret då när du har vägarna förbi där och sedan skicka dem :)

vist kan de gå men ett tips rolle på akvariecenter har inte impeller i lager han beställer in på begäran gå gärna in på deras webbshop http://www.akvariecenter.com/
fins den inte där så ring Rolle på tfn nr som fins på hemsidan han fixar de åt dig och jag tvivlar på att han tar skyhöga summor så ring han först.
#34 - 8 juni 2007 23:09
vist kan de gå men ett tips rolle på akvariecenter har inte impeller i lager han beställer in på begäran gå gärna in på deras webbshop http://www.akvariecenter.com/

fins den inte där så ring Rolle på tfn nr som fins på hemsidan han fixar de åt dig och jag tvivlar på att han tar skyhöga summor så ring han först.

Jag hörde av mig dit och fick som svar, "Priset är 125 för impellern och 60 för axeln." så några kronor billigare än från guldfisken men ändå dyrt :p
#35 - 8 juni 2007 23:18
lunar skrev:
Jag hörde av mig dit och fick som svar, "Priset är 125 för impellern och 60 för axeln." så några kronor billigare än från guldfisken men ändå dyrt :p

oki synd :( briset beror lite på model på filter ...

Annons