Fluval U4

#1 - 10 januari 2011 19:48
Nån här som har något att tycka och tänka om det filtret?

Letar nytt filter till mitt 240 l och såg detta lite snabbt i affären idag och ångrar nu att jag inte tog en närmare titt..
#2 - 10 januari 2011 20:03
Hej!

Jag har två Fluval 4 plus i mitt 250-liters-kar - ett räckte inte för att ta bort alla partiklar i vattnet. Inte samma filter jag vet, men båda sägs ha en genomströmning på 1000l/timme.

Hälsningar
Jennifer
#3 - 10 januari 2011 20:28
Jag har ett Fluval U3 i mitt 105 liters och jag är tyvärr inte nöjd, det har dåligt med filtermassa som standard tycker jag.

Trodde att man kunde köra både bottenutblåset samtidigt som ytvattenutblåset men det går inte.
#4 - 10 januari 2011 20:42
PiaJo skrev:
Jag har ett Fluval U3 i mitt 105 liters och jag är tyvärr inte nöjd, det har dåligt med filtermassa som standard tycker jag.

Trodde att man kunde köra både bottenutblåset samtidigt som ytvattenutblåset men det går inte.

Går det att köpa till mer filtermassa eller är det fullt i filterhållaren? Om den inte är så stor, vad är det då som gör hela paketet är så stort?
Trodde ju som dig att det gick att samköra botten och ytutblåset samtidigt. Tyckte det verkade jättebra!
#5 - 10 januari 2011 20:45
Jag tog ur filterhållarna de är 3 st och klippte till grovporig filtermatta och fyllde den.

Ja, jag har inte fått det till att lyckas, hoppas verkligen inte att det är jag som inte fattar... det finns bara en ratt och där väljer man ställe det skall blåsa ut på och hur starkt.
#6 - 10 januari 2011 21:13
Jag köpte U4 förra veckan till mitt 240l och är nöjd än. Filterutrymmet är inte det största men med en normal belastning tror jag inte det ska bli några problem. De yttre facken är filterskum och det inre är sk. makaroner. Hela pumpen verkar faktiskt väldigt genomtänkt och en RR bland innerfilter. Lucka finns på ovansidan så man lätt kan ta upp filtret för rengöring. Dock tog jag bort kolfiltret som satt ytterst i skumfilterhållaren. Spar den ifall jag skulle behöva få bort medicin eller nåt från karet ;) .. Fyller ju ingen större funktion just nu.
Blev imponerad över hur bra det funkade med både det övre och undre flödet som man kunde rikta hur man ville. Samt att det även kommer små strimmor med vatten även längs med hela pumpen på framsidan. Alltså inget stilla vatten vilket gynnar både bottenlevande fiskar och ytlevande. Kanske inget för guramis men helt perfekt för mina guppy och malar bla. :p
#7 - 10 januari 2011 22:31
Nina82 skrev:
Blev imponerad över hur bra det funkade med både det övre och undre flödet som man kunde rikta hur man ville. Samt att det även kommer små strimmor med vatten även längs med hela pumpen på framsidan. Alltså inget stilla vatten vilket gynnar både bottenlevande fiskar och ytlevande. Kanske inget för guramis men helt perfekt för mina guppy och malar bla. :p

Du menar alltså att det går att använda både övre och nedre flödet samtidigt?
#8 - 10 januari 2011 22:48
gickan_87 skrev:
Du menar alltså att det går att använda både övre och nedre flödet samtidigt?

Ja.. Övre, undre och de små som bildar en rad emellan de båda.
Visste inte ens det gick att stänga en i taget. De var liksom igång alla när jag startade [:o]
#9 - 11 januari 2011 05:47
Åh, f-n... undrar hur man gör för att få till flödet på flera ställen samtidigt?
#10 - 11 januari 2011 08:30
Jag gjorde inget. Riktade så som jag ville ha den, satte ner den och startade.
Har ni testat vrida på ratten på ovansidan. Har tagit för givet att den reglerar styrkan men eftersom den är graderad 1-3 så kanske det är hur många funktioner som ska vara igång... eller nåt =S
#11 - 11 januari 2011 16:39
Min funkar inte att få ut vatten på alla ställen samtidigt....undrar om det är min eller din det är fel på??

Hittade en insturktionsfilm, men den är på tyska så jag fattar inte riktigt.

http://adevio.hagenservice.de/player.php?playlistId=000960G40107rX

om utblåsfunktionen kommer en bit in i filmen.

Hoppas någon kan ge svar.
#12 - 11 januari 2011 17:28
På den här filmen så ska tydligen bara ett av utblåsen kunna fungera.. tittade bara lite snabbt så kan ha missat något längre in.

" target="_blank">
#13 - 11 januari 2011 17:35
Vad ska då pumpen vara bra för =S
Jag köpte den för att ha alla funktionerna. Fyller ju ingen funktion ifall bara det undre funkar för man måste ju ha ytcirkulation med.
Vad betyder rattarna på ovansidan förresten? (har inte ens kollat bruksanvisningen *visslar*)
#14 - 11 januari 2011 17:39
Ja, det kan man säga ...vad är då pumpen bra för, blev rätt snopen och sur när jag förstod att det inte funkade med alla tre samtidigt.

Ratten är till för att styra vart det skall flöda och hur mycket, ganska små marginaler på hur mycket det skall flöda för skruvar man för mycket så går det över på annat läge vart det skall flöda

jag har lusläst manualen ;)
#15 - 11 januari 2011 17:40
PiaJo skrev:
Hittade en insturktionsfilm, men den är på tyska så jag fattar inte riktigt.

http://adevio.hagenservice.de/player.php?playlistId=000960G40107rX

om utblåsfunktionen kommer en bit in i filmen.

Hoppas någon kan ge svar.

Filmen funkar inte för mig! Kan du kolla länken en gång till eller ge en alternativ sökväg?

Hälsningar
Jennifer
#16 - 11 januari 2011 17:42
Den funkar för mig men gå in här och klicka på instruktionsvideo.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=a88d5400a8aa1bbc6327ae418f7d4b7f
#17 - 11 januari 2011 17:52
Får nog kolla på min pump en gång till tror jag...
Kör den nämligen parallellt med den gamla pumpen så länge och kan ju vara så att jag helt missat denna disfunktion :(
Annars får man kanske kolla hur systemet är uppbyggt... Är det nåt man kan fiffla med så kan man kanske ta bort blockeringen som väljer hål, eller hur man nu ska uttrycka sig :p
#18 - 11 januari 2011 17:58
PiaJo skrev:
Den funkar för mig men gå in här och klicka på instruktionsvideo.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=a88d5400a8aa1bbc6327ae418f7d4b7f

Nope, funkar inte den heller. Med första länken fick jag bara upp en innehållsförteckning, nu försöker den åtminstone ladda filmen men efter 10 minuter gav jag upp... Kolla med Karrokaja, hon kan ju också tyska och har kanske en bättre uppkoppling än uselt mobilt bredband [:(!]

Hälsningar
Jennifer
Bilagor:
#19 - 11 januari 2011 18:15
Jag kan avslöja att det går INTE att köra alla utblås parallellt utan bara ett i taget! Vill man ha en bred ström så väljer man strilröret i mitten, den går också att jusera riktningen på strålen i strilröret litegrann genom att justera med ratten! Jag föreslår att ni som har filtret tar upp det ur vattnet och tittar hur det öppnar och stänger de olika utblåsen när ni vrider på ratten!:)
#20 - 11 januari 2011 18:32
åheim skrev:
Jag kan avslöja att det går INTE att köra alla utblås parallellt utan bara ett i taget! Vill man ha en bred ström så väljer man strilröret i mitten, den går också att jusera riktningen på strålen i strilröret litegrann genom att justera med ratten! Jag föreslår att ni som har filtret tar upp det ur vattnet och tittar hur det öppnar och stänger de olika utblåsen när ni vrider på ratten!:)

Tack då vet vi :)

jag har studerat mitt flera gånger om det var jag som inte fattade [:o]
#21 - 11 januari 2011 18:37
Jag kan bara bekräfta vad Åheim säger. Man kan välja mellan: 1. Full fart på ytan 2. Full fart i mittenröret (allstå från strax under ytan ned till undre utblåset) 3. Full fart i botten.
Min ratt är märkt A, B och C. Riktningen på utblåset går att ställa som man vill i yt- eller bottenläget. Mittpelaren går att ställa i två lägen tycker jag mig ha kommit fram till efter mycket vridande.
Jag är nöjd med filtreringen (men har väldigt begränsad erfarenhet så ta det med ett gäng nypor salt) men jag tycker inställningarna är väldigt begränsade. Hade gärna velat ha haft möjlighet att ha BÅDE ytan och mittenpelaren igång......
#22 - 11 januari 2011 18:51
Det är lite synd att dessa inte går att kombinera, ville ju ha botten och toppflöde:(
Jag köpte det i tron att det gick att köra flera lägen samtidigt men jag struntade i att gå tillbaka för det är toppflödet som är viktigast.

Tycker dock att det är för lite filtermassa i så jag har meckat om mitt lite :)
#23 - 11 januari 2011 21:34
Jaha.. Då får jag fortsätta köra dubbla pumpar. Tyckte väl det verkade för bra för att vara sant :(
Ska ta upp och granska mer ingående om det inte går att förstöra den lite invändigt så den flödar överallt =S
Någon som testat? :confused:
#24 - 12 januari 2011 13:37
Jag har ett Fluval U4 som jag haft i ett år nu. Karet är på 220 liter.
Var inledningsvis väldigt nöjd men min entusiasm dämpades något efter ett halvår eller så.

Först och främst är det filtervolymen förstås. Känns underdimensionerad (och det blev jag varnad för innan jag köpte den). Kolfiltrerna som man ska byta ut regelbundet kostar så mkt (ja jag är fattig och snål, jag vet...) att jag drar mig för att göra det och låter dem gå många gånger deras livslängd. (Har någon tips på ställe att handla dem lite billigare så mottages det tacksamt!)
För några månader sedan tyckte jag att det helt enkelt inte orkade hålla karet i OK skick, så numera går det tillsammans med ett gammalt livräddat Eheim-filter för lite mer filtervolym.
Saknar också att kunna rikta cirkulationen vid ytan.

Men fördelarna som jag upplevt dem är: lätt att byta och fixa med filter och sten/makaroner, tyst (utom när nån stensmula förirrar sig ut i "förmaket" och skramlar...), OK cirkulation och förvånansvärt osynlig trots sin storlek.
#25 - 12 januari 2011 13:40
Du behöver inte kolfiltret ;)
Plockade ut mitt innan jag ens satte ner det i vattnet....
Bilagor:
#26 - 12 januari 2011 13:50
Fast jag gillade det. Mitt vatten som alltid i alla år, varit väldigt rödfärgat, blev klart på några dagar. Fast jag gillar ju lite svartvattenslook iofs.... Mina växter gör det dock inte har jag fått för mig.
(När jag skaffade filtret hade jag mystiska problem med fiskar som kliade sig och bar sig konstigt åt och jag hoppades att om det fanns något främmande i vattnet som jag inte lyckats identifiera skulle kolfiltret ta hand om det. Men jag vet inte om det haft någon effekt.)
#27 - 6 februari 2011 15:41
Nu när jag startade om mitt 100liters så har jag guramisar där i och de vill ha ett stilla flöde på pumpen, vet ni vad som händer då....det blir både utblås uppe och nere!

Det blir så när jag har pumpen på minimalt flöde....
#28 - 8 februari 2011 09:06
Jag har nyss skaffat ett Fluval U4. Jag håller med er om det ni skriver: för lite filtermaterial, dumt att inte kunna kombinera de olika möjligheterna. Ifs har jag även ett Fluval 2 i karet, så det kommer säkert att funka ändå.

Det jag också saknar är att kunna rikta den övre cirkulationen vid ytan. Det kunde man på det gamla Fluval 4.
Är det någon som kommit på om det går, kan jag ha missat något?

På bruksanvisningen ser man att det är tänkt att filtret ska "sticka upp" lite ovanför vattenytan, så att utblåset är precis under vattenytan. Gör ni så? Varför ska det vara så?

Nån firre kan ju landa där och inte komma tillbaks i vattnet! Det är ju som en liten nedsänkning där uppe, och det ser lite riskabelt ut.
#29 - 8 februari 2011 13:50
svea skrev:
Jag har nyss skaffat ett Fluval U4. Jag håller med er om det ni skriver: för lite filtermaterial, dumt att inte kunna kombinera de olika möjligheterna. Ifs har jag även ett Fluval 2 i karet, så det kommer säkert att funka ändå.jjjj

Det jag också saknar är att kunna rikta den övre cirkulationen vid ytan. Det kunde man på det gamla Fluval 4.

Är det någon som kommit på om det går, kan jag ha missat något?ööö

På bruksanvisningen ser man att det är tänkt att filtret ska "sticka upp" lite ovanför vattenytan, så att utblåset är precis under vattenytan. Gör ni så? Varför ska det vara så?wweqw

Nån firre kan ju landa där och inte komma tillbaks i vattnet! Det är ju som en liten nedsänkning där uppe, och det ser lite riskabelt ut.

qqw
#30 - 8 februari 2011 23:44
jag som precis beställt ett u2 till mitt nya akvarium. det lät ju så himla bra när man läste beskrivningen, speciellt att man kunde använda alla tre utblås samtidigt (vilket jag inte verkar vara ensam om att ha missuppfattat)

nu blir jag lite tveksam = /

Annons