Fluval u3 kolmattor + Hjälp med göra ordning en rot

#1 - 30 oktober 2012 00:21
Hej. Jag har några frågor om mitt Fluval u3 filter, Jag köpte mig 2 st för jag läste att 3 stegs filtration var bra.

Så mina frågor är, Tar kolmattor bort brunt vatten? eller tar det bara bort saker du inte vill ha i akvariet som olika gifter och sånt?

Hur ofta måste man byta dom mattorna? tror det stor varje månad i bruksanvinsningen men ibland så säger dom så för att få fler sålda.

Har även en fråga om hur man bäst får ordning på stora rötter, vill inte ha brunt/te färgat vatten, har det just nu och det är inte fint.
Jag vet att det finns hundra tals olika Forums trådar om just detta men detta är inte någon 10cm rot.

Jag ska skaffa mig en rot som är 60-80cm lång, fick en L022 mal för några dagar sedan och den kommer bara förstöra hur mina rötter sitter just nu eftersom dom är ganska små och står inte så pass bra så en stor L022 mal inte kan flytta på dom.

Det som är det stora problem är att jag inte kan koka roten som man kan göra med mindre men vill inte ha den i blöt i något år innan den ska ner i akvariet.
#2 - 2 november 2012 12:25
Vet inget om filtret, men om du inte gillar att roten är brun så kan du få den att fälla ut färgen med hjälp av bikarbonat. Fick tips om det i min akvarieaffär, och de hade också storpack av det till försäljning. Vet inte exakt tillvägagångssätt, men det kan säkert en seriös handlare svara dig på.
#3 - 2 november 2012 13:07
nej kolet tar inte bort brunt vatten. kolet är bara aktiivt i nån månad sen kan du ta bort det. behövs inte. det är bra o ha i nystartade kar och efter man har medicinerat mot sjukdom. DÅ är det bra att ha kol. annars är det bara i vägen, då man kan ha filtermatta där istället

rötter färgar vattnet. det kommer du inte ifrån .de kan färga i åratal. det är bara skölja av den. kokning hjälper inte nämvärt. det blir ju mindre o mindre färgning med tiden. T Å L A M O D. det är bara att göra rejäla vattenbyten varje vecka. typ 50-60%

jag har en stenhård rot som jag hittat på en strand, den var 1,30 lång tills jag sågade den i två delar. nu är den stora delemn 70 cm lång. den har legat i vattenbad i 4 månader nu utan att sjunka. o färgar fortfarande. men snart åker den ner i karet ändå. ska skruva fast den på en plexiskiva som kommer ligga under sanden.

Annons