Fluval Nano

#1 - 20 maj 2012 12:32
Hej!

Jag har precis bytt innerfilter för nanoakvarium, eftersom min förra var svår att starta igen efter städning.
Nu har jag bytt pump, i fredags och idag, söndag, har två otocinclus dött för mig.

Igår, lördags, blev kampfisken också dålig. Han blev trött, gick och gömde sig och lade sig på bottnen hela tiden. Jag har tagit upp honom och medicinerar honom. Han är i stort sett döende, i varje fall jättesjuk[:-118]

Jag förstår mycket väl att ottosarna dog av vattenförändringen, men kan det vara så att något giftigt har följt med pumpen eftersom den är ny?

Mina Endlers guppy har också betett sig konstigt, damer + yngel är det. Ett tag höll sig både ottosarna och guppysarna ovanför pumpen. Jag förstår inte vad som är fel.

De enda som än så länge mår bra är ynglet, ålarna och sniglarna (Helenor) - som visserligen vandrat 24 timmar i streck
#2 - 20 maj 2012 22:34
Kollat nitrit?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 21 maj 2012 10:51
betvivlar att nitriten kommer så snabbt.

låter mer som att det var något i nya pumpen som får dom att må skit.

rengorde du filtermatrialet noga innan du drog igång pumpen ????
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 juni 2012 16:56
Fast jag har nog inte hört talas om att fiskar har dött pga av att filtret eller filtermaterialet i akvariefilter varit behandlade med något,
#5 - 5 juni 2012 17:26
Trolig orsak till problemet om allt är som vanligt och bara filtret bytts.

I det gamla filtret fans det en mängd bakterier som gör om ammonium till nitrit och nitrit till nitrat.
I akvariet finns diverse fiskar och djur samt bakterier som hela tiden producerar ammonium.

Om du har lite högt pH (över 7) så omvandlas en del av ammoniumet till ammoniak och det är otroligt giftigt. Detta tog det gamla filtret hand om. Detta är något som sker fort eftersom ammonium produceras hela tiden och har ingen direkt ”inkörings tid”. Det har däremot det nya filtret.
Christer5
#6 - 19 juni 2012 10:57
Hur stort är karet ?
#7 - 19 juni 2012 14:22
Du skriver att det är ett nano, men du verkar ha en rätt ansenlig mängd fisk i det.
-guppy
-kampfisk
-otocinclus
-ålar(?)
-snäckor

Om du då bytte filter och därmed tog bort de nyttiga nedbrytningsbakterierna så trot jag på bosseps teori om nitrit. Du höll förmodligen precis nitriten borta med det gamla filtret.

Annons