Fluval innerfilter - hur strypa flöde

#1 - 1 september 2007 11:31
Jag har sökt, googlat och sökt lite till, hittar inte svaret här i forumet.

Jag har tröttnat på att håla efter min lilla pump som gror igen på nolltid, och förmodligen bidragit till alla mina problem med obalans i karet. Förr hade jag en stooor pump i karet, en fluval (4?), och hade på den tiden heller aldrig problem i karet. Kanske berodde det inte alls på pumpen, men jag måste börja försöka hitta tillbaka till den fina balans jag hade förr, karet är idag en sorglig syn.

Problemet. Då villa jag ha de starka strömmar som denna stora pump skapade, du vill jag inte alls ha sådan storm. Jag funderar nu på hur man skulle kunna få ett mildare utblås från denna.

En tanke är att silicona på en slang på utblåset (~1-2dm), som ges flera små hål (~5mm) där vattnet kan smita ut innan det når änden. Fungerar det tro? Andra förslag? (helst billiga sådana...)
#2 - 1 september 2007 11:46
Jag tror att idén med en slang med många stora hål skulle kunna funka. Jag har testat det med ett litet fluval +1 i ett pyttelitet kar och det blev riktigt bra. Det kostar ju inte mycket att prova. Det bästa vore om du kan få tag i en så pass grov slang så du kan kränga på den på utblåset utan att silicona.
#3 - 1 september 2007 14:55
det går ju att reglera flödet på dem med en spak....
#4 - 1 september 2007 15:00
om du har den på minimum och det ändå är för strömmt så rekommenderar jag att köpa en aquael 3 plus som går att reglera flödet ända tills det blir stopp på flödet! eller köpa ett tetratec ex600 ytterfilter = stor filtervolym men svagt flöde!
#5 - 1 september 2007 15:19
Bra förslag båda två, men spaken stryper inte tillräckligt, och plånboken har inte lust med nya dyra inköp.

Men det verkar dock fungera med en slang på utblåset... utvärderar just nu.
#6 - 1 september 2007 18:55
Jag har köpt billig genomskinlig slang på biltema.. Diametern på den var lite för tjock, så jag klippte bort en "kil" i ena änden så passade den perfekt i utblåset, utan att behöva fästa med silicon eller andra konstigheter.

Jag klippte även hål i den på översidan för att få mer rotation på vattenytan.
Och själva förlängnings-utblåset är riktat lite uppåt.
För mig funkar det utmärkt sen i höstas =)

Annons