Fluval fx5 vs Eheim 2080

#1 - 2 juli 2009 16:43
Hej allt forumfolk, nu behöver jag lite åsikter. Eller rättare sagt jag vill höra allt om era erfarenheter av dessa. Jag och sambon har nämligen kommit fram till att det är dags att införskaffa ett rejält ytterfilter till 500-literskaret. Vi har dragit oss i två månader nu eftersom vi båda är livrädda för alla de vattenläckor man läser om här och var. Jag har läst runt på nätet och dragit dessa slutsatser hittills:

-"Gaffel" och "Åheim" verkar tycka olika ;)
-Eheim verkar ligga fördelaktigt till på ljudnivån och energiförbrukning
- Eheims kopplingar verkar vara gravt underdimensionerade i godstjocklek och går lätt sönder (typiskt dåligt om man inte önskar vatten på golvet)
- Eheimen kostar nästan dubbelt så mkt som ett fluval fx5
- Jag har inte läst om några nackdelar med fx5 förutom ljudet

Så snälla ni som har erfarenhet säg vad ni tycker och täker om dessa mackapärer. Många har även skrivit att jämföra filter är som att jämföra bilar så för de intresserade så kör jag en gammal SAAB (eller ska vi säga koeningsegg):d
#2 - 2 juli 2009 21:59
Köp en Eheim 2260 dom är helt suverän har haft 2 stycken i flera år så jag vet vad dom går för! 2495kr hos guldfisken.se tycker då jag är ett grymt bra pris och värt varenda krona. Har haft massor av fluval filter genom åren och dom går inte att jämföra mot Eheim vad gäller kvalite och verklig prestanda. Det är mer leksaker och Eheim är lite mera the real deal!
#3 - 2 juli 2009 22:22
Jepp, en 2260 är perfekt för er del och har inte dessa kopplingar som går sönder. Skulle denna bli för stor finns det även 2250 att välja på:).
#4 - 3 juli 2009 03:18
ansjo skrev:
Jepp, en 2260 är perfekt för er del och har inte dessa kopplingar som går sönder. Skulle denna bli för stor finns det även 2250 att välja på:).

synd då att dubbelkrana 2260 kostar en smärre förmögenhet... , för det é ju det man vill slippa med "nyare" filter....
#5 - 3 juli 2009 06:17
Ett sådant filter behöver du sällan rengöra, så dubbelkranar till det filtret är inte nödvändigt. Eller du kanske har andra personliga erfarenheter av det filtret?
#6 - 3 juli 2009 08:58
Vi har kommit fram till att vi gärna vill att filtret skall vara någolunda tyst, vilken är bäst då eheim 2260 eller 2080?

Hur mycket filtermaterial behöver man? Vilken sort är bäst?

Sambon knorrar lite över 2260 eftersom den är hiskeligt ful :d

Är eheimarna 1000 kr + kostnaderna för filtermaterial bättre än fx5:an?
#7 - 3 juli 2009 09:20
Personligen satsar jag hellre de extra stålarna på en Eheim, men det finns många som tänker tvärtom;). Nu står min 2260 i förrådet, men den är packad med biobollar och filtermatta som är klippt i mindr kuber och när den var igång så bara den gick och gick....
Har ni kollat beg.marknaden?
#8 - 3 juli 2009 12:18
På något vis känns det säkrare att köpa nytt, så att det inte kommer fram några dolda fel när man väl får igång det.
Just nu lutar det åt antingen eheim 2260 eller 2080, vilket är tystast?
#9 - 3 juli 2009 13:50
Det vågar inte jag svara på, men jag skulle tippa på att 2080 kan vara något tystare8när det är nytt iaf;)), trots att 2260 inte låter mycket alls.
#10 - 3 juli 2009 19:17
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=68458

intressant test 43 vs 19 decibel är STOR skillnad.

Som sagt är jag intresserad av att höra hur stor skillnaden mellan ett 2260 och ett 2080 är. speciellt då jag läst trådar där skribenten klagar på att 2260 avger mkt vibrationer.
Kikar även på 2250, men den är kanske lite klen till ett 500-liters kar?

Sen till filtermassa, vad skall man ha och vad kostar filtermassa ungefärtill ett såpass stort filter?
#11 - 3 juli 2009 20:16
Problem i paradiset... varken ett 2080 eller 2260 får plats under akvariebänken Så det får helt enkelt bli en fx5a eller en 2250. För det finns inte utrymme för filtret någon annan stans.
#12 - 3 juli 2009 20:28
Zoooophie skrev:
Problem i paradiset... varken ett 2080 eller 2260 får plats under akvariebänken Så det får helt enkelt bli en fx5a eller en 2250. För det finns inte utrymme för filtret någon annan stans.
Om du lyfter av motorkåpan på 2260 och lossar motorn samt skiftar plats på motorfästena så att utblåset på universal 1260 hamnar 90 grader åt höger eller vänster lär den få plats, samma sak om du har en kanister till ett 2250 och vill sätta en större motor på (ex 1260/62)
#13 - 4 juli 2009 00:15
Gaffel skrev:
Om du lyfter av motorkåpan på 2260 och lossar motorn samt skiftar plats på motorfästena så att utblåset på universal 1260 hamnar 90 grader åt höger eller vänster lär den få plats, samma sak om du har en kanister till ett 2250 och vill sätta en större motor på (ex 1260/62)

Eller så köper dem en Fx5, lite smidigare :p
#14 - 4 juli 2009 09:16
Johanski skrev:
Eller så köper dem en Fx5, lite smidigare :p

Varför köpa leksaker när man kan välja kvalitet??
#15 - 4 juli 2009 11:03
johel skrev:

Väx upp och sluta svamla. Kolla priset. Sen att väldigt många är väldigt nöjda med sina FX5 talar för sig själv.
#16 - 4 juli 2009 11:20
johel skrev:

Håller med!

Jag har både Fluval och Eheim, Fluval ÄR leksakskvalitet jämfört med Eheim. Speciellt om man jämför med Eheims Classic serie. 2214 och 2260 som jag själv använder t.ex. är byggda som stridsvagnar och bara lufsar på med jämn och pålitlig effekt/flöde. Fluval är bräckligt och man törs knappt öppna filtret av rädsla för att plasten skall spricka, vilket jag har råkat ut för. Dessutom tappar Fluval effekt/flöde när filtret blir ordentligt belastat.

Kolla priset, skrev någon som anser sig vara mogen.
Ja, du får vad du betalar för... ojämn kvalitet.
#17 - 4 juli 2009 11:58
Jaha, så var det dags igen;)....
#18 - 4 juli 2009 12:29
Ouscazz skrev:
Dessutom tappar Fluval effekt/flöde när filtret blir ordentligt belastat.

Har själv fyra stycken fluval ytterfilter, där jag bytt ut originalfilterkassetten mot en 10 ppi 5 cm tjock blå filtermatta, och dem bara går och går, rengörs ungefär två gånger per år. Tysta är dem med.

Därmed inte sagt att Eheim skulle vara sämre, men dem är definitivt dyrare.
#19 - 4 juli 2009 14:38
Visst enheim är dyra men skulle jag ha råd skulle jag bytt ut mitt fluval mot en enheim.
Jag har hört både positiva och negativa saker om Fluval, det enda negativa jag har hört om Enheim är priset och ingen filtermedia ingår!

Annars kan man ju alltit byta pumpen på 2260 till en både kraftigare eller klenare(tystare)!
#20 - 4 juli 2009 14:45
Ouscazz skrev:
Håller med!

Jag har både Fluval och Eheim, Fluval ÄR leksakskvalitet jämfört med Eheim. Speciellt om man jämför med Eheims Classic serie. 2214 och 2260 som jag själv använder t.ex. är byggda som stridsvagnar och bara lufsar på med jämn och pålitlig effekt/flöde. Fluval är bräckligt och man törs knappt öppna filtret av rädsla för att plasten skall spricka, vilket jag har råkat ut för. Dessutom tappar Fluval effekt/flöde när filtret blir ordentligt belastat.

Du kan aldrig ha ägt en fluval i 05 serien om du tänker påstå att plasten är ömtålig och att filtret tappar effekt fort, den är nog den segaste och tåligaste plasten av alla filter på marknaden och det enda som med tiden marginellt bromsar flödet är den beläggning som blir i slangarna och det gäller alla ytterfilter oavsett fabrikat. eheim däremot har en sprödare hård plast i sina filter som man kan knäcka bort en bit på om man har otur! Sen myntade en viss person uttrycket "leksaker" och det är inget negativt med skitbra leksaker;)
#21 - 4 juli 2009 16:38
#22 - 6 juli 2009 14:05
Du är lurad! Att man köper fluval pratar man inte högt om.
#23 - 7 juli 2009 01:29
johel skrev:
Du är lurad! Att man köper fluval pratar man inte högt om.

Nu har jag ingen erfarenhet av eheim filtret men är faktiskt riktigt nöjd med köpet.
Med hornbachs prisgaranti kostade pumpen 2000kr inkl filter material.
Konstruktionen hittills har jag inget att klaga över, bra tjocklek på godset, riktiga packningar, lätt använt och genomtänkt med inbyggda kranar.
Plasten är av den mjukare sortet som är jätte svårt att spräcka, vid påfrestningar blir den nog missbildad och vit innan det spricker eller går av.

Läste testet där den tål att jämföras med en produkt som är dubblet så dyr. Eheim va lite bättre på nästan allting, men inget som jag ansåg kunde försvara priset. Sen till vårat användningsområde räcker Fx5 gott och väl, den klarar kar tre gånger så stort som våran. Vi har väldigt låg belastning med fisk och väldigt mycket växter.

Jag är till och med nöjd över ljud nivån som va en av mina större oros moment. Pumpen sitter i botten, det är inga pump läten, vibrationer utan det är vattnet som susar genom slangarna som hörs vilket inte är så kontstigt för den sätter flås på hela vår 500 liters kar 200*50*50.

Utifrån våra krav och användningsområden kan jag lätt tänka mig att rekomendera denna.

I mina ögon är det nog du som blivet lurad för helt utan konstruktiv kritik eller användningskriterier gått och köpt bland de dyrare för dyrare är alltid bättre, eller hur.
#24 - 7 juli 2009 08:31
Det blir säkert bra med FX5, 2080 hade blivit ännu bättre men också dyrare. Jag får hem mitt 2080 i morgon...
#25 - 7 juli 2009 09:23
Ouscazz skrev:
Det blir säkert bra med FX5, 2080 hade blivit ännu bättre men också dyrare. Jag får hem mitt 2080 i morgon...

Berätta gärna vad du tycker om den senare! Det var verkligen synd att 2080:n inte passade under vårt kar (Jag tycker att det är det snyggaste ytterfiltret på marknaden) även om jag hittills är riktigt nöjd med vårt köp.
Att skriva att man köpt ett fluval på zoopet känns lite som att skriva att man köpt envolvo inne på ett porsche-forum ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 7 juli 2009 09:28
Zoooophie skrev:
Att skriva att man köpt ett fluval på zoopet känns lite som att skriva att man köpt envolvo inne på ett porsche-forum ;)

Well, jag kör Skoda Fabia och det funkar precis lika bra:p
#27 - 7 juli 2009 11:00
Well, jag kör Skoda Fabia och det funkar precis lika bra:p

Jo, det är ju klart att det funkar... det gäller bara om man vill flytta arslet med stil eller inte.. ;)
#28 - 7 juli 2009 11:04
Zoooophie skrev:
(Jag tycker att det är det snyggaste ytterfiltret på marknaden) .

Snyggt?? Vad spelar det för roll när du har det under baljan? :confused:
#29 - 7 juli 2009 11:25
För att jag inte fått tummen ur att fixa något som döljer utrymmet under karet ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 7 juli 2009 12:40
Ouscazz skrev:
Jo, det är ju klart att det funkar... det gäller bara om man vill flytta arslet med stil eller inte.. ;)

Det handlar inte om stil utan, om att man vill stila när man har en dyringbil :p

För att återgå till filter.

Eheim stod en gång i tiden i en klass för sig (det var på den tiden man kunde reparare den när den gick sönder och när man då och då fick byta lager etc).
Idag tycker jag att skillnaderna mellan olika fabrikat är rätt liten.
#31 - 7 juli 2009 14:21
Eheim stod en gång i tiden i en klass för sig (det var på den tiden man kunde reparare den när den gick sönder och när man då och då fick byta lager etc).

Vi är väl fortfarande där, iaf om man tittar på Eheims "Classic" serie. De är (IMHO) närmast att jämföra med en Willys Jeep, knuffa in ström i ena änden och få ut prestation i andra änden, år ut och år in... Går det sönder lagar man det på egen hand med hjälp av skruvmejsel, ståltråd och/eller gaffatejp.
#32 - 7 juli 2009 14:31
Ja precis som en gammal 240;)
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 7 juli 2009 14:31
Ouscazz skrev:
Vi är väl fortfarande där, iaf om man tittar på Eheims "Classic" serie. De är (IMHO) närmast att jämföra med en Willys Jeep, knuffa in ström i ena änden och få ut prestation i andra änden, år ut och år in... Går det sönder lagar man det på egen hand med hjälp av skruvmejsel, ståltråd och/eller gaffatejp.

Knappast, Classic serien är ju den "nya" modellserie som ersatte de gamla riktiga filtren. Med Classic-serien tog Eheim steget ner i träsket där övriga pumpfabrikat redan befann sig:p

Annons