Fluval fx5 - ska det vara såhär?

#1 - 23 oktober 2012 16:20
Jag undrar om trycket stämmer på den jag har. Jag inbillar mig att trycket borde vara typ det dubbla. Jag har sett några videor på nätet som har minst det dubbla trycket, så jag undrar lite om det beror på hur jag har gjort det hela.
Jag har den i ett 400l kar.

Filtermaterial-
Längst ner - 3st fluvals fine filterpad (blå). Jag hittade ingen info om hur många man borde ha så la i alla 3 som var i
förpackningen.
Mitten - Biobollar.
Högst upp - Fluval biomax 2st = 2l.

Något av detta som kan göra att det blir segt?

I förfiltret har jag Blå grov filtermatta.

Jag skickar med en bild på hur det ser ut med slangarna under karet, sedan är de rätt raka upp baktill.

Även en bild på hur det ser ut med trycket nu när jag ändå gjorde vattenbyte.

Fx5an är ca 2 år gammal, jag köpte den begagnad. (Fick den med karet.)

Ska det vara såhär eller vad har jag missat? :)
#2 - 23 oktober 2012 17:52
Om det är något som bromsar flödet så är det den blåa fina mattan som måste hantera hela flödet genom sig. Det är det enda som kan sätta igen sig som jag ser det.
#3 - 23 oktober 2012 17:56

Testa att köra utan filtermattan så kan du utesluta den.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 oktober 2012 18:05
Jag undrar också lite över placeringen. I de flesta pumpar så passerar vattnet först igenom den nedersta behållaren och sist genom den översta.
Du skriver att du har det finaste filtermaterialet i botten och OM (jag vet absolut inte)denna pump fungerar på samma sätt som de flesta andra så borde den finporiga filtret vara överst.

Sedan rent allmänt - som flera har sagt så tycker jag nog inte att man skall ha en finporig filtermatta som filtermaterial i en golvpump. Istället i så fall som förfilter i akvariet där man kan ta loss det och göra rent det varje vecka.
#5 - 23 oktober 2012 18:13

Om jag inte minns helt fel så går vattnet igenom översta korgen först.
Jag har "makaroner" längst ner blå filtermatta i mitten och filtervadd längst upp.

Jag har inga problem med flödet.
#6 - 23 oktober 2012 18:15
Tack för svaren!

Jag har också lurat en del på den, just filtermattan. Jag minns inte var jag läste det eller jo, det var nog på själva förpackningen faktiskt. Där tipsade de om vad man kan ha i och i vilken ordning och då var mattan längst ner. Därför jag satte den så.
Killen som hade pumpen innan hade biobollar i 2 korgar och makaroner i den översta.

Kan ni avgöra på bilden om det ser fjösigt ut? För ser det normalt ut så låter jag det nog vara.
Ställer mattorna till det så tänker jag absolut göra något åt saken.
Och om jag tar bort det, vad ska jag då ha istället? :) Jag har läst att en del klipper små tuber av sådana mattor om det kan vara något istället? Eller något annat kul?
#7 - 23 oktober 2012 18:15
Just i FX5an så sitter pump "modulen" i botten och som jag har fattat det så suger det genom filtermattan som runt först och sen går det genom "centrumet" påkorgarna uppifrån och ner för att komma ner till pumpen som pumpar det hela ut genom ett rör som mynnar vid locket.
Verkar vara en kanonlösning för att lyckas få ur luft automatiskt ur filtret men gör tyvärr att man riskerar att få sand i impellern om det kommer in i filtret och man inte har något fullflödes filter typ filtermattan i botten eller liknande (hade hänt på ett av mina när jag köpte de så det glappade i lagret för impelleraxeln och lät hemskt).

Klippa kuber är bra, då får man garanterat inget flödeshinder och man får stor yta för bakterierna att växa på. Ett så kallat delflödesfilter eftersom inget av flödet faktiskt går genom filtermaterialet utan det mesta passerar på ytan av det.
#8 - 23 oktober 2012 18:16

Jag har inga problem med flödet.

Hur ser det ut hos dig då, är det som på bilden eller har du mer tryck?
#9 - 23 oktober 2012 18:17
KristianE skrev:

Verkar vara en kanonlösning för att lyckas få ur luft automatiskt ur filtret men gör tyvärr att man riskerar att få sand i impellern om det kommer in i filtret och man inte har något fullflödes filter typ filtermattan i botten eller liknande (hade hänt på ett av mina när jag köpte de så det glappade i lagret för impelleraxeln och lät hemskt).

Ledsen om jag inte förstår, är det då positivt eller negativt med filtermatta i botten?
#10 - 23 oktober 2012 18:20
Jag gjorde en liten redigering av mitt inlägg ovanför.
Det är positivt för att du plockar bort allt vad partiklar heter men negativt eftersom det kan sätta igen filtret (vattnet kan ju inte ta sig runt materialet på något vis utan måste genom materialet).

Allt är en avvägning för vad som funkar bäst för dig helt enkelt.
#11 - 23 oktober 2012 18:22

Likan skrev:
Hur ser det ut hos dig då, är det som på bilden eller har du mer tryck?

Jag kör inte med det dubbla utblåset, då jag inte gillar det.
Men vad jag kommer ihåg så hade jag bättre flöde än så när jag körde med det utblåset.
#12 - 23 oktober 2012 18:25
Ah då är jag med! :)

Helt klart känns det total överkurs med 3 st, undrar hur jag tänkte där, hmm...

Bara att ta en dag och kolla igenom instruktionsfilmen igen då för att se hur jag ska tömma den. Kommer bli nervöst men det ska nog gå bra :)
#13 - 23 oktober 2012 18:25

&sns=em" target="_blank">
&sns=em
#14 - 23 oktober 2012 18:27
Jag kör inte med det dubbla utblåset, då jag inte gillar det.

Men vad jag kommer ihåg så hade jag bättre flöde än så när jag körde med det utblåset.

Ok, tack!

Det är den filmen jag sett och blev aningens fundersam för det är ett sådant tryck jag skulle vilja ha!
Mitt är inte ens i närheten just nu, 1/3 kanske? :(
#15 - 23 oktober 2012 19:33
Likan skrev:
Jag undrar om trycket stämmer på den jag har. Jag inbillar mig att trycket borde vara typ det dubbla. Jag har sett några videor på nätet som har minst det dubbla trycket, så jag undrar lite om det beror på hur jag har gjort det hela.

Jag har den i ett 400l kar.

Filtermaterial-

Längst ner - 3st fluvals fine filterpad (blå). Jag hittade ingen info om hur många man borde ha så la i alla 3 som var i

förpackningen.

Mitten - Biobollar.

Högst upp - Fluval biomax 2st = 2l.

Något av detta som kan göra att det blir segt?

I förfiltret har jag Blå grov filtermatta.

Jag skickar med en bild på hur det ser ut med slangarna under karet, sedan är de rätt raka upp baktill.

Även en bild på hur det ser ut med trycket nu när jag ändå gjorde vattenbyte.

Fx5an är ca 2 år gammal, jag köpte den begagnad. (Fick den med karet.)

Ska det vara såhär eller vad har jag missat? :)
Jag reagerar när du säger att du har matta i förfiltret.. Om du menar att du har stoppat filtermatta i insugskorgen så förstår jag att flödet avstannat väsentligt, ska du har filter vid insuget så måste det sättas utanpå insugskorgen!

Vill du finfiltrera vattnet så finns det 2 sätt att placera finfiltret beroende på vad du vill få ut av filtret. OBS! Vattnet går genom korgarna från toppen till botten.

1. Använder du ett biologiskt media typ biomakaroner eller eheim substrat pro så bör du lägga finfiltret i översta korgen så att vattnet är så rent som möjligt innan det kommer till biomedian, annars sätts biomedians små porer igen fortare!

2. Använder du ingen känslig keramisk biomedia så brukar man ha finfiltret i sista steget, alltså bottenkorgen i ditt fall!
#16 - 23 oktober 2012 19:46
åheim skrev:
Jag reagerar när du säger att du har matta i förfiltret.. Om du menar att du har stoppat filtermatta i insugskorgen så förstår jag att flödet avstannat väsentligt, ska du har filter vid insuget så måste det sättas utanpå insugskorgen!

Vill du finfiltrera vattnet så finns det 2 sätt att placera finfiltret beroende på vad du vill få ut av filtret. OBS! Vattnet går genom korgarna från toppen till botten.

1. Använder du ett biologiskt media typ biomakaroner eller eheim substrat pro så bör du lägga finfiltret i översta korgen så att vattnet är så rent som möjligt innan det kommer till biomedian, annars sätts biomedians små porer igen fortare!

2. Använder du ingen känslig keramisk biomedia så brukar man ha finfiltret i sista steget, alltså bottenkorgen i ditt fall!

Jag fick tips om att ha matta i förfiltret och rensa där när det behövs istället för i stora filtret s.a.s.
Men jo det är precis så jag menar, nästan proppfullt i förfilterkorgen, med grovt filter. För mig som inte är så kunnig så undrar jag vad det spelar för roll att ha utanpå korgen än i korgen? Vattnet ska ju ändå ta sig igenom så förstår inte varför trycket då borde vara annorlunda? Om du förstår hur jag tänker. :)

Finfiltret är nu i sista steget, bottenkorgen. Dock är det ju keramisk biomedia i toppen...
#17 - 23 oktober 2012 19:51
Prova täcka ytan på utsidan av filter korgen med samma mängd filter matta som du har stoppat in i korgen. Det blir ju betydligt större area om den sitter på utsidan, dessutom blir det ju tunnare för vattnet att ta sig igenom vilket är bra eftersom du bara ska grovfiltrera. I teorin skulle det funka lika bra med typ en nylonstrumpa (om nu materialet är ok för akvariebruk) eftersom det är den "silande" effekten du vill åt.
#18 - 23 oktober 2012 19:57
Det blir ju jättefult i så fall.... Men så får man nog inte säga :)
Absolut kan jag ju prova något sådant och se om det blir någon skillnad. Jag gör vad som krävs helt enkelt :)

Kanske dum fråga men finns det inte en risk då att fiskarna är där och "pickar" på det vilket då gör att smutsen, vad säger man, "osar" ut i karet igen? (Visserligen sugs det ju upp igen...) Som det är nu så stannar "smutsen" i korgen i mattan vilket jag tycker är behändigt, att det stannar där inne.
#19 - 23 oktober 2012 20:02
Ditt kar du får väl säga vad du vill ;)
Givetvis ser det ut som skit om det syns tydligt. Jag har ju mitt insug bakom bakgrunden vilket gör att jag har ett relativt finmaskigt raster framför som fångar upp stora delar av skiten. Försök att hitta på någon form av finmaskigare galler som inte är vasst för fiskarna och inte tar upp för mycket av arean på gallret.
Man får vara lite påhittig helt enkelt...
#20 - 23 oktober 2012 20:18
Får klura på det :) Vid nästa vattenbyte ska jag iaf prova att ta bort mattan där och se om det blir skillnad i flödet. Då vet jag om jag är på rätt väg. Så det och finfiltret där nertill, de 2 ska jag undersöka, så får jag förhoppningsvis lite mer tryck.

Tack för hjälpen!
Det är bara att hojta till om ni kommer på något annat! :)
#21 - 23 oktober 2012 20:38
Anledningen till att det inte funkar att ha filtermassan inuti insugskorgen är mycket enkel. Området där vattnet sugs in, alltså själva röret, har en väldigt begränsad yta (typ 2-3cm) och stoppar du en filtermatta framför det insuget så blir det mer eller mindre stopp, ungefär som du sätter handen på dummsugarröret! Sätter du istället en filtermatta runt korgen som sitter på insugsröret så blir ju ytan mycket större för vattnet att passera genom mattan, eller hur?!
#22 - 23 oktober 2012 22:00
Sv: Fluval fx5 - ska det vara såhär?

Ja eller så skippar du för filter på insuger. FX5 är så stor att du inte behöver rengöra på lätt ett år. Så skippa det. Bra grejj till mindre ytterfilter men till det mer eller mindre största på marknaden till 'vanliga' fiskar är det lite overkill.

Hade du haft monsterfish så hade jag förstått dig dock.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#23 - 24 oktober 2012 05:51
E inte de en för enkel lösning? ;)
#24 - 24 oktober 2012 06:11
Sv: Fluval fx5 - ska det vara såhär?

Haha nja i detta fallet tycker jag det är en bra idé

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#25 - 24 oktober 2012 09:05
Likan skrev:
Det blir ju jättefult i så fall.... Men så får man nog inte säga :)

Du får vara lite kreativ...

Sätt tex en ganska stor rot framför sugsilen, eller ett litet stenröse. Då slipper du se eländet... Eller några växter. Eller kanske en kombination, rot och stenar och växter.
#26 - 24 oktober 2012 10:43
Det ska vara fruktansvärt mycket mer tryck än sådär om bägge vreden är fullt öppna.

Jag skulle nog testa att bara ha 1st filterpad för det känns som att det blir för mycket motstånd med alla 3 , har du testat det och det inte gör någon skillnad kan du iaf utesluta den orsaken .
#27 - 24 oktober 2012 18:01
Tack gott folk! Uppskattas! :)

Samtidigt KristianE så kan det ju vara trevligt om det är lite för enkelt nååååågon gång ;)

Ska fundera lite på hur jag ska göra. Låter det vara till nästa vattenbyte iaf. Då provar jag att ta bort filtret i förfiltret - som jag nu förstår hur det fungerar om det är filter i/utanpå/inget alls - och ev tar bort några filtermattor i korgen där nere. Kanske klipper sönder delar av dem till tuber eller så behåller jag en. Får fundera på det :)

Blir det inget ös därefter så ja. Då hör jag av mig igen ;)

Glad att min känsla verkar ha visat rätt iaf, att det ska vara mycket mer ös och att det är jag som har gjort något som stoppar flödet.
#28 - 29 oktober 2012 17:51
Tänkte att jag skulle visa hur det blev när jag tog bort mattan i förfiltret - tada!!
Stor skillnad! Mycket nöjd :) Kul att se att tetrorna får "kämpa" lite i motström nu :)

(Jag har inte varit nere i ytterfiltret och plockat bort men jag ska göra det vid tillfälle.)

Har en före och efter bild också, dock blev det väl efter och före i ordningen. Liiiiite skillnad ;)
#29 - 13 november 2012 17:59
Behöver HJÄLP igen. Pumpen är mer eller mindre stendöd, den är fasiken värre (!!) än var den var från början. Fortsätter det så här lär jag mötas av massdöd någon dag när jag kommer hem :(

Som ni ser på bilderna i inlägget ovan så blev det ju bättre! Men sen har det sackat igen, mer och mer.
Och nu är det som sagt sämre än från början. Blir så ledsen. Vad är det för fel?

Nu finns det inget filtermaterial i förfiltret (vilket gav fullt ös förut).
Jag har tagit bort 2 av 3 mattor i understa korgen - ingen skillnad alls just nu.
Impellen och runt där är rengjort, var mycket gegga där.

Så vad kan vara fel nu?!
Den är väl ca 2,5 år gammal nu.
Hur länge ska en sån här funka?
Är motorn paj?
Stopp i slangarna? (De har jag inte kollat idag.)

Hjälp innan det är försent :(
För nu ska jag ner i källaren och hämta en gammal liten pump som får fart på ytan iaf, annars blir det väl snart syrebrist eller så i karet. Fan.
#30 - 13 november 2012 18:11
Likan skrev:
Behöver HJÄLP igen. Pumpen är mer eller mindre stendöd, den är fasiken värre (!!) än var den var från början. Fortsätter det så här lär jag mötas av massdöd någon dag när jag kommer hem :(

Som ni ser på bilderna i inlägget ovan så blev det ju bättre! Men sen har det sackat igen, mer och mer.

Och nu är det som sagt sämre än från början. Blir så ledsen. Vad är det för fel?

Nu finns det inget filtermaterial i förfiltret (vilket gav fullt ös förut).

Jag har tagit bort 2 av 3 mattor i understa korgen - ingen skillnad alls just nu.

Impellen och runt där är rengjort, var mycket gegga där.

Så vad kan vara fel nu?!

Den är väl ca 2,5 år gammal nu.

Hur länge ska en sån här funka?

Är motorn paj?

Stopp i slangarna? (De har jag inte kollat idag.)

Hjälp innan det är försent :(

För nu ska jag ner i källaren och hämta en gammal liten pump som får fart på ytan iaf, annars blir det väl snart syrebrist eller så i karet. Fan.
Du måste nog börja i nån ände och då föreslår jag att du kollar slangar och röret inne i filtret så inget sitter och blockerar!
#31 - 13 november 2012 19:41
Problemet fixat!

Den paden jag lämnade kvar var ju helt full med skräp, ingen genomströmning alls, så den var boven i dramat. Åkte iväg och köpte ny som jag stoppade ner. Provade den nya vs den gamla under kranen och då såg vi att det var problemet. Så nu är den nya i och fullt fräs igen!

Så det verkar som att om jag ska köra med den typen av pad så kommer jag att behöva byta ut den en gång varje/varannan månad eller så.

Happy happy! :D
#32 - 13 november 2012 19:42
Se där solen skiner igen!
#33 - 13 november 2012 19:51
Yey! :d
#34 - 13 november 2012 19:59
Nä sjutton, ta bort alla täta filtermaterial så att du får lite prestanda på filtret och kan köra det nåt år utan krångel!

Annons