Fluval FX5 - någon som kommit tillrätta med oljudet? På riktigt?

#1 - 3 december 2012 12:01
Jag menar alltså någon som inte blivit av med oväsendet av en slump, utan verkligen hittat ett konkret fel och åtgärdat det.
Jag har googlat lite, det är tydligen ett vanligt problem med de här flitren. Alla har det inte, men många. När allt är okej ska de, sägs det, vara "tysta som möss". Jag har en förbannat stor råtta som håller på att gnaga sönder golvbjälkarna ;-)

Ett problem lär kunna vara för mycket/tätt filtermedia. Jag har tömt filtret, gjort rent ordentligt och lagt till baka median, först och främst makaroner och andra sorters substrat. Samt originalmattorna som går längst sidan på filtret. Sen har jag en filtermatta, blå, för något grövre partiklar.

Ett annat tips har varit sand eller annat i pumphuset. Det är grundligt rengjort, hittade ingen sand.

Ytterligare ett tips har varit smutsig eller skadad impeller. Jag har tagit ut den, gjort rent den och inspekterat den utan att hitta några synliga skador.

Men råttan lever än.
#2 - 3 december 2012 12:42
Min råtta levde (och kanske fortfarande gör) rövare i ett år, tills jag inte stod ut. Precis som du har gjort, så testade jag alla möjliga och omöjliga tips jag fick - men råttan fortsatte glatt vidare med sitt oljud:mad:. Jag var en av dom som fick ett måndagsexemlar av Fluval FX5:an.
Förutom oljudet, så är det ett kanonfilter.
Som någon sa, så går det inte att njuta av fiskarna, när filtret lever om hela tiden.
Jag bytte efter det här året till ett Eheim - inte ett knäpp hörs:).

//Inger
Christer5
#3 - 3 december 2012 12:54
Jag läste någonstans att det kan väsna om impellern är snedsliten.
#4 - 3 december 2012 13:34
Fluval FX5 - någon som kommit tillrätta med oljudet? På riktigt?

Hur mycket låter låter?

Det är ju olika, mitt låter liksom också men det låter ju på ett sätt jag kan leva med i sovrummet.

Motorljud och susande får man leva med, tyst blir det inte.
#5 - 3 december 2012 15:26
Min är oerhört tyst. Hörs bara ett svagt "brummande", hörs knappt alls, så jag är lyckligt lottad :)
Så tyvärr är jag inte till hjälp :/
#6 - 4 december 2012 09:23
Likan skrev:
Min är oerhört tyst. Hörs bara ett svagt "brummande", hörs knappt alls, så jag är lyckligt lottad :)

Så tyvärr är jag inte till hjälp :/

Sånt är mitt med. Man får lyssna noga för att höra något, men i början var det betydligt ljudligare. Det verkar som att det har "slitits in" med tiden. Jag har några andra mindre ytterfilter av annat märke och de låter betydligt mer.
#7 - 4 december 2012 10:02
Jag kanske skulle uppdatera med vad som har hänt:

Jag har läst runt lite på olika forum. De allra flesta svarar precis som här. Men på ett ställe skrev en 13-årig kille att "min pappa lindade axeln på impellern med gängtejp. Nu är det tyst. Men jag vill ändå ha ett nytt filter." Alla har vi varit tretton :D

Hur som helst har jag också gjort det och det blev avsevärt mycket tystare. Inte helt tyst, men det är en oerhörd skillnad.
Om man demonterar pumpmotorn och drar ut impellern så sitter den ytterst på en axel.Axeln består till största delen av en magnet. Längs in har den en tapp som är ca 10 mm lång, som ska passa i en hylsa i motorn. Den lindade jag så att den blev 0,1 mm grövre.
Mellan impellern och magneten sitter ett lock som ska täta mot pumphuset. Det locket glappade mot axeln så jag försökte få in lite tape på axeln där också, det var trångt så det blev mer på en höft. Och nu är det mycket tystare. Det är möjligt att jag skulle kunna få det ännu tystare med mer tejp, men risken finns ju också att jag gör saken värre.

Jag tror att det är såhär, med tanke på hur vanligt problemet är:

Vissa exemplar är feltillverkade, man har missat men en tiondel hit eller dit. Inte alla, axlarna kan ju ha tillverkats vid olika tillfällen. (Det kan ju också vara hålet i motorn som axeln ska sitta i som är felborrat.) De som klagat hos tillverkaren har kanske fått en ny motor på garantin; det är tre års garanti. Jag har två år kvar på min, jag får se om jag klagar. Det är ju svårt att vara utan filtret om motorn ska returneras. Men det kan ju också vara så att tillverkaren inte vill kännas vid misstaget utan skyller problemet på alla möljiga handhavar fel; för mycket filtermaterial, sand i impellern eller slitage. Fast tre års garanti indikerar ju att de inte räknat med slitage på det sättet, direkt. Och i serviceinstruktionerna stå inget om speciella fetter eller så, bara att man ska göra rent nogrant med vatten. Hade tillverkaren medgett fel i tillverkningen borde man kunnat hitta något att läsa om det på nätet, jag har inte gjort det.

Jag har också läst på några ställen att "FX5 blir tystare med tiden". Det kanske kan vara så helt enklet, att alger och slem med tiden tätar eventuella läkage, gör impellern lite tyngde och därmed stadigare och minskar vibrationerna. Ett gott råd i så fall till dem som har problem vore att INTE göra rent impellern.

Kanske kan det här hjälpa någon in framtiden.
#8 - 4 december 2012 10:10
Eftersom Fx5 var ett troligt val för mig så gör det du skriver mig tveksam till den. skulle få spader om det flyttade in en "råtta" i huset. Bortskämd med Juwels innerfilter.
Christer5
#9 - 4 december 2012 10:10
Tycker absolut att du skall reklamera när du har garanti kvar:)

Annons