Fluval Fx5 med BTN

#1 - 3 februari 2007 08:52
Tjena fick idag hem mitt nya filter som är ett fx5 och jag har ju alltid haft mina andra pumpar i mina BTN moduler.
Med detta filtret så är ju utblåset lite annorlunda med dubbla kanaler. Hur har ni gjort.
Sen så ska man ju sätta fast slangarna med dem clipsen står det men behövs det för i så fall får jag såga sönder det heltäckande locket.
Tacksam för snabba svar mvh Marcus
#2 - 3 februari 2007 09:34
hur ska du annars hålla dom på plats.?

samt slangklämmerna har du ju på anslutningen på filtret inte utblåset.

klipsen funkar som dom ska och tänk om slangen låstnar du tömmer rätt snabt ditt akvarium då
#3 - 3 februari 2007 09:40
Slängklämmorna är jag med på det är ju bara clipsen jag undrar om dem är så viktiga.
Självklart är jag medveten om att det ska hålla slangaran på plats men så har jag inte det på mitt ehiem nu.
Så behövs dem verkligen?
Sen är frågan hur jag gör med BTN modulen.
Mvh Marcus
#4 - 3 februari 2007 12:22
Och hur gör ni med heltäckande ramp?
Har ni sågat sönder den eller?
Mvh Marcus
#5 - 3 februari 2007 15:42
heltäckande ramper brukar ha 2 ingångar på baksidan av rampen..
har själv aquael "melody line" ramp samt juwel's ramper båda har hål på baksidan. borde finnas något liknande på din ramp. lycka till
Bilagor:
#6 - 3 februari 2007 15:56
Japp det gör det min det passar inte om man har den grejen med clipsen hålen i rampen är för små för dem.
Det blir till att köra utan, under dem hålen så sitter det två moduler så hur jag ska göra med utblåset.
Hur bra fart är det i filtret kan man köra allt i en riktning eller måste man ha båda?
Mvh Marcus
#7 - 3 februari 2007 16:02
har inte det ytterfiltert själv.. har aquael och eheim.. inga probs där..
troligtvis måste du ha båda..
#8 - 3 februari 2007 16:07
du kan inte sätta "clipsen" på insidan av karet runt slangen bara, så att slangen inte kan "halka" ut ur karet.. efter att clipsen inte får plats att glida ut genom hålet på baksidan ett tips..

och funktionen på dessa clips.. är det inte till för att inte slangen ska "vika" sig på kanten ?
#9 - 3 februari 2007 18:25
Den saken som ska hålla slangen på plats är som ett u som man hänger över glaskanten som man sedan fäster klippsen på så man kan inte använda bara clipsen.

Jag har satt dit det nu i BTN modulen så jag hoppas att det funkar tills jag hittar en bättre lösning.

Men jag tycker det kommer in luft på något vänster.

Det blir nog bättre hoppas jag för nu ska jag iväg och dricka grogg.
Om någon med detta filter ha något tips så tas det med glädje imot.
Ha det gott och tack för svaren
Mvh Marcus
#10 - 3 februari 2007 18:38
En sak till....
Det låter ganska mycket om pumpen nu pga luft.
Kan man ska ut den luften eller är det den har automatiska urlluftningen som sköter det?

Mvh Marcus
#11 - 3 februari 2007 20:19
alltså på våra FX sitter det 1" slangar ... dvs 25.4 mm innerdiameter på slangen .. ska du lyckas böjja slangen o få ner den i vattnet måste du använda klipsen annars kommer du pumpa allt vatten rakt upp i din ramp samt ditt insug kommer låsstna o suga luft och i värsta fall ramla ner o du får leta efter ett nytt golv o saneringsfirma på eniro :P
#12 - 4 februari 2007 09:23
Jo men jag skulle då ta och dra slangen genom ett hål ut i akvariiet genom en BTN modul.
Men nu har jag satt fast ut blåset med böjjen och 2 klis på BTN modulen och sen när jag lägger på lysrörs rampen så kommer inte det någonstans det är bara insuget som inte vill sitta riktigt och åker upp.
Mvh Marcus
#13 - 4 februari 2007 17:36
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag har satt en stor modul som ett grottak i mitt 720, ner i denna har jag dragit utblåset och sedan borrat ett lagom stort hål och silikonat fast slangen i en av väggarna så att säga, sidan av modulen helt enkelt. fungerar perfekt och eftersom det är så nära ytan så tänker man inte ens på det, särskilt inte när färgkakafonin av alla malawiciklider som jagar varandra genom akvariet kommer mitt i pallet.

Cheers
#14 - 5 februari 2007 05:50
Nu har jag fått allt på plats men jag tycker att det knastrar från motorn låter ganska högt, vad jag har läst i trådarna så kan det göra det innan filtret är riktigt inkört.
Mvh Marcus
#15 - 5 februari 2007 16:12
Det gjorde inte min. Däremot kvalade mig rätt mycket innan den rensat ut all luft. Var noga med att fylla i lagom med vatten innan du drar igång. Och dra åt skruvarna till locket ordentligt.
Du har inte fått in grus i pumpen?

CHeers
#16 - 5 februari 2007 18:01
Nu har motorn slutat knastra, men tycker det brummar på ganska högt ändå men det kanske fluval gör.
Hade ehime 2217 innan som va knäpp tyst så man är kanske lite bortskämd.
Mvh Marcus

Annons