Fluval FX5 låter som en tröska

#1 - 6 oktober 2007 06:12
Har en FX5, bra på alla sätt och vis, fast den har börjat föra ett sa-ans oväsen. Jag har hittat källan till ljudet, det är nere vid motorn där själva pumphjulet verkar gå emot plasten. Och då förstår man ju att ett visst oväsen uppkommer.

Men hur ska jag få bort ljudet? Motordelen sitter utanpå spannen, med fyra skruvar. Om jag lossar lite på en eller två av dessa så blir det tystare ett tag, men jag vill ju inte lossa för mycket, så att golvet blir blött plötsligt.

Nån som har samma sak med sin FX5?
#2 - 6 oktober 2007 08:03
Har en FX5, bra på alla sätt och vis, fast den har börjat föra ett sa-ans oväsen. Jag har hittat källan till ljudet, det är nere vid motorn där själva pumphjulet verkar gå emot plasten. Och då förstår man ju att ett visst oväsen uppkommer.

Men hur ska jag få bort ljudet? Motordelen sitter utanpå spannen, med fyra skruvar. Om jag lossar lite på en eller två av dessa så blir det tystare ett tag, men jag vill ju inte lossa för mycket, så att golvet blir blött plötsligt.

Nån som har samma sak med sin FX5?

Har ingen egen Fx5 men jag har tyvärr hört talas om ganska många "sjukdommar" som den har..
Alla säger att den är bra osv men att det är lite smågrejer som t ex detta att den börjar att väsnas, och har även hört talas om att den kan börja läcka väldigt ofta..
Men hoppas att du löser problemet iallafallKan juh ev slipa ner själva pumppropellern någon mm för att slippa missljudet
#3 - 6 oktober 2007 08:37
Just att den läcker har jag inte märkt, men det problemet kan bara ligga i att de 4 skruvarna som håller motordelen är för dåligt åtdragna.

Den är ganska högljudd i sig, när den funkar, men detta ljud jag har låter i hela huset, och det är inget lågt ljud.

En liten irriterande grej är att man alltid hör luft i pumpen eller slangarna. Den där automatiken som skall stoppa pumpen och få ut luft funkar inte överhuvudtaget.

Starkt skeptisk till om det blir fler Fluval i min akvarieframtid. Eheim (som jag hade tidigare) verkar vara i en klass för sig vad gäller driftsäkerhet och ljudlöshet.
#4 - 6 oktober 2007 11:44
Min erfarenhet är att filter som för oväsen ofta har knäckt axel eller att packningar som håller axeln har ramlat bort vid rengörning - har du kollat om det är nåt vaj där?
Om det inte är fel på axeln utan impellern slår emot kanten ändå, så är det konstruktionsfel och du bör bör få filtret utbytt.
#5 - 6 oktober 2007 12:05
Azur skrev:
Min erfarenhet är att filter som för oväsen ofta har knäckt axel eller att packningar som håller axeln har ramlat bort vid rengörning - har du kollat om det är nåt vaj där?

Om det inte är fel på axeln utan impellern slår emot kanten ändå, så är det konstruktionsfel och du bör bör få filtret utbytt.

Jag har aldrig haft isär delarna, de har alltid suttit i hop.
#6 - 6 oktober 2007 12:23
Öppna och titta på axeln; det är normalt underhåll och skall inte göra att du förlorar garantin. Keramiska axlar - som det är i alla filter nu mer - har en tråkig tendens att knäckas.
Passa också på att rengöra ordentligt, men se som sagt upp med de små gummipackningar som håller axeln i läge så de inte ramlar bort.
#7 - 7 oktober 2007 17:56
Tänkte bara avsluta tråden och skriva att jag har löst det.

Jag fick lossa lite på 2 av skruvarna, förmodligen låg pumphjulet emot liiiiteliiite men tillräckligt. Tycker dock efter detta att filter känns rätt oseriöst. Varför ska det vara så jädrans tajt? Lossade alltså max ett halvt varv per skruv. Dessutom går jag ju och ser så att det inte droppar från filtret oftare efter detta, då motorn sitter i nederdelen av hinken.
#8 - 7 oktober 2007 19:07
Filtret Måste vara reklamerbart när du inte kan dra åt skruvarna ordentligt utan att impellern skaver emot!
#9 - 8 oktober 2007 04:04
åheim skrev:
Filtret Måste vara reklamerbart när du inte kan dra åt skruvarna ordentligt utan att impellern skaver emot!
Det är faktiskt sant, ska göra ett försök..

Annons