fluval fx5??? eller eheim?

#1 - 29 april 2006 12:36
kikat lite på ett fluval fx5 e det någon som har ett sånt filter här? tycker det verkar konstigt för när man läser om det så skulle det stanna en hel timme vart dygn för att pressa ut luft då hinner det ju klydda i bakteriekulturen tycker ju jag
se själva i länken vad det står
http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php?cPath=39_46&products_id=43&osCsid=078548d6aa5c30908ccb11148c8c0a6b
#2 - 29 april 2006 13:13
En timme? Nej, en minut eller 2! Jag har en FX5. Det har förekommit diskutioner Fluval FX5 vs. Eheim..
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87977&highlight=fluval+FX5+vs.

Kanske hittar du lite mer info! :)

//Camilla
#3 - 29 april 2006 15:01
fx5

funkar det bra med fx5 ? tyst o blir kristallklart?
vad tycker du det e för nackdelar fördelar med det?
#4 - 29 april 2006 20:45
Jag har ett fx5 och jag kan bara se fördelar med det än så länge.Det är tyst och vattnet blir klart.
MvH Richard
#5 - 30 april 2006 00:03
Nu har du frågat mycket om fx5..men kan tillägga lite kort att jag beställde ett eheim 2080 efter en del läsande och kan kanske lite kort skriva vad jag tycker om filtret när jag har det.

Som vanligt när det levereras direkt till dörren av firmor, i detta fallet ups. Så är man såklart inte hemma när dom kommer, så får det nästa vecka :(
#6 - 30 april 2006 00:52
en nackdel med fx5:an är att den drar i runda slängar 35kw per månad.
HazelCR
#7 - 30 april 2006 04:20
[QUOTE=Raven]en nackdel med fx5:an är att den drar i runda slängar 35kw per månad.[/QUOTE]

35kWh per månad ska det vara, vilket ger en kostnad på ca 35 kr, tror jag.

Jag håller Eheim som bättre än Fluval, men det gäller ju att ha lite tur med just sitt exemplar också. Eheim är generellt sett tystare än Fluval. Jag själv och några Gävleakvarister har köpt Fluval fx5 och även bland våra exemplar märker vi att några låter mer än andra. Men de blir tystare efter ett par dygn, förmodligen p.g.a. den automatiska avluftningen.

Eftersom pumpens kapacitet ligger på över 3000 liter/timme obelastad och något under med filter, så får man dras med en större effektal, som ger en ungefärlig kostnad på 35 kr/månad och en viss ljudnivå. Rörliga delar tenderar att låta. Men väljer man ett mindre ytterfilter och ett innerfilter, så närmar man sig den kostnaden ändå.

Jag är mest fundersam om elektroniken, avluftningen , kommer att fungera i många år. Samt om pumpen kommer att fungera utan hel elektronik.
Jag har iaf gett pumpen en chans.
#8 - 30 april 2006 04:27
[quote=HazelCR]35kWh per månad ska det vara,[/quote]

va de ja skrev....
HazelCR
#9 - 30 april 2006 04:30
[QUOTE=Raven]va de ja skrev....[/QUOTE]

Nja, inte riktigt. Det saknades ett h i ditt inlägg, tycker jag.

Vi betalar för en energi, d.v.s. antalet kWh i detta fall.
Om du inte har med h, så är det en effektenhet.

Men det beror ju lite på vad du menar.
#10 - 30 april 2006 07:16
[QUOTE=Intercepter]funkar det bra med fx5 ? tyst o blir kristallklart?
vad tycker du det e för nackdelar fördelar med det?[/QUOTE]

För mig har det inte vart några problem med FX5. Har det fyllt med biobollar och zeolit (skall ersätta den med biobollar med) och såklart orginal filtermattorna. Fluvalen har jag till mitt 450l med diskus och det fungerar utmärkt. Vattnet är klarare och kan inte påstå att det är mycket skit kvar på bottnen som det var förut med annat filter. Mitt låter inget speciellt. Normalt ljud.

Nackdelar är att det finns de som fått problem med att pumphuvudet slitits ner snabbt och vart tvungen att bytas. Allt från någon vecka till några månader. Men det finns ju garanti! Dock har det vart någon som har startat filtret felaktigt och de andra kan ju ha vart en miss i tillverkningen. Det är ju en chansning att välja något helt nytt på marknaden.

//Camilla
#11 - 30 april 2006 12:26
Kwh eller Kw, tror nog att de flesta (alla...) förstod vad som menades ändå.... :)

Daniel
#12 - 30 april 2006 12:28
hmm tänk på filtervolymen...är ju det som är bäst för fiskarna i första hand!!!!
#13 - 30 april 2006 12:31
[quote=Raven]en nackdel med fx5:an är att den drar i runda slängar 35kw per månad.[/quote]
Jo jo men tänk på skillnaden på effekten
Typ det är skillnad på en "v8" och en "v6" hmm även i både förbrukning och i ljud
#14 - 30 april 2006 13:42
Det är ju en viss pris skillnad mellan Fluval FX5 och motsvarande Eheim.
#15 - 30 april 2006 13:55
Jag har lite frågor angående FX5 nu när vi ändå är igång.
Köpte mig en av dessa för ca en månad sen men undrar om den verkligen pumpar som den ska. Har stoppat den i 250l kar för tillfälligt och det är ju verkligt overkill men grejen är den att jag inte har några problem med för stor cirkulation.
Känner med handen uranför utblåset och efter ca 1,5dm så känner jag knappt något tryck längre. Visst att den har 2 utblås med hygglig diameter men ändå.
Dock så har jag från pumpens lock och upp till akvariekanten ca 1,3m(har akvariet i en vägg) men enligt beskrivningen så skulle han klara 1,5m från lockets kant.

Hur ska man lättast göra för att prova hur mycket han pumpar? Fylla badkar och räkna på hur lång tid det tar att tömma? Har tyvärr inga tomma kar att anvanda för tillfället.
#16 - 30 april 2006 14:01
Jag har ett fx5 i mitt juwel 450 och jag känner utav trycket ända till mitten på akvariumet....Beror nog mycket på vad man har i filtret
#17 - 30 april 2006 14:21
har en i mitt 720l o det cirkulerar i HELA akvariet. utblåsen på vanliga pumpar e ju så små så de blir baraen liten stark stråle. men ja tycker det är bättre med 2 stora så att strömen inte blir så stark.
#18 - 30 april 2006 14:21
Hur kan själva pumpen + bvehållaren (FX5) kunna göra vattnet klarare?
Det beror väl på hur bra bakteriekultur och hur bra filtermaterial man har...
#19 - 30 april 2006 14:39
[QUOTE=Leonard]Hur kan själva pumpen + bvehållaren (FX5) kunna göra vattnet klarare?
Det beror väl på hur bra bakteriekultur och hur bra filtermaterial man har...[/QUOTE]
Självklart har filtermaterial del i det hela med klart vatten, men åxå bakterie flora i vattnet. Det som jag tycker är bra är att efter matning till diskus och malar blir det grisigt värre, men med detta fluval är det snart klart i vattnet. :)

//Camilla
#20 - 30 april 2006 14:58
[quote=C.Ciklid]Självklart har filtermaterial del i det hela med klart vatten, men åxå bakterie flora i vattnet. Det som jag tycker är bra är att efter matning till diskus och malar blir det grisigt värre, men med detta fluval är det snart klart i vattnet. :)

//Camilla[/quote]

Ja, det var ju precis det jag sa.
Själva filtret (behållaren) och pumpen kan ju inte göra vattnet rent. Det är klart att det blir bättre med större filtervolym(10l) till ett mindre akvarium (200l) än en liten fiiltervolym (10l) jämfört med ett stort akvarium (50 000l), ni fattar hur jag menar, men själva pumpen kan ju inte ha något med klarheten på vattnet att göra, förutom samma sak som med filtervolymen fast anpassat antal l/h till akvariumet?
#21 - 30 april 2006 16:51
[quote=guineapig]Kwh eller Kw, tror nog att de flesta (alla...) förstod vad som menades ändå.... :)[/quote]

med angiven tidsperiod så är det sak samma vad man skriver egentligen.

[quote=Lillwirre] Dock så har jag från pumpens lock och upp till akvariekanten ca 1,3m(har akvariet i en vägg) men enligt beskrivningen så skulle han klara 1,5m från lockets kant.[/quote]
de där med tryckhöjd kan du ignorera.
du har ju 1.3m vatten som trycker mot filtret när det rinner ner från akvariet.
tryckhöjden är däremot intressant om man kör med sump till exempel där man inte får nåt fall på vattnet som hjälper till att pressa upp vatten till akvariet.
#22 - 30 april 2006 16:58
[quote=Leonard]Ja, det var ju precis det jag sa.
Själva filtret (behållaren) och pumpen kan ju inte göra vattnet rent. Det är klart att det blir bättre med större filtervolym(10l) till ett mindre akvarium (200l) än en liten fiiltervolym (10l) jämfört med ett stort akvarium (50 000l), ni fattar hur jag menar, men själva pumpen kan ju inte ha något med klarheten på vattnet att göra, förutom samma sak som med filtervolymen fast anpassat antal l/h till akvariumet?[/quote]
Jo precis ju mera filtervolym som vattnet passerar igenom ju renare blir ju vattnet[:o] fx5an har ju närmare 20L och 3500L i tim
#23 - 2 maj 2006 06:24
[quote=Lillwirre]Jag har lite frågor angående FX5 nu när vi ändå är igång.
Köpte mig en av dessa för ca en månad sen men undrar om den verkligen pumpar som den ska. Har stoppat den i 250l kar för tillfälligt och det är ju verkligt overkill men grejen är den att jag inte har några problem med för stor cirkulation.
Känner med handen uranför utblåset och efter ca 1,5dm så känner jag knappt något tryck längre. Visst att den har 2 utblås med hygglig diameter men ändå.
Dock så har jag från pumpens lock och upp till akvariekanten ca 1,3m(har akvariet i en vägg) men enligt beskrivningen så skulle han klara 1,5m från lockets kant.

Hur ska man lättast göra för att prova hur mycket han pumpar? Fylla badkar och räkna på hur lång tid det tar att tömma? Har tyvärr inga tomma kar att anvanda för tillfället.[/quote]

Du kan ju koppla på en slang på den extra kopplingen-kranen som följer med, och koppla den på pumpens utblås och sedan till avloppet. Mät sedan hur lång tid det tar att tömma tex. halva akvariet. (mitt 300 liters tömdes fort, så det verkar va riktigt bra drag i pumpen)
#24 - 2 maj 2006 09:45
Tja jag kan nog ha överskattar hur mycket man kunde stoppa i filtret så chansen ar stor att det är därför jag får ett så dåligt tryck. Nybörjare på ytterfilter.=)

Men ska göra som Krainskij sa för att kolla upp det lite mer och även exprimentera lite men mängden och olika alternativ av massa.

Tack för svaren.
#25 - 2 maj 2006 21:09
[QUOTE=Lillwirre]Tja jag kan nog ha överskattar hur mycket man kunde stoppa i filtret så chansen ar stor att det är därför jag får ett så dåligt tryck. Nybörjare på ytterfilter.=)

Men ska göra som Krainskij sa för att kolla upp det lite mer och även exprimentera lite men mängden och olika alternativ av massa.

Tack för svaren.[/QUOTE]

Vad har du i filtret då.
MvH Richard
#26 - 2 maj 2006 21:29
Från botten och upp

Fack 1: Keramik rör
ca 3cm filter

Fack 2: Keramik rör i hela

Fack 3: Kulor med "porer" som jag ej minns namnet på.
ca 3cm filter

Har sökt efter små bio bollar och byta ut ett fack med rör men har inte hittat några än.

Annons