Fluval fx5 blir tyst.

#1 - 3 januari 2008 17:11
jag undrar om ni har samma problem som mig med era fx5or att. pumpen blir tyst om man vinklar den åt något håll och håller där några sekunder men såfort man ställer tillbaks det långsamt eller fort så börjar det låta som det kommer luft igenom. vad tror ni det kan vara?
fel konstruktion?

mvh Jonas
#2 - 3 januari 2008 17:55
Jag förstår nog inte din fråga riktigt...
men jag har en fx5:a o den fungerar fint.
Det där med luftbubblorna, hela filtret är ju programerat på så sätt att det stängs av en gång per dygn för att samla och trycka ur all eventuell luft ur systemet...Efter två minuter drar den igång allt igen av sig själv...det är inte så enkelt att du råkade vrida på filtret när den gjorde just det? [:o]

Mvh Patrik
#3 - 3 januari 2008 20:59
Provade vinkla mitt filter med och det blev tystare då med än om det står helt plant...:confused:
#4 - 3 januari 2008 21:02
Kan det vara så att det, när filtret står plant, samlas lite luft just vid impellern, men när man vinklar det så samlas luften någon annan stans?
#5 - 3 januari 2008 22:57
mitt kan låte lite om man fått in luft i det eller vid rengöring men försvinner rätt snabt.

testa o tömma ur de med bottenventilen så du suger ner vatten genom insug o utblås från akvariet kanske kan få ut luften eller flytta den så den kan trycka ur den
#6 - 4 januari 2008 03:16
Det va det ja menade att man skulle vinkla filtret. Det ska inte vara så att filtret ska behöva stå snett för att inte låta:/.. Ingen annan som vet något så man får sin fx5a tyst.. är så less på oljuden.

mvh Jonas
#7 - 4 januari 2008 06:27
Kapa till en skiva med 15graders lutning...sätt filtret på den...
Misstänker att det som hörs är impeller knack av någe slag och har inget med luften att göra.
Vet att fluval konstruerade fx5 för att kontra mot eheims electric3 och deras pro2.
Så de forcerade tillverkning o lösen...
Har hört flera som tycker att fx5 inte håller samma kvalitet som fluvals andra ytterfilter.
#8 - 4 januari 2008 11:35
de du kan göra är att vippa de fram o tillbaka både i o utan drift.
testa o tömma ut lite vatten via bottenventilen obs se till o ha en slang.

skaka lite försigtigt kan du också göra men inte för mycke då de låssnar massa skit o din akvarie kommer bli helt brunt
#9 - 5 januari 2008 07:07
Jag tycker hela kontruktionen med motor och impeller längst ner mot golven är tveksam, som gjort för att få ljud från filtret att föras över ner i golvet osv. Har nu haft två FX5 och har inte vrit nöjd med någon, dessutom är det slut med Fluval i mitt hem.

Min personliga åsikt är att man ska inte behöva stänga av sitt ytterfilter en gång per dygn för att det tar in luft, äen om det nu sker automatiskt på FX5 så känns det inte speciellt bra vad gäller kvalitet och utveckling av filtret.

Nåväl, det finns ju de som fått tag i bättre exemplar än jag så förmodligen är det varierande kvalitet på dem.
#10 - 10 januari 2008 20:15
hej igen!

Måste bara säga att nu har mitt filter blivit tyst. det va luft som inte hade kommit ut än bara.. men det tog ungefär 3-4 dagar. sen öppna ja filtret och kolla igen.. sen satte ihop allt. Då vart d tyst på lite mer än en dag. tror att oringen eller något måste slitas in. för nu funkar det kanon:D

mvh joNas
#11 - 11 januari 2008 06:05
Luft som inte kommit ut...undrar varför fluval på står att deras filter sköter det automatiskt.
#12 - 11 januari 2008 06:36
Jag säger bara handhavande fel, säkert packningen som inte slutit helt tätt utan dragit in tjuvluft, sen sliter man inte IN o-ringar, dom slits ut....

Sen é de la bara att stryka med ett blött finger runt kanten, pyser det till så är den inte tät, jädra kärnfysik..

Go morgon på er mé.
#13 - 11 januari 2008 11:48
viktigt att smörja o-ringen med vaselin då den är torr, gör man detta håller den väldigt länge och hamnar också i rätt läge när man stänger filtret eftersom den glider lätt!;)
#14 - 12 januari 2008 11:15
Man ska inte behöva fundera på sånna saker som oringar som släpper tjyvluft etc på ett filter för styvt 2000 spänn....
#15 - 12 januari 2008 12:22
i detta fall vet vi inte om vederbörande fick den på plats ordentligt och om alla skruvar satt ordentligt... antagligen inte eftesom det blev bra efter att han öppnat och stäng filtret igen!

Annons