FLUVAL FX5, behöver expertis råd!!!

#1 - 15 mars 2007 16:52
Hej

Behöver lite hjälp av experter.

Tänkte köpa ett ytterfilter, spanat ett tag på fluvals största FX5:an.

Hur bra är den gemfört med Ehiems ytterfilter???? eller finns några andra som är bätter.
Tycker personligen att fluval inte är lika bra som Ehiems filter.
Ska ha filtret till ett 540 liters med BRA rening (stora fiskar).
Har kollat på internet och man kan köpa den för 1795kr (låter prisvärt).

Tacksam för alla svar.
#2 - 15 mars 2007 17:03
Har själv haft FX5 och har vart nöjd med den. Tycker framf. om den stora filtervolymen, de dubbla utblåsen som du kan rikta, priset ett stort +, och att den är lätt att ta isär osv. Eheims ytter vet jag inget om (aldrig haft), men läst att det finns de som inte riktigt är nöjda med det i detta forum bla.
#3 - 15 mars 2007 17:37
mitt FX5 e Helt underbart Tyst, Billigt o bra

Som sagt dubbla utblås så du kan rikta strömmen bättre blir inte så strömt.
Vill man ha mer cirkulation kan man ju modda utblåset så man får ett enkelt.

Bottenventilen är ju underbar för o göra en snabbrengöring o tömma skiten som samlas i botten.
Följer ju med en extra koppling så du kan dra en 1" slang till avloppet o låta pumpen pumpa ur vattnet vid vattenbyte samt du kan låta de pumpa in vatten igen från badkaret som tempererats o luftats om du så vill de.

Helt underbart är så nöjd med mitt så de inte e sant
#4 - 15 mars 2007 17:45
Colombia skrev:
Hej

Behöver lite hjälp av experter.

Tänkte köpa ett ytterfilter, spanat ett tag på fluvals största FX5:an.

Hur bra är den gemfört med Ehiems ytterfilter???? eller finns några andra som är bätter.

Tycker personligen att fluval inte är lika bra som Ehiems filter.

Ska ha filtret till ett 540 liters med BRA rening (stora fiskar).

Har kollat på internet och man kan köpa den för 1795kr (låter prisvärt).

Tacksam för alla svar.
Fluval är ett osäkert kort det finns en uppsjö av inlägg där folk stör sig på bla. ljudnivån! Ett säkert kort är aquael unimax och i ditt fall kanske du ska satsa på den största unimax 700...
http://www.pwss.se/product.php?productid=3067&cat=308&page=1
#5 - 15 mars 2007 17:47
finns det ngt filter som har värmare då? stör mig s mkt när man ser värmaren
#6 - 15 mars 2007 18:12
Gamla FX va strulig men dom har fixat bardomsfelen nu
Mitt hör jag inte ens
#7 - 15 mars 2007 20:46
Jag är helnöjd med min FX5, skvalar lite ibland men är i stort sett tyst. Ett visst brumm blir det ju alltid av en så pass kraftig motor men jag har fått bort det mesta genom att ställa filtret på två lager liggunderlag. Att sätta in filtret i ett skåp är nog helt klart att föredra.
Har aldrig haft ett eheim själv så jag kan inte riktigt jämföra men priset talar väl mot dem.

Det enda man kan generellt klaga på vad det gäller fx5 är nog strömförbrukningen som är ganska rejäl. vet inte hur eheims motsvarande klarar sig på den fronten men jag läste någonstans att en fx5 drar runt 21kwh per månad, har dock inte mätt själv.

Cheers
#8 - 15 mars 2007 20:57
Richard.R skrev:
finns det ngt filter som har värmare då? stör mig s mkt när man ser värmaren

Många av Eheims filter finns med inbyggd värmare (även den större 2080), det kostar dock en hel del extra för att få den funktionaliteten också. Fast jag tycker som du att det inte är så snyggt med värmare så i ett par av mina "mindre" kar har jag filter (Eheim så klart :D ) med inbyggd värmare.
#9 - 16 mars 2007 13:29
[COLOR=#0000ff]http://www.eheim.de/eheim/movies/EHEIM_prof3e_Highlights_USA.wmv[/COLOR]

Här är en länk som visar Eheims prof3 filter olika funktioner. Detta är filtret jag hade valt, kostar lite mer men vilket filter sen :D

Annons