Fluval Fx5

#1 - 23 januari 2009 20:30
hejsan!!

funderar på att köpa Fluval Fx5 till mitt 720:d:D.
är den pumpen nå bra ?? :confused::confused:

[SIZE=2][/SIZE][SIZE=2][/SIZE]
Guest
#2 - 23 januari 2009 20:32
Ja den är bra.. Låter ganska mycket så de är inget för sovrummet..

Annars så finns de typ 80-90trådar om de hära. Du kan alltid använda sökfunktionen du vet =)
#3 - 23 januari 2009 20:50
Jag har ägt en och jag gillar den skarpt. Nästa större akvarium blir en ny FX5:a, helt klart. Mitt lät inte speciellt högt trots att jag hade den i bänken (resonans). Vet att de första exemplaren hade lite problem (impellern, oljud m.m.) men de är åtgärdade nu. Det du bör vara försiktigt med detta filter är att inte "dutta" med kontakten i uttaget. Då kan kretskortet kan få spel.

//Camilla
#4 - 23 januari 2009 21:04
Har hört att fx5 är aningens känslig för strömspikar som kan uppkomma om du har många watt anslutna till samma eluttag.
#5 - 23 januari 2009 21:07
tycker att det inte lever upp till förväntningarna med avseende på flöde det är ju faktiskt på hela 49w och levererar ju bara 2300l/h vilket är sämre än dyrare filter (läs eheim)
#6 - 23 januari 2009 22:26
classekoi skrev:
tycker att det inte lever upp till förväntningarna med avseende på flöde det är ju faktiskt på hela 49w och levererar ju bara 2300l/h vilket är sämre än dyrare filter (läs eheim)
Jasså: ;) http://www.pwss.se/product.php?productid=519&cat=304&page=1
#7 - 23 januari 2009 22:58
classekoi skrev:

Ursäkta uttrycket - men - "Tjurskit". I ett 720 kommer det ändå kanske att behövas (beroende på behov) något som blåser vatten från andra ändan av tanken - ett FX5 blir ju jättebra på ena sidan - och t.ex. en koralia i andra.

Sen tycker jag att FX5 har ett oförskämt dåligt rykte vad gäller ljudet. Det är "white noice" - sånt man inte tänker på efter ett tag och inte alls störande - fast mitt står iofs i ett skåp.

Men filtret rekommenderas varmt i alla fall (jag har ett 450)
#8 - 23 januari 2009 23:02
Mycket obefogad kritik har det filtret fått. Själv tycker jag det är klockrent. Stor filtervolym till en vettig peng. Ang oljud så tycker inte jag att mitt är särskilt störande. Ska man ha lite mera fart i karet är dock en cirkulationspump som komplement ett måste!
Guest
#9 - 23 januari 2009 23:41
Filtret är grymt som ja sa tidigare men ja tycker att de låter en del. Men jah är ganska känslig xD.
Första natten: http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2gh7SJ Andra natten: http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2n5ATi
#10 - 24 januari 2009 00:17
Haha :d
#11 - 24 januari 2009 00:27
:d:d
#12 - 24 januari 2009 06:55
åheim skrev:

eheim mäter med filtersubstrat i det gör inte fluval!!

jag har mitt till ett kar på 190l och det är i underkant!! inte för att vattenkvaliten är dålig men med avseende på cirkulationen
#13 - 24 januari 2009 10:36
classekoi skrev:

Vill gärna se källa på det. Inte för att jag säger att du ljuger, utan för att jag inte tror på det föränn jag ser källa ;)
#14 - 24 januari 2009 12:35
classekoi skrev:

jag har mitt till ett kar på 190l och det är i underkant!! inte för att vattenkvaliten är dålig men med avseende på cirkulationen
Fluval fx5 2300L/h filterflöde och 3500L/h fritt flöde!
Sen är det ju så att slangarna blir blockerade av smuts och flödet avtar och det gäller alla pumpar men sätter man filter på insuget så klarar man sig bättre!
#15 - 24 januari 2009 19:57
Glömde skriva att jag hade mitt i 450L med diskus och malar som sket bamse bajskorvar. Det var rätt rent ändå på bottnen till skillnad vad det vart med andra ytter. Tycker inte att flödet var direkt hämmat och jag riktade ena utblåset upp mot ytan och det andra mer åt bottnen. Insuget hade jag i andra ändan av akvariet, som förövrigt kanske inte är det snyggaste insuget, men uppenbarligen välfungerande (i alla fall i mitt akvarium). Jag fyllde filtret med biobollar i två olika storlekar i korgarna.
//Camilla
#16 - 19 februari 2009 20:54
har aldrig haft ett ytterfilter men funderar på att skaffa mig ett..så jag kapar denna tråden lite :)

har nu ett 112 liters kar med ciklider i, men planerar på att skaffa ett 720 l så småningom..vad kan man tänkas ha för ytterfilter..vill ju skaffa ett filter som är bra...så fluval eller emhein? jag vet inte..har aldrig haft ett :)
Guest
#17 - 19 februari 2009 21:09
Va ska du ha för fisk i 720?
#18 - 19 februari 2009 22:24
malawi ciklider är det tänkt
#19 - 19 februari 2009 23:55
åheim skrev:

Sen är det ju så att slangarna blir blockerade av smuts och flödet avtar och det gäller alla pumpar men sätter man filter på insuget så klarar man sig bättre!
Sluta gnälla nu åheim, som jag sagt tidigare "är det någonting du undrar över så är det bättre att du frågar mig med en gång så vi slipper belasta forumet med en massa dumma inlägg" Som jag skrev för mer än ett år sedan har jag skrivit och ringt pwss utan resultat då deras siffror på bla eheims produkter stämmer illa, som ex kan vi ta din tidigare pwss länk på en 2260 classic vs denna pwss länk på en universal 1260, jag vet inte var dom 15W tog vägen men behöver du blindkäpp och flaggbärare när du kör bil också?

So far har fx5 haft sin beskärda bunt barnsjukdomar som nu verkar vara åtgärdade, tyvärr bestämde dom sig för att köra med ett alldeles för tätt skumfilter draperad kring korgarna, en motorn i botten samlar inkommande bös och gör sushi av ev yngel som råkar sugas in samt ett enerverande kretskort som pliktskyldigast stänger av sig en gång per dygn för att släppa ut luft ur ett filter som borde kunna vara igång tillräckligt länge för att sedan länge ha släppt ut även den minsta lilla luftbubbla ur systemet.

I stället för att tänka själv borde dom slängt stoltheten överbord och kopierat eheims 2260 fullt ut, bara satt dit fluval loggan, håvat in den stora kollekten och sett oskyldiga ut.

Eheim 2260 classic är med sin universal 1260 ett lite kraftigare filter än fluval, dessutom har det en enklare konstruktion och design med färre delar som kan gå sönder, därmed inte sagt att ett fx är ett dåligt filter, bara en modernare sämre kopia som i dag kostar 540:- mindre än ett eheim 2260 classic.. ;)
Bilagor:
#20 - 19 februari 2009 23:57
åheim skrev:

Sluta gnälla nu åheim, som jag sagt tidigare "är det någonting du undrar över så är det bättre att du frågar mig med en gång så vi slipper belasta forumet med en massa dumma inlägg" Som jag skrev för mer än ett år sedan har jag skrivit och ringt pwss utan resultat då deras siffror på bla eheims produkter stämmer illa, som ex kan vi ta din tidigare pwss länk på en 2260 classic vs denna pwss länk på en universal 1260, jag vet inte var dom 15W tog vägen men behöver du blindkäpp och flaggbärare när du kör bil också?

So far har fx5 haft sin beskärda bunt barnsjukdomar som nu verkar vara åtgärdade, tyvärr bestämde dom sig för att köra med ett alldeles för tätt skumfilter draperad kring korgarna, en motorn i botten samlar inkommande bös och gör sushi av ev yngel som råkar sugas in samt ett enerverande kretskort som pliktskyldigast stänger av sig en gång per dygn för att släppa ut luft ur ett filter som borde kunna vara igång tillräckligt länge för att sedan länge ha släppt ut även den minsta lilla luftbubbla ur systemet.

I stället för att tänka själv borde dom slängt stoltheten överbord och kopierat eheims 2260 fullt ut, bara satt dit fluval loggan, håvat in den stora kollekten och sett oskyldiga ut.

Eheim 2260 classic är med sin universal 1260 ett lite kraftigare filter än fluval, dessutom har det en enklare konstruktion och design med färre delar som kan gå sönder, därmed inte sagt att ett fx är ett dåligt filter, bara en modernare sämre kopia som i dag kostar 540:- mindre än ett eheim 2260 classic.. ;)
#21 - 20 februari 2009 09:56
Gaffel skrev:

exuse me??? har du fått kolmonoxid förgiftning när du suttit och varmkört din gamla traktor i garaget??;)

Skrev detta:
"Fluval fx5 2300L/h filterflöde och 3500L/h fritt flöde!
Sen är det ju så att slangarna blir blockerade av smuts och flödet avtar och det gäller alla pumpar men sätter man filter på insuget så klarar man sig bättre!"

Sen ska du nog Ta reda på fakta INNAN du snackar! du påstår att yngel blir sushi osv. för att pumpen sitter i botten, du vet inte vad du snackar om! allt som kommer ner i filtret passerar filtermaterialet INNAN det når pumpen, nu har du lärt dig nåt idag också så den här dan har goda utsikter för dig:d
#22 - 20 februari 2009 10:49
Vi kanske skulle starta en tråd som heter "Gaffel vs Åheim" så kan ni hålla erat lilla krig där?;) Eller kanske lyfta luren och slå varandra en signal så slipper dom som har öppnat en tråd för att ställa en helt oskyldig fråga få den kapad...
#23 - 20 februari 2009 11:32
aquaristic battleground är namnet som det forumet ska få;)
Guest
#24 - 20 februari 2009 11:32
Skulle få en riktigt hög räkning. Men skype är ju ett alternativ.
#25 - 21 februari 2009 08:55
[quote=åheim;1261003]exuse me??? har du fått kolmonoxid förgiftning när du suttit och varmkört din gamla traktor i garaget??;)
Haha den var riktigt bra:D
#26 - 21 februari 2009 08:57
[quote=Deje-Nicke;1261529][quote=åheim;1261003]exuse me??? har du fått kolmonoxid förgiftning när du suttit och varmkört din gamla traktor i garaget??;)

hahaha den va riktigt bra:d:d
#27 - 21 februari 2009 13:04
En trevlig ton..

Nämen gubbe lilla har du vaknat på fel sida, koncentrera du dig på att bena ut alla dina små faktafel istället för att skapa nya, jag har ingenstans skrivit att insugsslangen sitter monterad i gapet på pumpen, däremot finns det ingen "sump" under pumpen där yngel kan räddas, som i ett 2260 eftersom allting i en fx5 dras ner mot impellern.

Inbillar du dig att anfall är bästa försvar eller gör du bara så här för att slippa svara på dom frågor jag ställt dig i tidigare inlägg och trådar? ;)

Annars väljer jag med glädje en gammal Bolinder-Munktell med magnesiumtabletter och kula framför dagens komposterbara trampebilar.. :d

Ta en kaka nu och svara gärna på mina frågor, kan du inte passa på att skapa en liten projekttråd och lägga upp lite bilder på dina egna firrar och burkar när du ändå är igång så kanske vi slipper dom här fientliga skärmyslingarna?

Annons