Fluval FX5

#1 - 21 december 2007 15:03
Någon som kan hjälpa mig med en lite fråga om mitt filter? Helt nyinköpt Fluval FX5, och jag vet inte om jag förstått allting rätt...Ska utrymmet i centrum på varje våning fyllas med filterbollar eller matta? Det räcker inte med den redan befintliga filtermattan som finns i filtret från början?

Mvh Patrik
#2 - 21 december 2007 16:20
Jag brukar köra på makaroner i bottnen, sedan biobollar, sedan grovmatta, sedan finmatta.
Har aldrig köpt ett Fluval, men filtermaterialet följde alltså inte med, mer än bara mattan?
#3 - 21 december 2007 16:49
Om du läser i manualen så står det vad dom rekomenderar att ha på varje våning.
Själv använder jag bara biomax på nedersta våningen.
Det kan ju vara bra kompletera med något på någon våning men ja tror att det säkert fungerar än då.

Hur stort kar är det till??
#4 - 21 december 2007 17:45
RTR skrev:
Om du läser i manualen så står det vad dom rekomenderar att ha på varje våning.

Själv använder jag bara biomax på nedersta våningen.

Det kan ju vara bra kompletera med något på någon våning men ja tror att det säkert fungerar än då.

Hur stort kar är det till??

Där ser du, det står SI i manualen o ändå går det att göra SÅ! ;) Så jag måste alltså komplettera med nånting innan jag vågar starta det? Hmm...

Karet är på 640 L, så jag vet inte hur mycket och av vad jag ska köra med...är det efter eget tycke?

Jens, ja, jag blev också förvånad att man inte fick allting till för att köra igång direkt! Det enda som var med var den "vanliga" filtermattan...Men sen skriver dom i ett litet häfte: "Very important" med stora bokstäver att om man inte fyller med antingen BioMax eller nåt annat förfilter så kan man skada maskineriet...bra affärsidé om inte annat...:mad:;)

Mvh Patrik
#5 - 21 december 2007 20:31
Satte igång filtret, och 20 minuter senare låter det fortfarande som en skördetröska blandat med en tvättmaskin...:mad: Och ändå har jag gjort enligt konstens alla regler...hjälp nån??

Mvh Patrik
#6 - 21 december 2007 20:35
Vänta tills det stannar nästa gång av sig själv du fyllde väl på med rätt mängd vatten innan du stänge igen filtret mitt är väldigt tyst jämnfört med mitt 405 som jag köpte 3 veckor senare.

Jag fyllde centrum med tio packet trassel totalt grovt i två av korgarna och fint i två dom har aldrig haft så rent vatten som med FX5 filtert.

Mitt kar är på 720 liter.
#7 - 21 december 2007 20:52
Ojoj! Jag är inte särskilt troende, men herregud! Jag trodde filtret fyllde på med vatten av sig själv i början? [:o] Är det inte så? Om det inte är så så har jag gjort bort mig kapitalt! [:o][:o][:o]

Mvh Patrik
#8 - 21 december 2007 21:02
8 liter vatten skall slås i filterspannen står i manualen på sidan 12.
#9 - 21 december 2007 21:16
Hmm...okej, vi testar o ser vad som händer...

Mvh Patrik
#10 - 21 december 2007 21:29
Jag fattar nada...fyllde upp filtret som du sa. plugga in det o satte mig ner...första två minuterna lät det ordentligt (som det ska...) sen stängdes det av...så långt är allt normalt...men när det drog igång igen så var det tydligen fortfarande mycket luft kvar i systemet...så det låter bra mycket fortfarande...men, jag väntar o ser, det måste juh bli bättre snart...

Mvh Patrik
#11 - 23 december 2007 15:48
Hur har det gått??
#12 - 23 december 2007 16:03
Häv köpet och köp dig ett eheim istället, omöjligt att göra fel, mitt gamla 2213 är tyst som en mus och det enda jag gör är att rensa slangpaketet en gång i månaden..
#13 - 25 december 2007 17:15
Dom kan trillskas lite i början men efter ett tag så tyssnar dom
va också orolig över ljudet på min i början ...

du kan få ut en hel del genom o dra ur kontakten ... vippa på de fram o tillbaka lite ... säta i kontakten ... o fortsätta så .

har du massa filtermatta i den så samlas de massa luft o den som inte trycks ut direkt. jag kör bara med orginalmattorna resten biobollar i alla 3 fack.

Men håll ut den blir tystare om några dagar då alla luftbubbler släpt ur filtermatrialet

Annons