fluval FX5

#1 - 21 september 2007 16:19
köpte ett nytt filter för nån månad sen, men det står fortfarande kvar i kartongen :p
vet inte riktigt vad jag ska fylla det med för material?
tanken är att jag ska byta ut mina pirayor mot malawi (tror jag åtminstone, ciklider blir det iaf) och kranvattnets pH ligger på 8.1 så kalkkross känns väl onödigt? hade jag bestämt mig för att ha kvar pirayorna så hade jag ju haft torvgranulat..

Hjälp mig nu :)
#2 - 21 september 2007 16:26
Kalkkross, skumfilter och makaroner...
Även om vattnets ph är 8.1 i kranan så lär det säkert sänkas.
#3 - 21 september 2007 16:48
fast kalk höjer väl pH?
pirayorna ska avlivas inom dom närmsta dagarna, så jag behöver nog inte bry mig i att sänka pHt om det inte behövs till ciklider.
#4 - 21 september 2007 18:46
Malawi ska ha ha högt PH därför bör du ha kalksten.....
#5 - 21 september 2007 19:37
rick skrev:
Även om vattnets ph är 8.1 i kranan så lär det säkert sänkas.

då skrev du nog lite fel, hehe :)
#6 - 21 september 2007 20:00
Tror han menade att även om kranens vatten är så högt i kalthalt sänks det efter ett tag i karet. Jag hade zeolit och makaroner i mitt när jag hade malawis. Annars är ju biobollar ett bra alternativ.

//Camilla
#7 - 21 september 2007 20:02
decaux skrev:
då skrev du nog lite fel, hehe :)

Nej... Ph:t kommer säkerligen att sänkas om du inte skulle filtrera vattnet med någo som gör att vattnet blir mer basiskt även om du inte skulle filtrera med typ kalk..

Jag hade ett lekkar som inte alls var inrett.. Det enda vat ett filter med skumfiltermatta. ph:t skönk nästan med en hel enhet...

testa om du inte tror mig..
#8 - 21 september 2007 20:03
@rick
ja jag måste nog testa tror jag, inte för att jag inte tror dig utan för att jag är nyfiken :) har inte testat på ett tag heller.. :p
#9 - 21 september 2007 20:10
decaux skrev:
@rick

ja jag måste nog testa tror jag, inte för att jag inte tror dig utan för att jag är nyfiken :) har inte testat på ett tag heller.. :p

Gör det.. PH:t kommer garanterat att sjunka. Dock lite osäkert hur mycket beroende på vattnet buffringsförmåga. Jag fyller alltid på 50% dagligen till mina diskus med PH8 vatten direkt från kranen utan beredningsmedel eller torvfiltrering. Tar inte lång tid innan vattnet nått PH 6.5...
#10 - 22 september 2007 06:44
Hänger på i tråden med en fråga. Dom vita makaronerna som hänger med i vissa Fluvalfilter, dom är ju vita! Innehåller dom kalk tro?
#12 - 22 september 2007 07:24
Ok..Tack! Frågade då jag har svårt att få ner PH,t i karet, tanken slog mig att om det fanns kalkutvidgande material i filtret.
#13 - 22 september 2007 07:34
Pear skrev:
Ok..Tack! Frågade då jag har svårt att få ner PH,t i karet, tanken slog mig att om det fanns kalkutvidgande material i filtret.

Prova filtrera över torv. Då brukar pHt sjunka. Det finns även pH- och PH+ flytande medel att köpa i zooaffären. :)

//Camilla
#14 - 22 september 2007 08:14
Tillsätter nu Ekextrakt i karet, men uppnår inte önskat resultat vill ner till 6,5-7 i PH. Kranvattnets PH ligger på 7,5-8 och KH 3-5. Ska i med Fjärilsciklider inom kort i karet, nu går det 30 Kardinaltetror i karet (Mår fint). Vore önskvärt med ett lite lägra PH. Ligger idag fortfarande på blått i testet.
Skulle vara då om jag körde ett separat litet innerfilter med torv i ett tag och se vad som händer. Man vill ju undvika för mycket kemikaler.
#15 - 22 september 2007 08:26
Själv har jag egen brunn med rätt hårt vatten och pH på 7,5. Mitt vatten stabiliseras rätt snabbt och har då endast ett inner m. filtermatta. Mitt grus är rådasand och har även en rätt stor mangroverot i karet. Om man har malawis tex kan man ju ha mycket kalksten i karet eller kalkstensgrus. Man kan experimentera mycket med inredningen material med. :)
#16 - 22 september 2007 08:38
Jo! Jag kör med Rådasand och Tre Mangroverötter. Ytterfilter Fluval 305.
Läst att Fjärilar vill ha PH på 6-6,5 samt L-malarna inte heller vill ha för högt PH. Men jag får testa med lite extrakörning med torv inner filter.
#17 - 22 september 2007 18:28
@ rick

jag hade 7.5 i pH, så visst hade du rätt angående det :)

en allmän fundering, jag har två såna här tvättpuffar (en "boll" gjord av nät med snören som man skrubbar kroppen med) som ligger oanvända. klippte av snöret som håller ihop den och testade att lägga den i en utav korgarna. fyllde ut lagom och materialet är ganska glest så det borde inte bli stopp. kan man ha sånt i 2 korgar och kalkkross i ena? isåfall kan jag starta upp det imorrn! :)
#18 - 22 september 2007 20:14
Tja, det skulle väll kunna gå så länge inte tvätt "svampen" är av något giftigt material. Minna funderingar är dock om det kommer att pressas ihop och bli "tätt" i pumpen??

//Camilla
#19 - 23 september 2007 07:32
den är ju helsyntetisk och jag tror inte att den är giftig..
jag tror inte att det kommer pressas ihop, "puffen" är ju fluffig hur man än knölar ihop den..

du vet vilken sorts tvättpuff jag menar va? finns på ikea (ikea family njuta)
#20 - 23 september 2007 08:06
Troligen ett material liknande Ehfifix (säger jag utan att veta hur IKEA Njuta ser ut ;) ).
Går troligen bra, annars får du meddela dina erfarenheter så inte vi andra utsätter våra skyddslingar för slika tvättsvampar :)
#21 - 23 september 2007 14:05
nu är det installerat, med goda förhoppningar!
säkert mycket billigare än riktiga filtermaterial också, 3 st för 15 eller 19 kr (kommer inte ihåg :p) och det går i en i varje korg om man klipper sönder snöret som håller ihop trasslet :)

i den undre korgen ligger en sån där puff, mitten ligger det kalkkross i en nylonstrumpbyxa och överst ligger också en puff! hoppas det duger nu :)

edit: det är precis som Ehfifix!

Annons