Fluval FX5 ??

#1 - 10 november 2005 22:16
Till akvarier upp till 1500 liter.
Filtervolym: 20 liter.
Tryckhöjd: 3,3 meter.
Filterhöjd: 54 cm.
48 watt.
Ingår kopplingar, slangar och filtermattor.
Självstartande, Fyll bara på vatten efter ca 2 min stänger filtret av sej för att trycka ut ev luft.
Fluval FX5 är försett med microchips som stänger av filtret en gång var 24 timma för att tömma luft ur filtret.

Ser ut som ett fint monster.
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=280
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=282

Någon som hunnit köpa en sådan.
Dela då med er av intryck och tycke :D

Mvh Peter
#2 - 11 november 2005 05:36
Dubbelt så energitörstig och bara 5,9 liter filtermatrial i en behållare på 20 liter var ju inte så imponerande.
#3 - 11 november 2005 07:30
Ett tufft filter med lite nytänk. Det gillar jag. Men, som Karon säger. Lite filtermaterial till volymen. Fast jag ska inte sticka under stolen med att jag blev lite nyfiken på det :)
#4 - 11 november 2005 07:41
[QUOTE=Karon]Dubbelt så energitörstig och bara 5,9 liter filtermatrial i en behållare på 20 liter var ju inte så imponerande.[/QUOTE]

Men det är väl bara filtermattan, enligt artikeln så var det 5L"bollar" i mitten också, så typ 11 L tycker jag låter fett godkännt
#5 - 11 november 2005 10:00
Vid närmare tanke så... 11L tot filtermaterial är inte helt fel. Kanke lite väl mycket filtermatta.
#6 - 11 november 2005 11:38
[QUOTE=Gimbo]Vid närmare tanke så... 11L tot filtermaterial är inte helt fel. Kanke lite väl mycket filtermatta.[/QUOTE]

Kan man ha för mkt filtermatta :)
Ska lägga upp bilder sen på min idè på ytterfilter.

Tänkte köra med ett enda stort hemmabyggt ytterfilter till mitt blivande 720 eller mer

Tycker hela Fluvalen såg lite flashig ut iaf....Godkänd ändå

Mvh Peter
#7 - 11 november 2005 11:41
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=Gimbo]Vid närmare tanke så... 11L tot filtermaterial är inte helt fel. Kanke lite väl mycket filtermatta.[/QUOTE]

Kan man ha för mkt filtermatta :)
Ska lägga upp bilder sen på min idè på ytterfilter.

Tänkte köra med ett enda stort hemmabyggt ytterfilter till mitt blivande 720 eller mer

Tycker hela Fluvalen såg lite flashig ut iaf....Godkänd ändå

Mvh Peter[/QUOTE]

Tänkte mer på att de kunde haft mindre filtermatta och mer utrymme för annat filtermaterial.
#8 - 11 november 2005 13:29
Tanke,

Hade tänkt att använda följande
http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=35&parent=34&id=429

och en cirkulations pump till mitt 960l då jag har plats i rummet bredvid karet.

En dum ide eller?
#9 - 9 december 2005 19:32
Någon som har testat det här en eller vet någon som har?
Undrar om det låter mycket eller om man skulle kunna ha det i sitt sovrum...
#10 - 9 december 2005 19:41
Inte är det så dyrt heller, 2400kr på pwss.se (men där finns inga bollar nämnda, bara mattan)
#11 - 9 december 2005 23:33
Precis, mattan ingår men de fem litrarna valfritt filtermaterial får man köpa till själv.
#12 - 9 december 2005 23:40
Fast o andra sidan så tycker jag det kan vara rätt bra. Då får man själv välja vilket filtermaterial man vill ha.
#13 - 9 december 2005 23:52
Lustigt resultat, enligt spec, drar Eheim Pro3 45w, så hur fanken han kan få 20 på sin mätare begriper inte jag... På hela taget verkar det vara en vidareutvekling på de gamla runda fluvalfiterna, och lite "till yxad" för att se mer profsig ut, om det gjort den bättre eller sämre vet jag inte, men det är helt klart en dålig ide med de där slangarna. Med den strukturen på slangen, kommer den att alstra en jäkla massa turbulens invändigt, vilket ger högre motstånd, och därmed lägre pumpeffekt, sen lägger sig all skiten i samma veck, med effekten att turbulensen minskar, men att slangen blir tunnare, och motståndet ökar ännu mer. Nä, slangen kan säkert göra sitt för att det ska se bra ut, men det är det minst intressanta.

B!
#14 - 10 december 2005 01:53
Jag måste hålla med dig om att Fluvals slangar är lite för coola för att vara riktigt effektiva. Gillar inte heller de vecken som de har. I mina slangar så samlades det en del skit i dem. Var tredje månad rengör jag filtermattorna ungefär. Och efter när man slår på filtret igen så flyger det ut en massa skit från slangarna in i akvariet.

I överigt så gillar jag Fluval:s filter riktigt bra. Därför så kör jag enbart med dem just nu. Bara att byta ut slangarna. Kostar inte så mycket.
#15 - 10 december 2005 11:12
Är dom verkligen räfflade på insidan också då?
Glömde kolla det innan jag kopplade in 404, klantigt för jg tänkte ju på det
#16 - 10 december 2005 11:29
Ja, avlopsslangar till tvättmaskiner och diskmaskiner är också räfflade och det finns en mycket enkel anledning till det.
En räfflad slang kan bö´jas mycket mer utan att det blir veck på den.
Visst sammlas det lite skit i räfflorna men det minskar inte genomflödet märkvärt eftersom det ligger i räfflorna.
#17 - 10 december 2005 11:56
med andra ord ge fan i å rör på slangarna när det varit igång ett tag typ ;)

kan nog va bra å skölja rent slangarna vid filterengörning för att inte skiten ska åka ner i karet igen.
#18 - 10 december 2005 12:07
Eheims gröngenomskinliga känns ju minst lika dumma, just med tanke på att dom är genomskinliga. Dummt att se till att alger får ljus inne i slangen.
#19 - 10 december 2005 13:28
Frågan är då vad som är värst i längden. Skit eller alger :)
#20 - 10 december 2005 15:45
De blir väl ungefär lika illa, rengöring blir nödvändig i båda fallen. Inte så ofta men ändå.
#21 - 10 december 2005 16:07
Hehe... Tänker man bara efter så är det inte speciellt hårt arbete :D 15min var 3:e månad :D
#22 - 10 december 2005 22:36
Det går ju att göra rent slangarna med slangborstar som finns att köpa,det gör jag vid varje vatten byte.Det funkar fint för mig.
MvH Richard
#23 - 13 december 2005 00:05
[QUOTE=bottes]Hade tänkt att använda följande

och en cirkulations pump till mitt 960l då jag har plats i rummet bredvid karet.

En dum ide eller?[/QUOTE]

Prova det här istället http://www.dammtrivsel.com/prod_show.php?code_no=671113 ,det andra tål inte så högt tryck.Har själv ett sådant till min damm och ställer jag filtret lägre än vattenfallet i dammen så trycker det ut vatten.
MvH Richard
#24 - 13 december 2005 05:19
[QUOTE=gigardt][QUOTE=bottes]Hade tänkt att använda följande

En dum ide eller?[/QUOTE]

Prova det här istället http://www.dammtrivsel.com/prod_show.php?code_no=671113 ,det andra tål inte så högt tryck.Har själv ett sådant till min damm och ställer jag filtret lägre än vattenfallet i dammen så trycker det ut vatten.
MvH Richard[/QUOTE]

Jag var i kontakt med firman som säljer såna filter och dom i sin tur har kontaktat leverantören av filtren och som du säger så fick jag samma svar av dom. så det blir en Cycklon 15000 och en Vortech 8000 pump.
#25 - 14 december 2005 22:04
OK,lycka till du kan väl skriva hur det funkar sen.Jag blev lite sugen att prova själv faktiskt.Det kommer att bli bra drag i karet med den pumpen tror jag.
MvH Richard
#26 - 15 december 2005 08:41
Ja, nog blir det drag!
Men jag delar upp det på 4 utblås med gardena kopplingar så jag kan reglera trycket indiduellt och sen en varvtals regulator som finns till dom pumparna.
#27 - 15 december 2005 22:49
Låter sjysst.
MvH Richard

Annons