Hej!
Har inte pwss Fluval FX5 kvar i deras sortiment? http://www.pwss.se/home.php?cat=305
Einarsson skrev:Jag har ett och det funkar klockrent. Jäkligt tyst är det också. Det låter inte mer än min dator gör iaf. Jag är helnöjd med mitt.
Nikkke skrev:Min fx6 hade jag problem med att lufta ur i början, vilket leder till ett skvalpande ljud hela tiden. Men iom att den stänger av sig själv var 12(?) Timma för att just lufta ur sig så lät jag det gå några dygn och det löste sig självt. Teknologin är fantastiskt ibland :)
lofstrog skrev:Om den är så högljudd så känns det inte som om allt står rätt till med din FX6. I och för sig så kan det säkert vara en del luft i filtermaterialet fortfarande som gör att det låter lite när det tar sig ut ur filtret.
Min FX6 är knäpptyst och det ska du nog kunna förvänta dig att ditt också blir när väl eventuell luft har evakuerats från filtret. Annars är det troligen något som är fel på filtret.
Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
crille24 skrev:Okej men upplevde du att det kom ett brummande ljud från ditt filter när du hade haft det igång ungefär en dag ??
Einarsson skrev:Det gjorde inte jag. Mitt är med mina referensmått mätt knäpptyst. Sen beror ju på hur man definierar det. Hur som helst så varierar inte ljudet på mitt. Det håller sig konstant lågt.
crille24 skrev:ja jag kan bara jämföra med mitt gamla filter eheim 2075 men det är ju mycket mindre men det lät inget alls.
Så detta filtret kanske ska låta mer det är ju större filter.
lofstrog skrev:Kan hjälpa ibland. Testa.
crille24 skrev:Ja jag testade det precis och det blev lite tystare men sen lyfte jag filtret lite också vilken skillnad det blev.
Burken måste typ vibrera mot skivan den står på, det kanske hjälper att ställa den på typ ett liggunderlag :)
lofstrog skrev:Verkar som du har hittat problemet. En bit liggunderlag kan vara lösningen.
lofstrog skrev:Kan ju vara så att det blir resonans i stommen. Mitt filter står på klinkersgolvet;)
lofstrog skrev:Det är en otrolig kapacitet i det. Jag har mitt i ett 375liters.
KristianE skrev:Brummar det så är det ju en obalans i pumpen, det var någon som hade haft en stor repa i hjulet hörde jag. Kanske kan vara värt att ta ett snack med stället där det är köpt.
Jag har ju 2 FX5or, båda är ordentligt genomgångna och pumphjulen är utan skador. Men likförbannat är ena helt knäpptyst och den andra brummar, inget som stör jätte mycket eftersom jag inte är speciellt känslig men man hör det när den stannar för att släppa ut luft.
Zumorikato skrev:Har precis skickat iväg en beställning på ett FX6 från cyberzoo. 2499kr + 199 för hemleverans med DHL.
kommer att fylla mitt 375liter malawi perfekt hoppas jag.
återkommer när det är inkopplat
crille24 skrev:Du skulle ha beställt på zooplus.se 2279 gratis frakt där beställde jag.
Einarsson skrev:Eller är det resonans eller något. Kolla om det blir bättre om det får stå på något mjukt, annars kanske det är impellern det är obalans i.
timebandit skrev:Så den blev helt tyst efter några dagar? Luft i själva filtermediat då kanske men låter ändå konstigt. Skall prova sätta min på nått mjukt om en stund men chansen är stor att jag åker in med min ändå mest för att verkligen vara säker...
Zumorikato skrev:Jag tänkte göra ett nytt försök att starta om den.
Tömmer hela filtret och fyller på nytt.
Kan man fylla med kranvatten eller måste jag stå o "suga" i slangen?
Christer5 skrev:Ett filter från ett bra fabrikat skall man inte höra/känna vibrationer även stående på ett parkettgolv.
Christer5 skrev:Väldigt bra att du är nöjd nu :)