Fluval FX5

#1 - 9 maj 2013 20:07
Hej!

Har inte pwss Fluval FX5 kvar i deras sortiment? http://www.pwss.se/home.php?cat=305
#2 - 9 maj 2013 20:31
Fluval FX5

Det har väl utgått och ersatts av fx6.
#3 - 9 maj 2013 21:00
Sv: Fluval FX5

Ja det har det. Provade beställa en för några veckor sen. Ersatt av fx6
Men finns säkert på någon hylla någonstans hos en annan återförsäljare om du har tur och vill hellre ha fx5
#4 - 9 maj 2013 21:06
Finns det någon annan sida som man kan beställa fx5:or från?
#7 - 9 maj 2013 21:48
vaaa? 4888:- xD
#8 - 9 maj 2013 21:49
Det var så mycket fx5an kostade på Pwss
#9 - 9 maj 2013 22:07

Varför skulle man vilja ha en fx5 a nu när 6:an finns?
Jag menar priset är ju ingen större skillnad och fx6 är ju bara en förbättrad fx5a.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#10 - 9 maj 2013 22:24

Håller med. Köp fx6 istället

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#11 - 10 maj 2013 09:01
Det får nog bli en FX6a istället.
#12 - 10 maj 2013 09:20
Skriv gärna och berätta vad du tycker om filtret sen när du fått igång det!
#13 - 10 maj 2013 19:32
Jag har ett och det funkar klockrent. Jäkligt tyst är det också. Det låter inte mer än min dator gör iaf. Jag är helnöjd med mitt.
#14 - 10 maj 2013 20:41
Ja det var ju ett plus i kanten :D
#15 - 10 maj 2013 23:17
Okej! Jättebra, anledningen till att jag inte köpte en fx5a var just för att många klagade på ljudnivån, men få kan alltså fx6an vara värd att fundera på.
#16 - 11 maj 2013 05:48

Einarsson skrev:
Jag har ett och det funkar klockrent. Jäkligt tyst är det också. Det låter inte mer än min dator gör iaf. Jag är helnöjd med mitt.

Min fx6 hade jag problem med att lufta ur i början, vilket leder till ett skvalpande ljud hela tiden. Men iom att den stänger av sig själv var 12(?) Timma för att just lufta ur sig så lät jag det gå några dygn och det löste sig självt. Teknologin är fantastiskt ibland :)
#17 - 11 maj 2013 07:31
Nikkke skrev:
Min fx6 hade jag problem med att lufta ur i början, vilket leder till ett skvalpande ljud hela tiden. Men iom att den stänger av sig själv var 12(?) Timma för att just lufta ur sig så lät jag det gå några dygn och det löste sig självt. Teknologin är fantastiskt ibland :)

Ja visst är det. De flesta upplever nog att FX6 är tystare än 5an.
#18 - 6 september 2013 19:47
Jag upplever att min fx6 låter väldigt högt funderar på att ljudisolera skåpet den står i.
Någon som har något förslag på hur ?
#19 - 6 september 2013 19:48
Fluval FX5

Bättre att fixa pumpen. Min FX6 är knäpptyst.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
#20 - 6 september 2013 19:51
lofstrog skrev:
Bättre att fixa pumpen. Min FX6 är knäpptyst.

Hur menar du med att fixa pumpen ?
jag monterade in den helt nya pumpen igår
#21 - 6 september 2013 19:55
Fluval FX5

Om den är så högljudd så känns det inte som om allt står rätt till med din FX6. I och för sig så kan det säkert vara en del luft i filtermaterialet fortfarande som gör att det låter lite när det tar sig ut ur filtret.
Min FX6 är knäpptyst och det ska du nog kunna förvänta dig att ditt också blir när väl eventuell luft har evakuerats från filtret. Annars är det troligen något som är fel på filtret.

#22 - 6 september 2013 20:01
lofstrog skrev:
Om den är så högljudd så känns det inte som om allt står rätt till med din FX6. I och för sig så kan det säkert vara en del luft i filtermaterialet fortfarande som gör att det låter lite när det tar sig ut ur filtret.

Min FX6 är knäpptyst och det ska du nog kunna förvänta dig att ditt också blir när väl eventuell luft har evakuerats från filtret. Annars är det troligen något som är fel på filtret.

Okej men upplevde du att det kom ett brummande ljud från ditt filter när du hade haft det igång ungefär en dag ??
#23 - 6 september 2013 20:04
crille24 skrev:
Okej men upplevde du att det kom ett brummande ljud från ditt filter när du hade haft det igång ungefär en dag ??

Det gjorde inte jag. Mitt är med mina referensmått mätt knäpptyst. Sen beror ju på hur man definierar det. Hur som helst så varierar inte ljudet på mitt. Det håller sig konstant lågt.
#24 - 6 september 2013 20:07
Fluval FX5

Jag har aldrig haft ett brummande ljud från mitt. Ett svagt ljud av luftbubblor som tar sig ut från filtret de första dagarna bara sedan ingenting.

#25 - 6 september 2013 20:07
Einarsson skrev:
Det gjorde inte jag. Mitt är med mina referensmått mätt knäpptyst. Sen beror ju på hur man definierar det. Hur som helst så varierar inte ljudet på mitt. Det håller sig konstant lågt.

ja jag kan bara jämföra med mitt gamla filter eheim 2075 men det är ju mycket mindre men det lät inget alls.
Så detta filtret kanske ska låta mer det är ju större filter.
#26 - 6 september 2013 20:08
Kan det hjälpa att koppla bort burken och skaka om det lite ??
#27 - 6 september 2013 20:08
crille24 skrev:
ja jag kan bara jämföra med mitt gamla filter eheim 2075 men det är ju mycket mindre men det lät inget alls.

Så detta filtret kanske ska låta mer det är ju större filter.

Ja det är ju mycket mer vatten som rör sig, så kanske naturligt att det låter något mer. :-)
#28 - 6 september 2013 20:14
Fluval FX5

crille24 skrev:
Kan det hjälpa att koppla bort burken och skaka om det lite ??

Kan hjälpa ibland. Testa.

#29 - 6 september 2013 20:18
lofstrog skrev:
Kan hjälpa ibland. Testa.

Ja jag testade det precis och det blev lite tystare men sen lyfte jag filtret lite också vilken skillnad det blev.
Burken måste typ vibrera mot skivan den står på, det kanske hjälper att ställa den på typ ett liggunderlag :)
#30 - 6 september 2013 20:19
Fluval FX5

crille24 skrev:
Ja jag testade det precis och det blev lite tystare men sen lyfte jag filtret lite också vilken skillnad det blev.

Burken måste typ vibrera mot skivan den står på, det kanske hjälper att ställa den på typ ett liggunderlag :)

Verkar som du har hittat problemet. En bit liggunderlag kan vara lösningen.

#31 - 6 september 2013 20:24
lofstrog skrev:
Verkar som du har hittat problemet. En bit liggunderlag kan vara lösningen.

Ja men konstigt att ingen annan har varit med om det innan vad jag kan hitta.
Den står i en köksstomme från ikea och jag är ju inte precis ensam om att använda den till akvarieställning.
#32 - 6 september 2013 20:37
Fluval FX5

Kan ju vara så att det blir resonans i stommen. Mitt filter står på klinkersgolvet;)

#33 - 6 september 2013 20:40
lofstrog skrev:
Kan ju vara så att det blir resonans i stommen. Mitt filter står på klinkersgolvet;)

bahhaa lyx ju klart att ditt är tyst ;)

Men måste säga att annars är jag väldigt väldigt nöjd med filtret det blir ett helt annat akvarium :)
#34 - 6 september 2013 20:42
Fluval FX5

Det är en otrolig kapacitet i det. Jag har mitt i ett 375liters.

#35 - 6 september 2013 20:45
lofstrog skrev:
Det är en otrolig kapacitet i det. Jag har mitt i ett 375liters.

Precis som jag då. jag har ett 375 ramakvarium så det va ett h....te att få dit dom som ska va runt kanten till slangen men med lite eller mer våld så gick det tillslut :D
#36 - 7 september 2013 15:16
Brummar det så är det ju en obalans i pumpen, det var någon som hade haft en stor repa i hjulet hörde jag. Kanske kan vara värt att ta ett snack med stället där det är köpt.

Jag har ju 2 FX5or, båda är ordentligt genomgångna och pumphjulen är utan skador. Men likförbannat är ena helt knäpptyst och den andra brummar, inget som stör jätte mycket eftersom jag inte är speciellt känslig men man hör det när den stannar för att släppa ut luft.
#37 - 7 september 2013 19:03
KristianE skrev:
Brummar det så är det ju en obalans i pumpen, det var någon som hade haft en stor repa i hjulet hörde jag. Kanske kan vara värt att ta ett snack med stället där det är köpt.

Jag har ju 2 FX5or, båda är ordentligt genomgångna och pumphjulen är utan skador. Men likförbannat är ena helt knäpptyst och den andra brummar, inget som stör jätte mycket eftersom jag inte är speciellt känslig men man hör det när den stannar för att släppa ut luft.

Jag köpte ett liggunderlag idag och la tre lager under filtret och nu är det helt tyst så det va bara vibrationer i skåpet det står i. Så nu är jag väldigt nöjd med filtret, det bästa jag har haft. :D
#38 - 8 september 2013 10:20
Har precis skickat iväg en beställning på ett FX6 från cyberzoo. 2499kr + 199 för hemleverans med DHL.

kommer att fylla mitt 375liter malawi perfekt hoppas jag.

återkommer när det är inkopplat
#39 - 8 september 2013 20:25
Zumorikato skrev:
Har precis skickat iväg en beställning på ett FX6 från cyberzoo. 2499kr + 199 för hemleverans med DHL.

kommer att fylla mitt 375liter malawi perfekt hoppas jag.

återkommer när det är inkopplat

Du skulle ha beställt på zooplus.se 2279 gratis frakt där beställde jag.
#40 - 9 september 2013 07:36
crille24 skrev:
Du skulle ha beställt på zooplus.se 2279 gratis frakt där beställde jag.

De va gratis frakt på cyberzoo.se också. Men då va de till dhl service point. Skönare att få de levererat hem till dörren. :) därav kostnaden för frakt.
#41 - 9 september 2013 12:45

Köpte en FX6 i Lördags. Kanonfilter men brummar högt. Låter in till sovrummet. Vardagsrummet och sovrummet ligger vägg i vägg. Frun har svårt att somna nu... Skall prova lägga fluffmaterial under idag för se om det hjälper. Står på ett parkettgolv och man känner vibrationerna i golvet 1 meter ifrån :-)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
#42 - 9 september 2013 15:30
Låter som att något är fel isåfall.
#43 - 9 september 2013 15:34
Ja det är inte helt omöjligt men vad skulle det kunna vara? Känner faktiskt vibrationerna 2m ifrån filtret (på golvet). Känns även i hela väggen som den står bredvid men inte nuddar.
Skall få åka till handlarn och prata med dem om det...
#44 - 9 september 2013 15:42
Eller är det resonans eller något. Kolla om det blir bättre om det får stå på något mjukt, annars kanske det är impellern det är obalans i.
#45 - 9 september 2013 16:09
Einarsson skrev:
Eller är det resonans eller något. Kolla om det blir bättre om det får stå på något mjukt, annars kanske det är impellern det är obalans i.

Min lät och väldigt mycket jag ställde den på tre lager med liggunderlag och nu är den helt tyst + att jag tror att den behövde några dagar för att köra in sig nu låter den inte mer än mitt gamla filter som va ett eheim 2075
#46 - 9 september 2013 16:41
Så den blev helt tyst efter några dagar? Luft i själva filtermediat då kanske men låter ändå konstigt. Skall prova sätta min på nått mjukt om en stund men chansen är stor att jag åker in med min ändå mest för att verkligen vara säker...
#47 - 9 september 2013 17:36
timebandit skrev:
Så den blev helt tyst efter några dagar? Luft i själva filtermediat då kanske men låter ändå konstigt. Skall prova sätta min på nått mjukt om en stund men chansen är stor att jag åker in med min ändå mest för att verkligen vara säker...

Ja jag har min i ett skåp under akvariet och den vibrerade mot skivan och den blev tyst när jag ställde den på tre liggunderlag.
#48 - 9 september 2013 18:25
Har haft mailkontakt med Hagen Fluval idag/ikväll och fick det slutgiltliga svaret precis:
Dear Customer,

I think it would be wise to take in back to the shop for some help, as the vibrations are not typical of this unit when the correct electrical requirements are met.

Regards,

Customer Service

Rolf C. Hagen Inc.

Så upplever ni så starka vibrationer som jag gör så åk in med dem...
#49 - 14 september 2013 13:01
Jag har nu precis installerat mitt Fx6 men får de inte att funka.

Filtret är fyllt med vatten. Slangarna är kopplade rätt men när jag startar händer inget. Ett litet tag brummade den och utblåset "spottade" lite men sen hände inget mer och nu är den helt tyst. Nån som vet?

Tacksam för hjälp.
#50 - 14 september 2013 13:04
När man stoppar i strömmen tar det några minuter innan det börjar köra ordentligt. Det tömmer luft etc. Den har en liten uppstartssekvens som den kör. Annars får du väl kolla så du kopplat slangarna rätt på inblås och utblås etc. Har du dubbelkollat så att de röda "spakarna" på slangkopplingarna är vridna åt rätt håll så att flödet är öppnat? De ska stå i lodrät position så är det öppet.

Slangarna är sträckta bra och inte för långa etc?
#51 - 14 september 2013 13:08
Ja. Jag har kollat allt sånt. Utblåsslangen är ju dock ganska lång. Men inte för lång tror jag. Borde man inte höra motorn brumma?
#52 - 14 september 2013 13:32
Jo motorn brummar litegrann. Men det kan ta typ 2-3 minuter minst innan den börjar brumma efter att man stoppat i sladden. Men det bör ju ha gått så pass länge nu för dig. ^^
#53 - 14 september 2013 13:34
15 min ca. Men den brunmade ju när jag startade den första gången. !!!
#54 - 14 september 2013 13:54
Om den stått och gått torrt i 15 min så kan överhettningsskyddet löst ut och du får vänta ett tag innan den fungerar igen.
#55 - 14 september 2013 14:13
Ska jag låta den vara avstängd då eller?

Kortare ner insuget med ca 1 m nu. Så både in och ut är nu 1 m vardera. Lossar jag slangarna in mot pumpen så sprutar det vatten. Allså borde de vara fullt i tanken. Aja. Får väl avvakta o se om den startar. Annars får jag väl lämna tillbaks den.

Det borde väl inte ha nån betydelse vilken filtermedia jag använder. Blev nu också osäker på om jag la i i bottenfacket. Men de borde väl fungera lika bra utan. Dock att den inte renar på samma sätt.
#56 - 14 september 2013 14:20
Om du inte får den att pumpa vatten eller att den är helt tyst/död så måste du dra ur sladden annars kan du förstöra pumpen! Låt den vila nån timme och sätt sen i sladden och testa, är den fortfarande död så får du reklamera.

Om du har filtermaterial i eller inte spelar igen roll för pumpen.
#57 - 14 september 2013 18:05
Jag tänkte göra ett nytt försök att starta om den.

Tömmer hela filtret och fyller på nytt.

Kan man fylla med kranvatten eller måste jag stå o "suga" i slangen?
#58 - 14 september 2013 18:19
Zumorikato skrev:
Jag tänkte göra ett nytt försök att starta om den.

Tömmer hela filtret och fyller på nytt.

Kan man fylla med kranvatten eller måste jag stå o "suga" i slangen?

Det är klart du kan fylla på med kranvatten 8 liter tror jag det va du ska fylla den med.
#59 - 15 september 2013 22:50

Fler Fx6 or som lever om ser jag... Jag kunde oxå känna vibbar i golvet en bit ifrån... Fick en ny impeller skickad till mej på garantin, men den lev fasen om mer med den nya...

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#60 - 16 september 2013 20:57

Fick ut rätt mke luft genom att skaka rejält på filtret, dock ingen skillnad i ljudnivå..

Laddade ner en db mätare på telefon, ligger mellan 65 - 70db just bredvid och 55db just utanför skåpet när det är stängt

Vore intressant om nån fler kan testa detta?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#61 - 17 september 2013 17:56
Fick inte våran utbytt... När den stod på företagets betonggolv så var det då inga höga vibrationsljud etc. Problemet är alltså tex parkettgolv osv.
Så nu har vi ställt våran FX6'a på en träskiva som i sin tur har typ 2 lager skumgummi undertill. LITE vibrationer känner man nu i golvet framför men inte 1 meter iaf.
Vibrationerna som fortplantade sig i väggen är också borta och frugan kan numera inte höra pumpen i sovrummet och kan sova gott.
Skall jag vara ärlig så hör jag inte pumpen längre när jag tittar på TV (sitter ca 3 meter ifrån pumpen). Nu har jag iofs problem med min hörsel men är dock känslig för ljud å ljus så jag irriterar mig lätt på sådant.

Tror även att ljud etc är VÄLDIGT personligt. Vad en annan tycker, tycker inte en annan. Du kanske inte tycker behållaren vibrerar medans jag tycker den vibrerar eller tom skakar kraftigt.

Jag SKALL köpa dämpfötter att sätta under träskivan sedan när jag kommer nära en butik som har bra priser. Tex dessa: http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-dampfotter-skruv-svart-4-pack/5144/
Vore intressant å se om dem kan hjälpa.
Christer5
#62 - 17 september 2013 19:14
Ett filter från ett bra fabrikat skall man inte höra/känna vibrationer även stående på ett parkettgolv.
#63 - 17 september 2013 19:34
Christer5 skrev:
Ett filter från ett bra fabrikat skall man inte höra/känna vibrationer även stående på ett parkettgolv.

Håller verkligen med dig. Borde redan vara tillräckligt vibrationsdämpande. Men nu är det tyvärr som det är. Vet inte om det kan påverka att det även lutar lite? Golvet lutar åt alla håll i en sådan här gammal lägenhet men dem borde väl inte vara så känsliga för det heller tycker jag.
Men om det löser problemet till 90% med tex dämpfötter så är det ju ingen större kostnad eller jobb eller dyligt :)

Kan vara bra för andra att kanske läsa detta att om man är känslig för vibrationer etc så borde man välja bort FX5/6 serien helt om man inte vill/kan/orkar dämpa med liggunderlag eller vad som.
Nu i efterhand är vi ändå kanonnöjda när vi fått bort vibrationerna å resonansen. Priset på en motsvarande filtrering hos bättre/mer kända märken kostar en aning mer så :)

Kommer troligen köpa ett till senare till det andra akvariet nu när jag har material för att snabbt å lätt få bort det mesta av vibrationerna :)
Christer5
#64 - 17 september 2013 19:36
Väldigt bra att du är nöjd nu :)
#65 - 17 september 2013 19:49
Christer5 skrev:
Väldigt bra att du är nöjd nu :)

Ja, det är det viktigaste trots allt. Vi blev dock erbjudna att få lämna in den och få pengarna tillbaks så det var schysst men valde att göra ett försök och det blev bra. Bortser man från problemen som FX5/FX6 verkar ha för vissa etc etc så är det ett bra filter i slutändan. Tyvärr så är det inte bra reklam med att många får dåliga ex eller inte är nöjda från början. Det är ju så att dem negativa sidorna är dem som hörs först och mest.

Annons